Gå til innhold

HP Compaq NC 8430 - grei PC til OK pris?


Döden

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nå en ny bærbar, og jeg kom over denne i prisguiden:

 

HP Compaq nc8430

 

09_laptopfront.jpg

 

Spesifikasjoner:

- Intel® Core™2 Duo prosessor T7200 2.0 GHz

- 1024 MB RAM (DDRII-667MHz SDRAM)

- 80 GB Hard Drive (5400 rpm)

- DVD Dual Layer Drive Fixed

- 15.4" WXGA Widescreen TFT Screen (Matte)

- ATi Mobility Radeon X1600 (PCI-E 256 MB DDR2 Dedicated Graphics)

- Integrated gigabit LAN

- Integrated wireless 802.11 a/b/g LAN

- Integrated Bluetooth

- Inn- og utganger: 3 USB 2.0 ports, VGA, headphone, microphone, AC adapter, RJ-11, RJ-45, S-video TV out, Firewire (1394a 4pin)

- Microsoft Windows XP Professional Edition

- 2.7kg

 

Pris: 9.276,-

 

Min fremtidige bruk:

- Studentarbeid av typen Word, Excel, etc.

- Spilling (typ: C&C: Generals, F.E.A.R., CS 1.6, CS:Source, HL2, Oblivion og kanskje S.T.A.L.K.E.R.)

- Noe avspilling av HD-film (720p)

 

Mine tanker omkring PCen: Jeg har hørt og lest mye positivt om HP Compaq-PCer, som da skal være business-modellen til HP? Byggkvalitet og ytelse skal være visstnok være "på topp", da spesielt førstnevnte. På forumet her fant jeg så og si ingenting om PCen, men på Google dukket det opp litt. Folk flest virker fornøyde med ytelse, pris, byggkvalitet og støy. Sistnevnte er det visst noen som har hatt problemer med (jfr. f.eks. denne karen).

 

Jeg synes denne PCen virker ok for mitt bruk og er pen å se på. Likevel er jeg litt usikker med tanke på hvor fremtidsrett PCen er, og hvor god ytelsen er per dags dato. Hvor mye dårligere er f.eks. ATi X1600 enn nVidia 8600M GT? Er virkelig Santa Rosa så fremtidsrettet at man burde gå for det, eller er det kun snakk om et "kult" merkenavn som i virkeligheten ikke spiller så stor rolle? Avspilling av HD-film (720p) burde ikke være noe problem?

 

Eller bør jeg rett og slett strekke meg 2-3k til, og kjøpe en Santa Rosa-PC, à la Inspirion 1520, Zepto 6625/6624, etc.?

 

Omtaler:

- Notebookforums

- NotebookReview

- NotebookReview #2

 

Tanker omkring maskinen? Noen som vil fraråde meg kjøp av denne PCen? Brukererfaringer tas imot med åpne armer, og belønnes med takk og +1 i min private "HW.no Street Credz™"-bok.

 

Edit: Fant en mer grundig test, og ATi X1600 blir visst gruset i forhold til nVidia 8600M GT. Usj. :-\

Endret av Synthem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte selv å kjøpe denne, men la det fra meg som følge av at mangle klaget på fremtredende viftestøy.

 

På bakgrunn av den bruk du har angitt, bør du kanskje se deg om etter en annen maskin. HP's Compaqserie er utviklet for bedriftsmarkedet og vektlegger byggekvalitet og sikkerhetsløsninger fremfor rå styrke. For 10.000,- vil du kunne finne andre maskiner som gir bedre grafikkytelse enn HP 8430 dersom spilling er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Vurderte selv å kjøpe denne, men la det fra meg som følge av at mangle klaget på fremtredende viftestøy.

 

På bakgrunn av den bruk du har angitt, bør du kanskje se deg om etter en annen maskin. HP's Compaqserie er utviklet for bedriftsmarkedet og vektlegger byggekvalitet og sikkerhetsløsninger fremfor rå styrke. For 10.000,- vil du kunne finne andre maskiner som gir bedre grafikkytelse enn HP 8430 dersom spilling er viktigst for deg.

9192027[/snapback]

Du sier noe ja. Spill er ikke det viktigste. Det viktigste er en robust maskin som faktisk fungerer 100% og yter greit nok, gjerne da til en ikke alt for dyr kronasje. Men tviler du på at den vil klare kravene mine maskinvaremessig?

 

Prisen er forøvrig 9,2k og ikke 10k (ikke mye som skiller da). Om viften virkelig er slik du og andre beskriver, hopper jeg kanskje av lasset. Jeg er svært lite lysten på en bråkebøtte av en maskin.

 

Forresten, noen som er lysten på å gi meg anbefalinger til en tilsvarende eller bedre maskin i 9-10k-klassen som matcher kravene min?

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere Lenovo Thinkpad R61. Med dedikert grafikkort (NVIDIA quadro NVS 140M) kommer den på like over kr. 10.000,-. Jeg har ingen personlige erfaringer med HP 8430 selv, men sitter i dette øyeblikk og skriver på Thinkpad T61 og er storfornøyd.

 

Lenke til TP R61

9192664[/snapback]

Du har ikke peil på hvordan dette Quadro-kortet yter, eller eventuelt forslag til andre maskiner? IBM er jo optimalt når det gjelder kvalitet, iallfall. <3

Lenke til kommentar

NVIDIA quadro NVS 140M tilsvarer GF 8400GT og gir ca 3200 marks i 3dMark05 og ca 1800(?) i 3dMark06. Jeg har dette kortet i min T61 og Windows Experience Index gir kortet karakteren 4. Jeg vil tro at kortet makter å dra de aller fleste spillene på markedet i dag med varierende innstillinger. I forhold til mitt bruk, som for det meste er kontorapplikasjoner, er den i alle fall mer enn god nok :)

 

Edit: Legger til en lenke til Thinkpad forum hvor dette diskuteres nærmere.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...