Gå til innhold

Nødvendig med server til 50.000?

Anbefalte innlegg

Jeg har en tannlegepraksis og trenger en server. Kjører Opus tannlegeprogram hvor alt av journaler, timeavtaler og regnskap lagres i en SQL database.

Foruten "server" (pr. dags dato PC) har jeg 4 klienter.

Det er pr. dags dato ikke snakk om store mengder data (300 mb) eller krevende programmer. Innen en periode på to år vil digtalt røntgen kunne bli en realitet og dette medfører større lagringsbehov.

Må ha et system uten nedtid og en god backup.

Er komplett uvitende omkring valg av serverløsning og mine behov. Har fått et muntlig tilbud fra en lokal databutikk på rundt 50.000,- for server og installasjon :hmm: Har vi å gjøre med et tilfelle av overkill eller er det slik det må være?

Forslag til oppsett mottas med takk! :)

Endret av visdomstanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

faktisk synes jeg ikke dette hørtes så hårete ut, men det forbehold at de ikke har overpriset selve konsulentjobben. Greit om du kan få spesisifisert hva HW koster og hva arbeid koster.

Jeg kjøpte senest for en drøy mnd siden en server for en bedrift med 10 ansatte og tilsvarende behov som deg (1-2 applikasjoner og lavt lagringsbehov) og denne kom på 40.000 eks mva (med 2003 lisenser, tapestreamer og UPS). Litt mindre heftig konfigurasjon ville nok endt 10K lavere, men det var aldri noe alternativ å bygge selv, rett og slett fordi de ønsket å lempe ansvar for HW-feil over på leverandør. Ryker en disk i RAIDet kommer Dell løpende med ny disk uten kostnad. Dette er også årsaken til at ny server er på plass før nåværende servers supportavtale løper ut.

Lenke til kommentar

Er vel ikke at Dell er noe bedre eller dårligere enn de andre store - på den "årntlie" jobben min har vi KUN HP/Compaq utstyr både på klient og server. Mitt poeng er bare at hvis utstyret skal brukes i forretningskritisk sammenheng så legg heller de ekstra kronene det koster i å få noen som har levert noen titusner med servere før til å gjøre jobben - ikke minst fordi man da kan kjøpe seg nattesøvn i form av responsavtaler/SLAer.

Dersom du ikke skal sette opp serveren som domenekontroller ( seher så er nok kurant å konfigurere maskinen selv, men igjen, det skal ikke undervurderes å lempe byrden over på noen som har god kunnskap om temaet.

Hva du trenger av HW - jeg tror du kommer langt med en prosessor i nedre ende av skalaen og 2 GB Ram, 2 disker i speiling og en tapestasjon. Du trenger ikke engang egen backupsoftware, helt kurante saker følger med OS. I tillegg kan du jo spandere på deg en DVD-brenner og brenne ut en kopi av kritiske data med jevne mellomrom som sekundærbackup. Gå gjennom øvelsen med å konfigurere en server på dell.no, men ikke fall for fristelsen med å overdimensjonere deg til fant :p

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke den prisen var avskrekkende.

skal du ha et skikkelig stål kjørende med skikkelige disker, backup, oppetid samt gode muligheter for senere oppgraderinger blir det i denne prisklassen.

Det koster selvfølgelig også å ha en mann som skal sette dette opp for deg og flytte Opus og annet dill over.

Personlig hadde jeg kjøpt en HP ML350 G5 for denne casen. :)

Lenke til kommentar
Fornøyd med kjøpet på Dell forstår jeg. Har vurdert det samme men er usikker på om mine kunnskaper om data i det hele tatt strekker til å vite hva jeg skal bestille av ulike komponenter....

9196125[/snapback]

Jeg valgte Dell som leverandør av en filserver på jobben. Den består av en 1U server med følgende specs:

Intel Xeon E5335 2.0 GHz 1333 MHz FSB Quad Core

4 GB FB-DIMM (2x2 GB)

2x73GB 15K SAS

Redundant PSU

3Y Silver Support 4H Response på hele serveren

PERC 5/i (for systemdiskene)

PERC 5/E (for diskracket)

Keep your hard drive 3 år (både for selve serveren og diskracket)

Diskrack (SAS/SATA) med 6x750GB SATAu HotPlug disker

Denne kostet litt over 50000 + mva. Og prisen var sterkt nedsatt. Dette er en pris jeg faktisk var fornøyd med. Kjørte knallhard tilbudskonkurranse mellom de forskjellige leverandørene før jeg kjøpte.

Edit: dette gir et bilde på hva du egentlig kan få for ca 50000 + mva.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg jobber i Akershus fylkeskommune i tannhelsetjenesten og jobber daglig med Opus og tannklinikker. Systemet vårt er i dag sentralt, men tidligere har alt ligget lokalt på tannklinikkene.

Jeg mener personlig av hva jeg har sett av hva som "trengs" av maskin for å kjøre Opus på 4 klienter, ta backup og kjøre digitalt røngten (Digora Optime og Dimaxis), en helt standard server kan gjøre den jobben.

Maskinen bør dog ha en tape-maskin som du kan ta backup med og samtidig ha raid-1 oppsett for sikring av data. 1 UPS kan også være å anbefale hvis det er ønskelig, men om du denne er kun til privat praksis tror jeg ikke du er avhengig av at serveren er oppe å går selv om du ikke er på klinikken.

Jeg har satt opp et oppsett for deg der du kommer ut til en mye hyggeligere pris: http://ecomm.euro.dell.com/dellstore/baske...90-4e44c11bba42

Detaljer:

- Tårnserver

- Serveren jeg har konfigurert, er satt opp med en 4-kjerners prosessor fra Intel av nyeste type med mulighet for å oppgradere til 1 senere ved behov.

- 2GB minne som er mulig å oppgradere til 8GB.

- 2x73SAS Harddisker i Raid-1 (altså hvis den ene disken ryker vil systemet fortsatt fungere.

- 1x backup tape-maskin + 5 backup-taper

Neste arbeidsdag support i 3 år ("Basic Premier-Enterprise Support neste arbeidsdag")

- UPS - APC Smart-UPS 750i, 480 Watt (Tower mount)

- Windows Server® 2003 R2 SP2, x64 Std

PS! Jeg har jobbet med 1 "server" (pc m/winXP) med 512MB ram og 40GB disk som er serveren på en tannklinikk. Klinikken har 15 maskiner. Maskinen er satt opp med en MSSQL2005 som database og kjører backup hver dag samt en full-backup i helgen. Denne har fungert helt utmerket, men dog med litt mindre sikkerhet i tilfelle strømbrudd og harddisksvikt.

PS! Hvis du lurer på noe annet rundt dette så kan jeg sikkert være behjelpelig med det også!

Mvh

Lars Thore

Endret av el-thorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...