Gå til innhold

Sony Ericsson P1i tråden

Anbefalte innlegg

Kan gi deg kjapt svar på noe av det. MSN hos meg (bruker Fring som klient) bruker ca ingenting båndbredde hvis du ikke snakker med noen, og selv om du snakker med noen tar det ganske lang tid (timer) før jeg når en MB. 3G og GRPS er ikke det samme. http://no.wikipedia.org/wiki/3G Der er artikkelen om 3G og så klare du sikkert å finne for GPRS ;-) Ganske stor forskjell i fart. Pris vet jeg ikke hvordan det fungerer på 3G

Tusen takk for svar :) Vet du hvordan det er med sending av mail da? Hvor mange man kan sende før man når 1 mb?

En e-post er normalt ikke mange kilobyte, dersom det kun er tekst. Det er heller ikke snakk om mye tekst, for selv med qwerty-tastatur er det begrenset hvor mye man gidder å knote inn på en mobiltelefon.

En SMS tar jo kun 160 tegn. Skriver men mer i samme SMS, vil det sendes som flere SMS'er.

I tillegg kommer eventuelt e-post-vedlegg, som beregnes ut fra faktisk oversendt datamengde.

Alt i alt skulle det bli mye billigere enn å sende SMS og MMS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan gi deg kjapt svar på noe av det. MSN hos meg (bruker Fring som klient) bruker ca ingenting båndbredde hvis du ikke snakker med noen, og selv om du snakker med noen tar det ganske lang tid (timer) før jeg når en MB. 3G og GRPS er ikke det samme. http://no.wikipedia.org/wiki/3G Der er artikkelen om 3G og så klare du sikkert å finne for GPRS ;-) Ganske stor forskjell i fart. Pris vet jeg ikke hvordan det fungerer på 3G

Tusen takk for svar :) Vet du hvordan det er med sending av mail da? Hvor mange man kan sende før man når 1 mb?

En e-post er normalt ikke mange kilobyte, dersom det kun er tekst. Det er heller ikke snakk om mye tekst, for selv med qwerty-tastatur er det begrenset hvor mye man gidder å knote inn på en mobiltelefon.

En SMS tar jo kun 160 tegn. Skriver men mer i samme SMS, vil det sendes som flere SMS'er.

I tillegg kommer eventuelt e-post-vedlegg, som beregnes ut fra faktisk oversendt datamengde.

Alt i alt skulle det bli mye billigere enn å sende SMS og MMS.

Ah, ok:D Så da lønner det seg altså å sende mail om mottakeren sitter foran dataskjermen? Hvor mye kb tar det å sjekke mail-innboksen, da? Altså mail med bare tekst og ikke noe vedlegg. Hva med prisen på 3G? Eller er det gratis? Og hvis ikke, hva koster det per minutt/mb? Jeg finner absolutt ingen steder på nett der det står pris eller om det er gratis.. :\ Unnskyld for litt mange spørsmål, men er itt grønn på dette. Tror jeg begynner å skjønne meg på GRPS, men 3G er litt mer vrient :p

Endret av Wawal
Lenke til kommentar
GRPS og 3G koster det samme. Det er bare overførselshastigheden der er forskellig (og drænet på batteriet).

Opdaterede min indboks i går. Kun 10 headers. 43kb.

Hvis 1MB = 20,- NOK kostede det altså ~0.85 NOK

Ok :D tusen takk akk for svar ^^,

Lenke til kommentar
(...)Men det er en del ting og problem som jeg har merket meg som ingen har nevnt.

1 - Batteri som forsvinner

Typisk noe som skjer når et program står og går i bakgrunnen, på grunn av programfeil eller dårlig programmering. Hvis du kan finne ut hva slags program du kjører hver gang det skjer, og at programmet ikke skal gjøre et eller annet.. så vil sikkert support- avdelingen til hvem det nå var som laget det sette pris på en liten mail..

