Gjest Bekymret venn Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hei. Skriver som gjest siden vennen min ferdes på forumet her. Har hvertfall en venn som har alkoholproblemer. Ikke alvorlige, men begynner å bli sånn at jeg misster lysten til å være med han og jeg er redd for helsa hans. Faren hans er også delvis alkoholiker, så ligger litt i genene at han fort kan bli avhengig. Spørsmålet er om det er noen måte jeg kan få sagt det til han på en litt skånsom måte samtidig som han skjønner det? Har lite lyst til at han skal bli sur og fortelle meg at det er noe jeg ikke har noenting med, som jo er en forståelig reaksjon, men jeg er seriøst bekymra for fyren og føler at jeg har plikt til å hjelpe han på en eller annen måte. Første skrittet der er å få han til å skjønne at han har ett problem. Men som sagt: Noen som har noe erfaring der, eller har noen forslag til hvordan jeg skånsomt kan fortelle han at jeg er bekymra? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Disclaimer: eg er på ingen måte ekspert på dette. har ingen utdanning på berørte områder. dette er kun ut i fra egne meninger, forsøk på å hjelpe og resultater av egne livserfaringer. Som du selv sier, dette blir ikke enkelt. Det viktigste blir å få vedkommende til å innse selv at det er et problem, at det er farlig, og at det må endre seg. Vedkommende må ville dette selv og viljen må komme i fra et sted. At faren holder på på samme måte skader jo målet ditt veldig da dette på en måte legitimerer alkoholvanene til kameraten din. Men hva snakker vi om her av problemer og alkoholmissbruk? Daglig? Ukentlig? Større mengder eller i upassende situasjoner? Lenke til kommentar
Gjest Bekymret venn Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Disclaimer: eg er på ingen måte ekspert på dette. har ingen utdanning på berørte områder. dette er kun ut i fra egne meninger, forsøk på å hjelpe og resultater av egne livserfaringer. Som du selv sier, dette blir ikke enkelt. Det viktigste blir å få vedkommende til å innse selv at det er et problem, at det er farlig, og at det må endre seg. Vedkommende må ville dette selv og viljen må komme i fra et sted. At faren holder på på samme måte skader jo målet ditt veldig da dette på en måte legitimerer alkoholvanene til kameraten din. Men hva snakker vi om her av problemer og alkoholmissbruk? Daglig? Ukentlig? Større mengder eller i upassende situasjoner? 9190632[/snapback] Vet ikke hvor ofte, men hver gang jeg er med han skal han på bar/kjøpe seg en 6-pack som han drikker mens jeg er der. Er vel ikke daglig, men oftere enn ukentlig, og ofte i upassende situasjoner. Når han er på fest er også mengdene urovekkende med tanke på at han sjeldent husker mye etterpå. Våkner ofte opp steder han ikke vet hvor er uten å vite hvordan han kom dit. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvor gammel er vedkommende/du? Alkoholproblemer/alkoholisme kan være så mangt, og annerledes i fra person til person. Nå skal eg ikke avfeie misstanken din om avhengighet, men selv om en person drikker mer og i større mengder enn deg så betyr det ikke nødvendigvis at h*n har et problem. Men dersom du har et problem med oppførselen hans, eller å være med han, bør du allikevel ta det opp med vedkommende, men da med rett vinkling. Kan det være en fase i livet det er snakk om? Personlig hadde en en slik periode i 18-19 års alderen hvor eg drakk for mye, for ofte og de eneste minnene eg har av festene er andrehåndshistorier fra kamerater. Ikke akkurat å anbefale, men det var nå slik det var og ble. Dette trenger ikke å være vanlig, men det er heller ikke uvanlig i denne alderen(eller tidligere). Samtidig, kan dette være en påtatt oppførsel enten for å imponere deg eller å etterligne faren? Og om det er det nå kan det fort bikke over i avhengighet. Det eg har vært borti av alkoholisme er personer som til stadighet er beruset, og prøver å skjule det. Skammer seg de få gangene de er edru, prioriterer alkohol fremfor andre ting(regninger, mat, innkjøp, husleie osv) samtidig som man hele tiden avfeier og dekker over synlige problemer(ubevisst). Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvor gammel er vedkommende/du? Alkoholproblemer/alkoholisme kan være så mangt, og annerledes i fra person til person. Nå skal eg ikke avfeie misstanken din om avhengighet, men selv om en person drikker mer og i større mengder enn deg så betyr det ikke nødvendigvis at h*n har et problem. Men dersom du har et problem med oppførselen hans, eller å være med han, bør du allikevel ta det opp med vedkommende, men da med rett vinkling. Kan det være en fase i livet det er snakk om? Personlig hadde en en slik periode i 18-19 års alderen hvor eg drakk for mye, for ofte og de eneste minnene eg har av festene er andrehåndshistorier fra kamerater. Ikke akkurat å anbefale, men det var nå slik det var og ble. Dette trenger ikke å være vanlig, men det er heller ikke uvanlig i denne alderen(eller tidligere). Samtidig, kan dette være en påtatt oppførsel enten for å imponere deg eller å etterligne faren? Og om det er det nå kan det fort bikke over i avhengighet. Det eg har vært borti av alkoholisme er personer som til stadighet er beruset, og prøver å skjule det. Skammer seg de få gangene de er edru, prioriterer alkohol fremfor andre ting(regninger, mat, innkjøp, husleie osv) samtidig som man hele tiden avfeier og dekker over synlige problemer(ubevisst). 9192786[/snapback] Begge to er 20. Selv drikker jeg lite, så det at han drikker mer enn meg er ikke noe problem for meg, men jeg blir redd for han når jeg har inntrykk at han drikker 3-4 ganger i uka. Kan være en fase han er i selvsagt, eller noe han forsøker å "drikke bort". Når det er sagt har han ikke hatt det veldig lett den siste tiden med falske anmeldelser og styr i rettsaker, justidsmord, dame som slo opp osv. Men liker uansett ikke at han ser ut til å drikke bare mer og mer for hver gang jeg ser han. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hva med å gi ham en link til denne tråden? Da ser han at du er bekymret for han... Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hva med å gi ham en link til denne tråden? Da ser han at du er bekymret for han... 9202331[/snapback] Enig med deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå