Lord-of-the-End-Times Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Har nå etter mye om og men bestemt meg for at jeg kommer til å velge NTNU og en eller annen sivil ingeniørgren. Etter 5 år og ferdig utdannet. Kunne jeg tenke å jobbe, og ta lederutdanning som delstudie samtidig. Er dette praktisk talt gjennomførbart? Hvor lang tid tar lederutdannelsen? Hvor mye vil min inntekt sånn ca stige om jeg får en lederutdannelse i tillegg til sivil ingeniør-graden? Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Har lest at det er veldig populært med MBA etter siv. ing. studie(husker ikke hvor jeg leste det). Ellers har jeg intervjuet en(i sammenheng med et skoleprosjekt) som hadde bachelorgrad i elektro(ikke siv. ing) og var bedriftsøkonom, han var leder for en konsulent bedrift. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Hehe. Okei. MBA er vel noe av det samme? Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hehe. Okei. MBA er vel noe av det samme? 9190971[/snapback] Nå er jeg ikke helt sikker på dette da, men så vidt jeg vet er MBA et år. Jeg har ikke noe kunnskap om denne linjen, men tror kanskje den kan passe for deg: http://www.ntnu.no/studier/industriell-oko...eknologiledelse . Jeg har bare et spørsmål av ren nysgjerrighet; er du en person som er interessert i ledelse og administrajon, det interessert i å lede mange folk mot et felles mål, eller er det penger som du nevner i første post som er målet ditt? Endret 1. august 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Liker også å være den som har kontrollen, og "bestemmer" arbeidsoppgavene Liker å være gruppeleder som organiserer Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Oki:), men som sagt de rådene jeg kommer med har jeg bare veldig overfladisk kunnskap om. Kanskje du kan kontakt bedrifter som du synes ser interessante ut og spørre hva de mener? Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Jepp. Kan egentlig gjøre det, og så blir det vel noen turer til rådgiver fra høsten av Lenke til kommentar
MoonTheLoon Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Du kan vinkle sivilingeniørutdanningen din ganske mye mot ledelse etter hvert. Det blir jo ikke på samme måten som på en ren øk/adm utdannelse, men relevant nok for den ingeniørretningen du har valgt. I de fleste konsulentfirmaene jeg har vært borti er det sivilingeniøren som er på toppen og driver mye øk/adm arbeid. En MBA og lignende er kanskje ikke altid relevant innenfor ingeniørbransjen, men heller rettet mot salg og lignende. Men det kommer seff an på størrelsen på firmaet også. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Hvor mye vil lønnen øke sånn ca da? I en lederposisjon som siv ing, kontra en ikke lederposisjon? 100k? Skal ikke nekte for at penger selvsagt teller litt, men har interesse av jobben også Lenke til kommentar
MoonTheLoon Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det vet jeg ikke, men det er i hvert fall kanskje ikke helt urealistisk med 100k. Igjen kommer det veldig an på firmaet og størrelsen på det. Små firma vil kanskje ikke ha så store sprang mellom stillingene, men her er du ofte medeier i en lederposisjon og sanker inn penger på den måten. Store firma har nok høyere lønn for lederstillingene, og da har man også kanskje folk med spesialkompetanse på disse postene, eller en vanlig siving som har gått gradene. Merk at jeg er på utrygg grunn når det kommer til lønnsforskjellene, dette er basert på indirekte inntrykk og å være observant i lunsjpausen med et lutter øre. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Du skal velge "en eller annen sivilingeniørgren" for å bli leder? Det viktigste er at du finner en linje som du interesserer deg for, og det er svært lite ledelsesfag på alle linjer (unntatt ind.øk.). Å like å leke sjef vil derfor ikke hjelpe deg nevneverdig i den tidvis harde studiehverdag. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Er tenker ikke i studietiden da... Jeg skal for eksempel spesiallisere meg innen mekanikk. Når det studiet er ferdig så tar jeg en lederutdannelse. Dette vil da gi meg en fordel med tanke på om man blir ansatt i en jobb og får en administrativ jobb. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Ja, du stiger kraftig i lønn om du tar en MBA eller annen videreutdannelse: http://www.dn.no/karriere/article1137302.e...rticle_readmore http://php.digi.no/php/art.php?id=389407 http://www.idg.no/karriere/karrierenyheter/article49536.ece Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Har du en siving-grad pluss MBA er det i hvert fall ikke utdanningen din som hindrer deg i å bli toppleder. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Slik jeg forstår det på mange bedrifter nå så virker det som trenden innen teknologibedrifter skifter litt nå. Før var karrierestigen det å gå oppover i stillingene innen personell-ansvar. Altså man nådde toppen når man var øverste personellansvarlig. Nå virker det som det i tillegg er fult mulig å velge den teknologiske karrierestigen da det er mangen som ikke har lyst til den stereotype lederstillingen. De ønsker mer en teknologisk utvikling. Av den grunn så tror jeg under og mellom-ledere ikke tjener så mye mer enn de med samme karriere-utviklingen på den teknologiske siden. Når man kommer opp i toppsjiktet derimot vil jeg tro den teknologiske siden setter begrensning på hvor høgt en kan stige og derfor vil leder-siden ha større muligheter for karriereklatring og da også større potensial for å få høg lønn. Men det er selvfølgelig mange om benet på toppjobber og det er en lang vei å klatre. Uansett, med en mastergrad innen teknologi vil jeg ikke tro lønn er så ekstremt stort problem og at man da bør ikke tenke så mye på det faktum. Man bør heller fokusere på arbeidsoppgavene en stilling innebærer. Hjelper ikke med en mill. i lønn om man kjeder seg på job imo. Lenke til kommentar
Halib Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg tok bachelor i ingeniørutdanning fra Norge og M.Sc in Technology Management fra utlandet. Fikk aldri drømmejobben. Møtte bare drittsjefer som hatet meg og behandlet meg veldig dårlig. Etter å ha hatt uflaks på 4 forskjellige arbeidsplasser bestemte jeg meg for å gi opp hele ingeniør-leder karrieren og fokusere på medisin. Tro meg det er mange drittsekker som har blitt ledere i ingeniørbransjen. Uten noe form for kunnskap sitter de i posisjoner som egentlig burde ha gitt til Sivinger. For et hypokratisk samfunn. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Msc og Msc + MBA/MTM er ikke helt det samme, men det er da ikke sikkert din erfaring er representativ heller. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 MBA-programmene krever stort sett 3 års arbeidserfaring. Er en håndfull skoler i USA som ikke absolutt krever det, men da blir jo kvaliteten og studiemiljøet dertil. Mange får MBA'en betalt av jobben sin fordi de har prestert bra og skal inn i en lederstilling. Derfor foregår undervisningen stort sett på kveldstid eller i periodiske seminarer. Har inntrykk av at en MBA er nesten like mye kontaktskaping og nettverksbygging som undervisning. Men uansett, du må nok få deg noen år i relevant arbeid før du tar en MBA Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Høres jo ålreit ut dette Takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå