Gå til innhold

Kjøp av ultrazoomkamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å skal kjøpe nytt kamera, og da kunne jeg ha tenkt meg ett ultrazoomkamera.

Driver med litt amatørfotografering, men ikke på noe spesiellt høyt nivå - så speilrefleks har jeg strengt tatt ikke bruk for, men ultrazoom virker som ett greit kompromiss.

Liker dog å ha muligheten for manuelle instillinger.

Har sett på Fujifilm S6500fd, og det virker som ett veldig bra kamera.

Er det noen som har bedre tips, evt kommentarer til S6500fd så setter jeg stor pris på det.

Maks jeg er villig til å betale for kamera er 3000,- helt uten å måtte kjøpe for mye tilbehør ekstra.

EDIT: Føye til at jeg går mye på konserter, og liker å ta konsertbilder. Så trenger ett kamera som kan ta bilder i lite lys og delvis raske bevegelser.

Endret av Fatmike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Føye til at jeg går mye på konserter, og liker å ta konsertbilder. Så trenger ett kamera som kan ta bilder i lite lys og delvis raske bevegelser.

9190951[/snapback]

Jeg har en Canon S3 IS jeg er veldig fornøyd med...

Brukte den på en WigWam konsert der jeg måtte stå langt unna, men fikk likevel flotte bilder takket være bildestabilisator (MØST) og spotmåling (MØST).

Det er ofte svært vanskelige lysforhold på konserter, da må du prøve å finne et jevnt belyst sted og måle med spot, og låse denne (evt stille manuellt).

Du må ofte bruke lang lukkertid, selv med høy ISO, jeg var ofte ned på 1/100s håndholdt på nesten max tele (og det er litt på denne!), likevel knivskarpt...

Skal du ta bilder på nært hold kan det hende vidvinkelen blir litt for svak, her er andre modeller bedre. (evt bruk forsatslinse)

Men mye kamera for pengene, mange flotte muligheter!

S3'en får du sikkert billig nå, vurder om du trenger høyere oppløsning som S5 og andre modeller har, 6mp holder til mye...

NB, har en del støy på høy ISO (som du må bruke på konserter), men jeg synes ikke det skader på slike bilder...

Legger ved et par eksempler...

post-104121-1186038753_thumb.jpg

post-104121-1186038772_thumb.jpg

Lenke til kommentar

S6500fd er intet dårlig valg. I tillegg har du storebror S9600, samt Panasonic FZ50. Alle disse tre er i SLR-størrelse, og har mekaniske ringer for zoom og fokus, som er meget behagelig, og ikke minst kjapt å bruke. De to siste har også sko for ekstern blits, det tror jeg ikke S6500fd har (arrester meg om jeg har bommet). Det er iallfall en praktisk opsjon, jeg benytter stadig eksten blits på mitt FZ30 med hell (forfjengeren til FZ50). De to sistnevnte er vel ellers litt i overkant av ditt budsjett, så de bortfaller vel da uansett.

Ellers har du jo en størrelsesklasse mindre der Canons S3 IS/S5 IS er et av de aller beste. Siden S5 er nytt, ramler S3 stadig i pris.

Men så har vi ditt punkt med konsertbilder. Da må jeg vel si at kompaktklassen (altså ikke nødvendigvis lite kamera, men alle disse har liten bildebrikke) er lite egnet til kombinasjonen dårlig lys og mye action. Da er vel speilrefleks uovertruffen med sine muligheter for å kjøre tildels høy ISO uten å drukne i støy. Det kan du stort sett glemme med små bildebrikker (se en enkel forklaring jeg laget her).

Men SLR ligger jo da også litt i overkant av budsjettet. Et av de rimeligst er Olympus E-400, som jeg selv har og kan gå god for. Det ligger på drøye 4.5K med 14-42mm objektiv (tilsvarer 28-84 i fullformat), og snaue 6K med dobbelkitet 14-42 + 40-150 (somda tilsvarer 48-300).

Dette hjalp deg kanskje ikke så mye, men det er nok desverre noe konflikter mellom ditt budsjett og dine bruksområder.

EDIT: Oops, her kom noen meg i forkjøpet mens jeg skrev. Vel, da ser det allikevel ut til at Canonen jeg nevnte kan få brukbare konsertbilderesultater....

Men du ser iallfall av disse at selv om det blir skarpt kommer du ikke unna en del støy med kompakt. Det sies ikke noe om ISO her, men de ser for meg ut som det iallfall er kjørt med ISO400 med såpass mye støy. SLR med ISO 800 ville sannsynligvis ikke hatt mye plagsom støy på slike bilder.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at jeg må gjøre kompromisser, så det går bra. Men Vil gjerne få mest ut av pengene når det gjelder mitt bruksområde.

Har lest at Fuji S6500fd er veldig god og har liten støy på høy ISO. Har sett noen testbilder, og de er rett og slett imponerende. Problemet er vel at det ikke har bildestabilisator - så kan kanskje bli vanskelig å få til bar bilder på konsert. Kan til nøds strekke meg over budsjettet hvis jeg får mer for pengene.

Har lest litt om Z50, og leste krysstesten her på akam.no, men der kom 9600fd bedre ut på bildekvalitet, og Z50 hadde mye dårligere bilder (detaljer blir visket ut ved høy iso).

Vil også tilføye at speilrefleks veldig ofte ikke er lov å ha med inne på konserter. Grunnet at konsertholderne gjerne vil ha monopol på høyoppløselige/kvalitetsbilder.

EDIT:

To bilder jeg har tatt med mitt nåværende kamera, Casio Exilim S100

http://hoppern.com/bilder/CIMG3555.JPG

http://hoppern.com/bilder/CIMG3665.JPG

Ikke akkurat helt på topp for å si det slik, det siste er helt ok, men da var det mye lys på scenen.

Endret av Fatmike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...