finfyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Vurderer selv å kjøpe en P1i, som nå koster under 2800kr. Er det noe godt alternativ, eller bør en bare slå til om en ønsker telefon med omtrent de samme funksjonene som P1i har? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 ..Det er en helt grei telefon, med fint tastatur, og planleggerfunksjonene er ikke så rent verst, synker via syncml, osv. I forhold til mye annet av smartingtelefoner er den egentlig veldig bra. Hardvaren er riktignok "gammel", men den har en 3d prosessor (samme som i iPoon), som jo gir endel muligheter, en 200Mhz arm kjerne er mer enn nok til å drive rimelig avanserte programmer, og UIQ har et veldig stort potensiale som grensesnitt. Batteriet er veldig bra, og utnyttes godt på grunn av raske kontekstskifter og økonomisk bruk av ram (utklasser s60 på dette, wm kan gå å legge seg). Uheldigvis er SE fullstendig likeglade til alt dette, og har bestemt seg for å gjøre brukeropplevelsen på telefonen så tungvint som mulig. Når det gjelder alt i fra sync og backup via programpakken, til wlan kontrollpanelet og telefon- applikasjonen eller telefonlåsen. Alt slikt som er lagt til av SE er, om ikke irriterende dårlig programmert, så absolutt det simpleste en kunne slippe unna med. Med mindre det mangler fullstendig, som et profil- verktøy - noe som heller aldri vil bli lagt til (det blir vi lovet til stadighet av SE support). På samme måte - Opera og planleggeren, som er inkludert av UIQ tech. i salgspakken, er veldig gode og nyttige program (selv om de er blitt utdatert, grunnet at SE gir blanke i å oppgradere enhetene, og ei heller slipper nye telefoner når en ny versjon av UIQ kommer). Skjønt, det tar vel et år før en UIQ3.3 enhet dukker opp med Opera 9.5 (som forøvrig er klar for lansering). Noe, som mulig p1i eier, selvsagt ikke vil ha noe med telefonen din å gjøre uansett. Faktum er det at SE tydeligvis avsluttet utbedring av p1i når g- serien dukket opp, slik som de stoppet utbedring av p990 og m600 når p1i kom. Så det blir litt vanskelig å anbefale telefonen, hvis du ikke er av den typen som liker å fikle med telefonen, å installere ekstra program, og ser frem til å lese ebøker på telefonen mens en hører på podcast og laster ned nyheter, og så videre. Og ikke bryr seg om at telefonen passer direkte inn i en Ed Wood film. Eller at du mest sannsynlig aldri vil få Opera 9.5 på den, selv om den er fullstendig kapabel til å kjøre programmet. Samtidig som du kan ignorere at du sponser en telefonutvikler som forsøker å slå seg selv konkurs. Med andre ord, det er en ganske fin telefon - men SE har sørget for at problemene som er der aldri vil bli utbedret, og at telefonen aldri vil bli oppgradert når det gjelder programmer som er inkludert i UIQ - noe som nok bare gir mening økonomisk veldig internt hos Sony Ericsson. dessverre finnes det ingen andre telefonmakere som bruker UIQ på en bedre måte. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Delvis enig med nipsen. Telefonen har et kjempepotensiale, men klarer ikke utnytte det til fulle. Personlig angrer jeg litt på valget av telefon. Hadde jeg valgt på nytt i dag, hadde jeg gått for Nokia E61i eller HTC Touch Dual. OS-et er greit nok, navigering med penn fungerer utmerket, planlegger og andre smarte telefoner fungerer flott. Batteriet er fantastisk. Her kommer en oppramsing av det jeg har å utsette på telefonen: Det jeg er mest misfornøyd med, er skjermen og knappene. Skjermen er ikke berøringsfølsom, men trykkfølsom, det vil si at man må trykke skjermen inn. Jeg er ikke spesielt hardhendt, men nå kun etter et halvt års bruk, er det trykkfølsomme belegget over skjermen blitt veldig blasst og bølgete, akkurat som på DS-en min. Det betyr at skjermen blir dårligere og dårligere. Dessuten kan man etter hvert se et rutenett av små punkter, som antageligvis har noe med registrering av trykk å gjøre. Dessuten er skjermen nedfelt i telefonen, så hver gang man får f.eks. støv, fett, sand eller noe annet smått på skjermen, får man ikke gjort annet enn å skyve det ut i kantene. Slik jeg har beskrevet over