2 - Batteritid

Hvis du har en IM klient gående, så går typisk prosessoren ofte opp på full fart, istedenfor å tippe ned på standby. Og jeg er rimelig sikker på at både media- spilleren og radioen trekker en haug batteri når de ikke går minimert av en eller annen grunn. Ellers så vil alle modulene på radioen trekke strøm når de er "aktivert". Så om du har wlan- ikonet oppe, bluetooth og kamera- programmet gående i bakgrunnen, vil du miste en god del batteri. ..Og hvis du har 3g slått på, bruker telefonen en haug batteri (høyere frekvens, annen software enn gsm - ikke optimisert med tanke på batteribruk), spesiellt når det er dårlig dekning. En annen ting er at du kan slå av den automatiske GPRS- tilkoblingen - det sparer noe strøm. Men det som typisk tar knekken på batteriet er et program av noe slag som kjører et eller annet i bakgrunnen. Fring og IM+ for eksempel.

Og hvis du har alt dette gående på en gang, da varer ikke telefonen mer enn en dag, nei.

3 - 3G

Jeg har merket at 3g detter ut innimellom og, men det skjer ikke så ofte på den nye firmwaren. Muligens har det noe å gjøre med oppsettet et eller annet sted på nettet, sånn at når telefonen svitsjer mellom 3g og gprs, mister en tilkoblingen og slike ting.. Har du prøvd å sette "mobilnett" til "bare 3g", og testet igjen? (Eller bare gsm, kanskje ville funka like greit.. Du får typisk ikke lynkjapp responstid uten edge eller HDSPA av noe slag uansett)

4 - XML-feilmeldinger, Opera Mobile og Opera mini

Xml- feilmeldingene, ihvertfall, kommer av at Opera 8.65 ikke klarer å håndtere hva enn det er wap- gatewayen til telenor gjør med koden den tar ned. Så enten bruk "dataoverføring"- instillingene deres (og betal enda mer latterlige priser), eller bruk opera mini (den har en annen tegne- algoritme av noe slag), eller bruk wlan isteden.

p.s. klokke på statuslinja -"Timeblob", for eksempel (freeware, samme fyren som laget GDesk).

http://my-symbian.com/uiq3/software/search...earch=FiendSoft

Lenke til kommentar

At diverse programmer ikke slår seg av selv, kan jo være greit med tanke på hurtigere oppstart (meldinger, kalender, telefonbok), men at strømslukere som kamera blir stående på, er helt hink i helvete. Det er absolutt første telefon jeg noen gang har hatt, der man må gå manuelt inn i en oppgavebehandler for å slå av kameraet. Glemmer man det, blir batteritiden deretter.

Lenke til kommentar
Ved ikke om det er skrevet før, men R9j005 er tilgængelig i nordisk udgave nu.

Har selv opdateret i dag. Forskel:

Shortcut icon for ny sms er nu anderledes end inboxen :)

Video (.mp4) spilles jævnere af.

LILLE forbedring i håndtering af internetkontoer, bl.a. ser det ud til at priotering faktisk virker.

-Ellers virker telefonen generalt lidt raskere.

Har nå oppgradert til R9J005. Kommentarer dine kommentarer:

Shortcut icon for ny sms er nu anderledes end inboxen :)

Ikke umiddelbart. Jeg måtte erstatte snarveien 'Ny SMS' til 'Ny SMS', og da ble den endret til det nye ikonet.

Video (.mp4) spilles jævnere af.

Dette har jeg ikke testet.

LILLE forbedring i håndtering af internetkontoer, bl.a. ser det ud til at priotering faktisk virker.

Det er blitt bedre, ja.

Ellers virker telefonen generalt lidt raskere.

Ja, men dessverre ikke så meget som man skulle ønske. Man merker dog en forskjell.

Ellers:

I kameramodus kunne man bruke scrollehjulet til å endre hvitbalanse. Nå er dette endret til zoom. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg ville foretrukket hvitbalanse. Denne kan nå økes/minskes ved å bruke finger eller pekepenn.

Noe annet jeg ikke liker:

Kameraet genererer filnavn i stigende rekkefølge, men man kan nullstille dette.

På "vanlige" Sony Ericsson-telefoner genereres det nye filnumre selv om man sletter filer. Altså, dersom jeg har tatt 9 bilder, får disse bildene 9 unike filnavn. Dersom jeg overfører disse til PC og deretter sletter bildene, er jo meningen at telefonen går videre ved å generere bilde nr 10 neste gang.

Dette skjer ikke på P1. Den begynner like godt på 1 igjen. Det er jo for faen ikke det som er meningen! For hvert nye bilde opp til 9, vil jeg således få de samme filnavnene. Dersom jeg vil overføre disse til PC, kommer det naturligvis opp en melding om jeg vil erstatte eller overskrive filene på PC-en.

Jeg tar ofte bilder med mobiltelefon, og dette er over hodet ikke godkjent! Jeg blir tvunget til å endre filnavn manuelt, eller lage nye mapper for å unngå filer med samme navn.

Det samme problemet hadde jeg før firmwareoppgraderingen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
At diverse programmer ikke slår seg av selv, kan jo være greit med tanke på hurtigere oppstart (meldinger, kalender, telefonbok), men at strømslukere som kamera blir stående på, er helt hink i helvete. Det er absolutt første telefon jeg noen gang har hatt, der man må gå manuelt inn i en oppgavebehandler for å slå av kameraet. Glemmer man det, blir batteritiden deretter.

Vel.. det er ikke snakk om noe annet enn at det blir satt strøm på komponentet når programmet er åpent (med andre ord, det trekker mere strøm fordi det er mer kobber, eller hva nå det er, å holde spenningen oppe i). Noen telefoner har strøm gjennom det som er på den måten hele tiden uansett :nei: Så litt perspektiv kan en jo ha her. Men en måte å la moduler som er tilkoblet automatisk bli frakoblet etter en stund ville jo vært en ide... På den annen side... å implementere noe slikt ville vel bety å ha en sjekk gående hele tiden i et program som igjen må ha monitor- tilgang på OSet - og det er ikke så ufattelig smart å gjøre på en mobil, om det er med tanke på stabilitet eller batteriforbruk (se på WM for eksempel :p)

Dette skjer ikke på P1. Den begynner like godt på 1 igjen. Det er jo for faen ikke det som er meningen! For hvert nye bilde opp til 9, vil jeg således få de samme filnavnene.

Hm.. Jeg trodde det var fiksa på den siste versjonen? Sånn at det fortsetter basert på en teller av noe slag, istedenfor navnene på filene i minnet?

Lenke til kommentar

nipsen:

Som sagt er det første mobben jeg har hatt, der kameraet ikke slås av etter bruk. Har brukt de fleste merker med proprietært OS, samt en del S60-mobiler og en med Windows Mobile.

Så dette med telleverket er en bug? Vel da er den ikke fiksa, nei. Det har funka på de SE-telefonene jeg har hatt med "vanlig" OS, samt på nokiamobiler med S60. På Nokia med S40 OS er det derimot 001, 002, 003 osv. som blir billednavnene, og der er det ikke noe som husker hvor mange bilder man egentlig har tatt. Men der er det ikke ment å kunne være slik heller.

Mens vi ennå snakker om bilder, synes jeg faktisk bildene ble noe mørkere etter oppgradering til nyeste firmware, med ellers samme innstillinger og lysforhold som referanse :)

Det er altså enkelte ting som virkelig irriterer med P1, selv om det generelt er en svært innholdsrik og bra mobil.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Er det muligheter for å få vist platecovere i musikkspilleren? Har lagt inn coverbilder på de fleste låtene jeg har lagt inn (laget og overført fra Media Monkey), men de vises ikke. De vises på min W610i og Nokia 6110 Navigator.

Så en test av P1 på Mobile Review, der spilleren viste et cover på en Madonna-låt, men ikke søren om jeg finner noen innstillinger som aktiverer cover-visning. Det er bare platespillerikonet.

Lenke til kommentar
nipsen:

Som sagt er det første mobben jeg har hatt, der kameraet ikke slås av etter bruk. Har brukt de fleste merker med proprietært OS, samt en del S60-mobiler og en med Windows Mobile.

Mm. Og det er en exit- funksjon i UIQ også, så det hadde jo vært en grei ting å ha hatt som en mulighet ihvertfall..

Så dette med telleverket er en bug? Vel da er den ikke fiksa, nei. Det har funka på de SE-telefonene jeg har hatt med "vanlig" OS, samt på nokiamobiler med S60. På Nokia med S40 OS er det derimot 001, 002, 003 osv. som blir billednavnene, og der er det ikke noe som husker hvor mange bilder man egentlig har tatt. Men der er det ikke ment å kunne være slik heller.

Jeg har ikke tatt så veldig mange bilder, men jeg er temmelig overbevist om at når jeg tok ut et par bilder fra kamera- katalogen, og rensket opp litt, så fortsatte telleverket. Nå er jeg oppe på ...48.. på den første "filmen". Rimelig akkurat som på k750en min.. Det jeg hørte var at det var noe knot når en "trakk tilbake" filmen.

Det er altså enkelte ting som virkelig irriterer med P1, selv om det generelt er en svært innholdsrik og bra mobil.

Sant. Men sammenligner en med andre luring- telefoner, så blir det vanskelig å komme unna at det er merkelig lite mas med den, synes nå jeg..

Er det muligheter for å få vist platecovere i musikkspilleren? Har lagt inn coverbilder på de fleste låtene jeg har lagt inn (laget og overført fra Media Monkey), men de vises ikke. De vises på min W610i og Nokia 6110 Navigator.

Det går an å kopiere et bilde inn i katalogen sammen med filene. Ikke så veldig stilig, og rimelig sløvt når det en gang er en sånn tag i mp3 filene... men det er nå ihvertfall mulig å få til.

Lenke til kommentar

nipsen:

Takk for dine synspunkter!

Når det gjelder åpne program, lurer jeg på i hvor stor grad disse sluker batteri. Kommer kanskje an på hvilke program det er snakk om.

Er det type program? Wlan sluker jo strøm, mens hva med kalenderen? Kameraet sluker også strøm, men det er kanskje ikke i fotograferingsmodus når det er åpent i minnet/oppgavebhandleren?

Eller er det størrelsen på programmet? Bruker 5 kb mer strøm enn 250 kb?

Uansett; dersom programmene er åpne i minnet/oppgavebehandleren, tar det kortere tid før de er klare til bruk. Og telefonen har minne nok til å hanskes med mange åpne programmer.

Lenke til kommentar
nipsen:

Når det gjelder åpne program, lurer jeg på i hvor stor grad disse sluker batteri. Kommer kanskje an på hvilke program det er snakk om.

Er det type program? Wlan sluker jo strøm, mens hva med kalenderen? Kameraet sluker også strøm, men det er kanskje ikke i fotograferingsmodus når det er åpent i minnet/oppgavebhandleren?

Uansett; dersom programmene er åpne i minnet/oppgavebehandleren, tar det kortere tid før de er klare til bruk. Og telefonen har minne nok til å hanskes med mange åpne programmer.

Jeg merker ikkeno på at batteri renner ut fortere på min om jeg har haugevis av programmer som er lagra i minne på telefonen. Selv om vista cahcer sist brukte programmer står ikke cpu på 100%. Merker heller ikke noe om mp3 spillern står på pause heller i minimert. Hvis f.eks kamera hadde stått og brukt cpu`en til telefonen ville den ihvertfall blitt tregere også, særlig om alle de 10 programmene jeg har stående i minne går konstant:P

Lenke til kommentar
nipsen:

Nei, ikke direkte. Et lite program vil skrive mindre når det lastes inn, så prosessoren jobber kortere. Men det er bare ved oppstart og hver gang en kaller opp programmet fra bakgrunnen - så det har ikke så mye å si i praksis.

Det som trekker strøm er et program som utfører små oppgaver i bakgrunnen (fra å animere et ikon som ikke vises, på grunn av dårlig programmering, til å kjøre en sjekk på mail, for eksempel), siden prosessoren jobber, og minne flyttes, og så videre. Så det er typisk det som gjør at telefonen plutselig varer halve tiden - et eller annet program som står å kjører når en ikke forventer det. Å ha kalenderen åpen, for eksempel, gjør ingenting, det samme gjelder browseren (ihvertfall nå etter en av de siste oppgraderingene). Og de aller fleste programmene som er skrevet for UIQ har en tendens til å være rimelig bra på akkurat det der(ikke noe "oops, det blinket i en cursor, så batteriet ble tomt etter lunsj). Men siden det er ordentlig multitasking på symbian, så vil du ikke nødvendigvis stoppe et program ved å legge det i bakgrunnen, eller om telefonen går i standby (med mindre det er programmert på den måten). Fring er et eksempel på det. Det kjører en god del komponenter når det er åpent (på samme måten som det innebygde telefon- programmet, for å fange opp når noen ringer), så det trekker endel strøm uansett, når det ligger i oppgavemanageren.

Noe som er typisk for endel IM program, at de kjører enten planlagte sjekker (som bruker batteri den ene gangen). Eller at de stadig venter på en hendelse (som er en dyr måte å drive mobile programmer på, og brukes sjeldent. Selv om det er veldig naturlig å bruke det på større maskiner og når en skriver algoritmer). Det meste annet venter i stillhet når du ikke kjører et søk eller noe (sånn at om du setter igang et kontakt- søk med "Easy- search", for eksempel, og legger telefonen fra deg, stopper programmet å jobbe når det er ferdig, og bruker ikke noen ressurser selv om programmet er åpent).

Uansett. Så i teorien ;) bruker ikke kamera- programmet (i likhet med de fleste andre programmene) strøm fordi det "kjører" på telefonen. Men fordi telefonen fysisk setter strøm på kamera- modulen når programmet startes (ulikt de fleste programmene). Det samme skjer med Wlan når du trykker på "aktivere". Telefonen setter strøm på 2,4Ghz modemet når det aktiveres, noe som trekker en mindre mengde strøm hele tiden selv om det ikke brukes. Etter det bruker kameraet og wlan haugevis med strøm når de brukes aktivt (som det meste annet). Så skal det gå tilbake til normalt etterpå (til der det er strøm på modulen, men ikke trafikk av informasjon). ..Og hvis en deaktiverer og lukker igjen forbedrer en standby- tiden endel.

(..Men det er jo software- styrt alt sammen, så det kan jo hende ihvertfall kameraet blir fikset på etterhvert. Ellers så synes jeg hele opplegget var ganske elegant og effektivt - men det kan jo hende at det ikke sier så veldig mye om hvor lett det er å bruke, nei.. :p)

Jepp. Veldig greit når en holder på med noe viktig, at ikke pdf- dokumentet forsvinner når en skal ta en telefon, eller sende en mail eller noe. Og det går kjappere.. Til å begynne med så lukket jeg igjen alt jeg hadde hele tiden, for å være sikker, jeg da... Men det er ikke egentlig noe poeng for andre ting enn kameraet, wlan og bluetooth.

(Ellers kan du finne ut om det er noe som kjører i bakgrunnen hvis du installerer "Swissmanager", for eksempel. Så ser du om det er noe som beveger seg, eller om programmer spiser minne selv når de ikke brukes, og så videre).

Jeg merker ikkeno på at batteri renner ut fortere på min om jeg har haugevis av programmer som er lagra i minne på telefonen. Selv om vista cahcer sist brukte programmer står ikke cpu på 100%. Merker heller ikke noe om mp3 spillern står på pause heller i minimert. Hvis f.eks kamera hadde stått og brukt cpu`en til telefonen ville den ihvertfall blitt tregere også, særlig om alle de 10 programmene jeg har stående i minne går konstant:P

*nikke* Veldig bra programmert den der med mp3- spilleren. :)

Lenke til kommentar

darkz og nipsen:

Veldig glad for god og utfyllende forklaring! :)

Uansett multitasking eller ei, burde det vært en mulighet for å avslutte programmer fra selve programmet, ved hjelp av en X-knapp eller i menyen. Da hadde man kunnet velge å slutte av uten å måtte gå inn i en egen aktivitetsmeny for dette.

Har ikke fått testet batteriet de par ukene jeg har hatt P1, fordi jeg ennå ikke har bestemt meg om jeg vil beholde den. Men jeg fant i alle fall ut at 3G slo ugunstig ut for batteriet, så den ble slått av. Bruker heller ikke aktivert wlan, annet enn når jeg skal koble meg opp. Det der med at kameraprogramvaren fortsetter i bakgrunnen, har jeg kun opplevd på denne telefonen, og det er lett å glemme.

Ærlig talt; jeg savner navigasjonsknapp!! Heldigvis er det touch-screen. Men for folk som ikke har brukt smart-telefon, vil jeg nok anbefale en Symbian Series 60-telefon fremfor denne her. Det blir for mange ulike muligheter å forholde seg til, noe som virkelig krever tilvenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...