Gå til innhold

Nytt TV + Xbox (pal 50-60?)

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har nylig kjøpt meg ny Flatskjerm, HD-ready TV, sammen med en Xbox 360:) Når jeg prøver å kjøre Gears of War står det at jeg må bruke PAL 60 istedet for PAL 50. Jeg vet ikke hva verken 50 eller 60 er, evt. hva som er forskjellen, annet enn at kvaliteten på bildet mitt blir mye dårligere med 60. Men jeg får jo ikke spilt spillet uten. Jeg er foreløpig koblett til TV'n med vanlig kompositt kabel + phono kabel (gul, hvit, rød), så mitt spørsmål er da som følger: Hva er PAL 50/60, og vill jeg oppleve langt bedre bildekvalitet når jeg bytter tilkoblingskablen min til en HD kabel?

Takk for forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Xbox Premium? Da bør du koble til TV-ev via de 3 andre video kablene. Da får du HD. Sånn som du har koblet det nå får du bare VGA signal, altså ikke noe større en 480i oppløsning, som gir et mye, mye dårligere bilde. Om du ikke har den kabelen med både VGA og Komponent på vil jeg virkelig annbefale å invistere i en ny kabel, siden forkjellen på bildet vil være gigantisk, og du vil aldri angre.

Lenke til kommentar
Har du Xbox Premium? Da bør du koble til TV-ev via de 3 andre video kablene. Da får du HD. Sånn som du har koblet det nå får du bare VGA signal, altså ikke noe større en 480i oppløsning, som gir et mye, mye dårligere bilde. Om du ikke har den kabelen med både VGA og Komponent på vil jeg virkelig annbefale å invistere i en ny kabel, siden forkjellen på bildet vil være gigantisk, og du vil aldri angre.

9190360[/snapback]

nei, jeg har kun core systemet av ulike årsaker. Men ja, jeg skal naturligvis kjøpe denne kablen fordi jeg regnet med det ville utgjøre en viss forskjell i bildekvaliteten på tv'n. Så takk for svaret :) Noen som kan dette om PAL 50/60 og hvorfor kvaliteten på TV'n min blir dårligere med 50 enn med 60?

Lenke til kommentar

Pal 50 og Pal 60 er hvor mange hertz TV-en din kjører i. Det er veldig forkjellig hvordan HD TVer takler analogt signal. Men hvorfor det er så stor forkjell på 50 og 60, det aner jeg virkelig ikke. Så denne posten er egentlig helt ubrukelig. :blush:

Lenke til kommentar
Pal 50 og Pal 60 er hvor mange hertz TV-en din kjører i. Det er veldig forkjellig hvordan HD TVer takler analogt signal. Men hvorfor det er så stor forkjell på 50 og 60, det aner jeg virkelig ikke. Så denne posten er egentlig helt ubrukelig.  :blush:

9190415[/snapback]

hehe, takk uansett iallfall :) Så lenge jeg vill oppleve bedre kvalitet med annen kabel er alt i sin skjønneste orden.

Så vell og merke på en side at:

"Apparatet er HD-ready og takler derfor 1080i og 720p HDTV-signal, men støtter ikke 1080P som er den beste signaltypen som er tilgjengelig fra HD DVD , Blu-Ray, XBOX360 og Playstation 3."

Hva har dette å si for bildekvaliteten?

Lenke til kommentar

De fleste TV-er i dag støtter 720p og 1080i. Xboxen støtter også disse signalene. Hva dette vil si har Wikipedia et utrolig flott bilde som illustrerer.

700pxcommonvideoresolutut1.png

Om du tenker oppløsning på en PC skjerm, så er dette mye av det samme. 720p, altså 720 progressive scan er det 360-en bruker. Som gjør at du får et mye skarpere bilde fordi TV-en slipper å dra ut pikslene så mye.

Men som du ser, det er rimelig stor forkjell på 720 og 1080, men det menneskelige øyet kan nesten ikke se forkjellene ved normal størrelse på TV skjermer. 1080p er ingen vits å invistere i med mindre TV-en er større enn 42", men det er ikke før du kommer opp i prosjektor størrelser du virkelig ser store forkjeller.

1080i, 1080 interlaced scan betyr at TV-en oppdaterer bildet linje for linje, slik som vanlige SD TV-er gjør i dag, i motsetning til progressive scan som oppdaterer hele bildeflaten om gangen. Forkjellene på dette skal vist nok være store, og at 720p er like bra/bedre enn 1080i. Men et konkret svar på dette skulle jeg gjerne fått.

Edit: Resizet bilde.

Og en ting jeg så, siteringen din er feil. Xbox 360 gir ikke ut større signaler enn 720p. 360 Elite der i mot, den har mulighet til 1080p via HDMI, men ikke på spill.

Endret av Hermit
Lenke til kommentar

Ja, TV-en din vil fungere helt supert til 360 bruk. Ta deg en tur på Elkjøp og be etter komponent kabler til Xbox 360, nå er jeg ikke sikker på hva disse koster, men ikke noe stort mer enn 300,- vil jeg tro. Uansett, du vil se store forkjeller, det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar
Ja, TV-en din vil fungere helt supert til 360 bruk. Ta deg en tur på Elkjøp og be etter komponent kabler til Xbox 360, nå er jeg ikke sikker på hva disse koster, men ikke noe stort mer enn 300,- vil jeg tro. Uansett, du vil se store forkjeller, det kan jeg love deg.

9190750[/snapback]

Jepp, elkjøp der jeg jobber har ikke mer igjenn så må bestille noen nå før jeg slutter:) Men er ikke noe stress å få tak i ellers heller tror jeg

Lenke til kommentar

Nei, det burde ikke være det. Det er jo relativt vanlig ekstraustyr, noe 360 tilbyr mye av.

Om ikke kan du jo alltids bestille online, bla Play-asia som Synthem nevnte har utvalg på litt kabler, alle kan brukes i Norge, ingen begrensinger der, du vil kanskje også få det billigere. Men pass på at det er under 200 kr, ellers blir det fort dyrere enn i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...