her, ender dette opp med at det ligger støv under kantene på skjermen som presser det trykkfølsomme belegget ned (skjedde ikke før jeg hadde fått et sandkorn under der) og gjør den umulig å bruke. Da er det plutselig en hel del ting man ikke kan gjøre med telefonen, som f.eks. å svare på innkommende anrop, skifte bakgrunn eller trykke "ja" for å sende en melding på over 160 tegn som to meldinger. Løsningen for meg var å skrape ut sandkornene og støvet med en nål. Telefonen har fin spillstøtte, men spillene er umulig å bruke, siden telefonen mangler vanlige navigasjonsknapper. Lame. Er dog noen få spill som er laget for UIQ3 og kan styres med pekepenn, f.eks. QuickBlock og Solytare. Telefonen er generelt treg. Det tar tid å starte opp programmer. Selv enkle ting som å gå tilbake til innboksen etter å ha lest en melding tar tid. Først lastes innboksen inn, så oppdateres den en gang så det ikke lenger står at det er en ulest melding, og så kan du gå ut til menyen igjen. WLAN-menyen låser seg ofte. Metallrammen blir iskald i skyggen og glovarm i sola... Ellers en fin telefon. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det må jeg si var to relativt kritiske røster... Har lagt inn en bestilling, og satser på at jeg blir fornøyd. Å gå fra en K750 til en slik er vel uansett et steg i riktig retning. Og prisen er også meget akseptabel såvidt jeg kan forstå, selv om en kun vil bruke den til enkle ting. Flere som har innvendinger/tips? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 ...det går vel an å legge til at den neste UIQ telefonen til SE tydeligvis kommer med dårligere batteri, og vil ha mer plastikk - for å bli billigere - den skal amgivelig selges til "massene" igjen. Ellers vet vi ikke hvor mye (galt) SE kommer til å gjøre med UIQ implementasjonen (ryktene går om at hele UIQ3.3 prosjektet har blitt utsatt), og hva slags forferdelige greier de kommer til å legge inn sammen med teleoperatørene. Det vil også bli hsdpa og et annet krav til strømforbruk, samt at wifi ikke blir prioritert. Så i den sammenhengen er p1i mest sannsynlig den siste UIQ3 telefonen av den typen som blir laget. Med lang batteritid, ganske variert utvalg av brukbar programvare, stor skjerm, bra byggekvalitet, etc. Og den vil kunne kjøre generellt sett alt av software som vil bli skrevet til UIQ3 uten videre mas. Hvis det noen sinne vil bli skrevet UIQ programmer til andre typer oppløsning, vil det fremdeles gå an å kjøre det programmet på en p1 uten omskriving, for eksempel (så lenge det bruker UIQ elementer). Så i det minste support for ekstra programmer, det er veldig bra, og vil være det lenge. Ellers, kjøp en screen- protector. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det dere siste peker på virker å være de mest "avanserte" funksjonene. Ser for meg at jeg er en relativt vanlig bruker, som er noe mer interessert i ekstrafunksjoner. Satser på at jeg blir godt fornøyd Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Jeg har en P1i, bruker den ganske mye, spesielt WLAN, email, RSS, radio. Mobilen gjør alt det jeg trenger, men programvaren er overraskende upolert. Spesielt RSS-leseren er kriminelt dårlig, det tar typisk 6 sekunder å bla til neste side, unntatt når den går i baklås (ikonet byttes ut med en snømann (?) på opprevet bakgrunn, helt besynderlig) og da tar det bare 2 sekunder å bla til neste artikkel. Det kan ta laaang tid å åpne en feed for lesing. Oppdatering ser ut til å være single-threading, bare dette er grunn nok for skyting. Email har en tendens til å blinke, og har ikke threading. men er ellers grei. WLAN er full av feil og kan kjøre mobilen i baklås om du er for rask. Jeg har oppdaget at om ting begynner å oppføre seg merkelig, kan en løse problemene ved først å sette mobilen til flight-mode og deretter tilbake til phone-mode. Nettleseren er Opera 8.65 og den fungerer utemerket for meg, ser også ut til å være både rask og stabil. Skal du legge til RSS-feed fra Opera hander det at noe skjærer seg, men jeg tror feilen ligger i RSS-leseren. Visittkortscanneren fungerer topp! Bruker den mye i jobbsammenheng. FM-radio er bra, men mangler litt før den er på topp. Bl.a. er følsomheten lavere enn den billige radioen jeg har i bilen, og automatisk overgang til alternative frekvenser slår ikke inn raskt nok. Ellers har den bra med funksjoner, inkludert RDS. Notisfunksjonen er brukbar, men siden sortering og merking ikke er tilgjengelig, så skalerer dette dårlig. SVG-fremviser finnes, det er bra. Dessverre er den forholdsvis primitiv. OBS: når du kjøper mobilen så følger det med en svart tøyholder for mobilen. Den er skummel. I tillegg til at sidene er sydd så har de brukt lim, og jeg fikk dette limet på skjermen, og hadde et svare strev med å fjerne svineriet. Jeg sendte en email til SE om problemet, har ikke fått svar tilbake. Generelt er den treg, hvilket er et stort mysterium for meg. Ettersom jeg har drevet endel embeddedprogrammering med 8-bits prosessorer på et par MHz mener jeg at en 200MHz ARM-prosessor skulle ha vært mer enn tilstrekkelig Proff-funksjonene (kalender, oppgaver, kontaktliste med mer) er omfattende men ikke konsekvent. F.eks. kan en kontakt tagges til flere mapper, mens en oppføring i kalenderen kan bare tilhøre en enkelt mappe. Her er forbedringspotensialer. Søkefunksjon som kan gå igjennom kalender, oppgaver, kontaktliste, notiser osv. på en gang finnes ikke. En kan riktignok søke hver enkelt i tur. Dette er standard på Palm, og en slik mangel er ubegripelig i år 2008. Finnes det løsninger fra tredjepart? Batteriet er meget bra, men enkelte har problemer med at det går fort tom. Dette er en datafeil, og kjører du en battery reset så blir alt så meget bedre. Haken er at denne operasjonen ikke er beskrevet i bruksanvisningen, men du finner det på nettet. Dette til tross er jeg faktisk godt fornøyd med kjøpet, og en lærer seg å arbeide rundt problemene. Når en vet hvordan en skal håndtere WLAN-menyen, er mobilen dønn stabil. Jeg er også godt fornøyd med tastaturet. Alt i alt anbefaler jeg P1i. Endret 13. juni 2008 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Generelt er den treg, hvilket er et stort mysterium for meg. Ettersom jeg har drevet endel embeddedprogrammering med 8-bits prosessorer på et par MHz mener jeg at en 200MHz ARM-prosessor skulle ha vært mer enn tilstrekkelig Ingen tvil om det. ..Det dukket opp en posix implementasjon for symbian (P.I.P.S). som korter ned io en del. Bruken av Symbian komponentene for nett- aksess ble mer stabil, for eksempel. Bedre wifi ytelse, blandt annet, og kjappere browsing når det er mye bilder, og slikt. Ellers er det ingen tvil om at programmene som følger med er rimelig uferdige, nei.. Kan jo ha noe med at UIQ versjonen som brukes er den samme som ble brukt på den første UIQ3 fonen, og at eventuelle utbedringer UIQ har gjort siden med filbehandler, telefonbok, kalender (som visstnok er laget hos UIQ tech, og ikke har separat lisens, slik som Opera og OpenOffice) ikke er oppdatert siden (med unntak av avhukningsboksene - de ble fikset Heder og ære til den ingeniøren som fikset det for oss over nyttår). Vel.. ikke at Opera eller OpenOffice har blitt oppdatert veldig mye heller, da men. Generellt bedre support for program som ikke er pre- installert. Og vi ser jo at noen programmer som er knyttet opp til spesifikke telefoner eller UIQ versjoner enten ikke kommer på markedet, eller blir glemt og levert utestet.. som jo er et skikkelig godt salgstriks fra SE, som vanlig.. Søkefunksjon som kan gå igjennom kalender, oppgaver, kontaktliste, notiser osv. på en gang finnes ikke. En kan riktignok søke hver enkelt i tur. Dette er standard på Palm, og en slik mangel er ubegripelig i år 2008. Finnes det løsninger fra tredjepart? EasySearch fra webgate. Det skulle vært med i programpakken, uten tvil. Endret 13. juni 2008 av nipsen Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Telefonen er i hus, og jeg sitter og leker meg med den. Klar for å komme med noen tips? Hvordan kan jeg forsikre meg om at det er mitt eget WLAN som brukes til å lese/sende mail? Og at det ikke går på "tellerskrittene"? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du tar en titt på "gruppene" som tilkoblingene legges i, og prioritetene på kontoene. Ellers kan det være greit å huke av "vis dialogboksen" i tilkoblings- lista, og holde øye med tilkoblingene ved å trykke på planet- ikonet (det er litt forskjell mellom versjonene og telefonene. På min vil du forsøke å koble til wlan så lenge wlan er "aktivert", selv om det ikke er noe wlan i nærheten. Mens på den forrige firmwaren, hoppet lista videre og brukte gprs - jeg vet ikke helt om dette fungerer veldig bra. Jeg har gitt opp å teste det, og legger wlan manuellt til i en gruppekonto jeg bruker). Ellers må du gjerne velge en egen konto i mail og mms programmet - det er opp til programmererne om de vil bruke default koblingene, eller velge sine egne i setupen. Åja.. og ta en titt på faqen i symbian- avdelingen på esato.. Og installer Gdesk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Kan slenge inn noen setninger om hva jeg mener om telefonen, så du ikke skal bli helt pessimist. Det er den beste telefonen jeg har hatt. Mye fordi den er god på det jeg ofte har savnet, nemlig batteritid og fulltastatur. Tastaturet er overlegent det samme er batteritiden. Den er nok litt treig, men jeg er tålmodig. Er ikke en spesielt avansert bruker, så jeg har aldri hatt muligheten til å oppdage flere av de irriterende feilene som mer krevende brukere finner. Mistet for øvrig telefonen ned en trapp på byen for noen uker siden. Den knuste og jeg gikk hjem uten den. Trodde jeg hadde mistet den. En uke etter fikk jeg den av en fyr som hadde plukket opp delene og satt den sammen igjen. Null forskjell i ytelse eller utseende. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvilken versjon av gdesk bør jeg gå for? Synes det er et hav av dem å velge i... Og den gps-saken som enkelte har skrevet om, var det med bare en periode? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 http://gdesk.wetpaint.com/page/GDesk+versions Ta den siste 0.30 versjonen hvis du vil (funker helt fint), eller ta den andre 0.26 versjonen (bedre testet). Ellers, registrer deg gjerne på my-symbian, og ta en titt i gdesk tråden der. Lenke til kommentar
runela Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hvilken versjon av gdesk bør jeg gå for? Synes det er et hav av dem å velge i... Og den gps-saken som enkelte har skrevet om, var det med bare en periode? det med GPS lurer jeg og på, det følger vell ikke ekstern motaker med lengre men hva med 1 års lisens på Wayfinder? Er den og forsvunnet? Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Den jeg hadde gikk fra den datoen jeg registrerte en konto hos wayfinder.. (men det er sikkert ikke så dumt å spørre når en kjøper.) Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 [mine innlegg] Har bestilt p1i selv nå. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Sliter litt med å legge inn nye RSS-feeds som jeg finner via Opera, er det noen som har noen tips? Og hvilke type RSS er støttet, RSS 1.0, RSS2.0 eller Atom? Endel av bloggene på wired.com tilbyr feed i alle 3 formater, men jeg har problemer med å legge dem til i listen min. Forøvrig stemmer jeg på RSS-leseren som det aller dårligste programmet på P1i, hvordan i alle dager går det an at det skal ta flere minutter å åpne en feed?? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Noen som vet hvordan jeg kan få ubegrenset sms-minne? Har nå over 1300 meldinger i innboksen. Fikk beskjed om at minnet var fullt og slettet 100 meldinger. Da ramlet det inn masse meldinger fra de siste dagene. Utrolig surt!! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg skulle kjøre oppdatering av softwaren på min P1i nå får jeg begynte å bruke den. Men det forbanna update programmet sier at jeg må installere Adobe flash player v8 eller nyere. Jeg har flash player v9 på begge mine pc-er nå. OG jeg har prøvd å installere v8 også. Ingen av delene funket. Er det noen som har noen tips ? Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Innstallert det via internet explorer? hadde også samme problemet før jeg skj at jeg måtte gjøre det via internet explorer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå