Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 520i 12v 1990, Blir varm når jeg køkjører


uzzi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen her som har peiling på hvorfor bilen går varm når det står i kø og kjører i førstegir eller når den står i ro mens motoren er i gang.

 

Jeg tror at det har noe med å gjøre at vanne ikke dreier seg i motoren hvis ikke gass pedalen trykkes inn hard nok.

 

F. eks. når mann er i kø så kjører vi uten å gasse så veldig mye og gasser jo ikke i det hele tatt hvis bilen står bare startet.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den elektrisk eller mekanisk kjølevifte? Det du beskriver passer helt overens med ikke fungerende kjølevifte i alle fall. Den kjøler seg sikkert ned når du får fart så det strømmer luft gjennom radiatoren av seg selv igjen, ikkesant?

 

Den vanligste (og kanskje eneste?) feilen med mekanisk vifte er at slureclutchen i vifta ikke kniper tak når den blir varm. (skal slure til den blir varmet opp av radiatoren, for så å knipe tak og drive vifta for fullt)

 

Den vanligste feilen ved elektrisk kjølevifte er termobryteren. Den pleier å sitte på radiatoren eller ved en kjøleslange på motoren. Kontakten inn har som regel to ledninger. For å teste den, napper du av kontakten og kortslutter stikkene på kontakten mens motoren går. Da skal vifta starte. Starter vifta er trolig termobryteren defekt. Starter vifta ikke kan vifta ha tatt kveld.

 

Edit: Slureclutch er bare et annet ord for det mer riktige ordet "viskosekobling".

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Chrisjs har mest sannsynlig rett men jeg ville ha prøvd å bytte termostaten først da den er mye rimligere en viskosekoblingen(del B på bilde)

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage....=bilder/705.gif

9190777[/snapback]

 

Vifta fungerer, termostaten skifta jeg igår. siden bilen gikk for varm på grunn av termostaten funka ikke i det hele tatt.

 

Men vifta går jo self fortere når jeg gasser på. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Går radiatorvifta rundt?

9190451[/snapback]

 

Det gjør den, men self så går den fortere når jeg gasser. Kanskje den går for sakta og kjøler nesten ikke noe når bil motoren er bare i gang og jeg ikke gasser`?

Lenke til kommentar

Start motoren og stans vifta med fingrene. Klarer du ikke det, får du noen til å starte motoren mens du holder vifta stille. La motoren gå på tomgang mens du av og til lar vifta rusle et par runder. Hold fremdeles hastigheten på vifta nede. Når motoren passerer driftstemperatur skal viskosekoblinga knipe tak slik at det blir myyye tyngre å holde vifta stille. Overopphetes motoren og du fremdeles kan holde vifta og slippe den sakte rundt, er viskosekoblinga ødelagt.

Lenke til kommentar
Start motoren og stans vifta med fingrene. Klarer du ikke det, får du noen til å starte motoren mens du holder vifta stille. La motoren gå på tomgang mens du av og til lar vifta rusle et par runder. Hold fremdeles hastigheten på vifta nede. Når motoren passerer driftstemperatur skal viskosekoblinga knipe tak slik at det blir myyye tyngre å holde vifta stille. Overopphetes motoren og du fremdeles kan holde vifta og slippe den sakte rundt, er viskosekoblinga ødelagt.

9194065[/snapback]

 

Vær forsiktig med dette. Pass på pølsefingrene...

Lenke til kommentar
Start motoren og stans vifta med fingrene. Klarer du ikke det, får du noen til å starte motoren mens du holder vifta stille. La motoren gå på tomgang mens du av og til lar vifta rusle et par runder. Hold fremdeles hastigheten på vifta nede. Når motoren passerer driftstemperatur skal viskosekoblinga knipe tak slik at det blir myyye tyngre å holde vifta stille. Overopphetes motoren og du fremdeles kan holde vifta og slippe den sakte rundt, er viskosekoblinga ødelagt.

9194065[/snapback]

 

 

Ok, men hva skjer hvis viskoskoblingen er i orden? da får jeg ikke holdt vifta lenger da eller?

 

Idag merka jeg etter at jeg skifta ut termostat at nå øker tempraturen mye raskere når bilen står stille. Blir nesten redd for å kjøre den, heldigvis kom jeg ikke i noe kø idag ihvertfall....:p

 

Jeg skiftet ut termostaten fordi den gamle var ødelagt og bilen gikk varm hele tiden.

 

Men når den gamle var i orden så kjølte den mye bedre enn den nye altså. Hva kan det være?

 

Nye termostaten kjøler bra men den holder bilen varmere enn det den forrige gjorde.

 

Men hvis ikke det er viskoskoblingen, hva ellers kan det være?

Termostat er jo helt nytt.

Lenke til kommentar

Den gamle termostaten lakk nok litt. Det vil si at den sendte kjølevann gjennom radiatoren hele tiden, også FØR den skulle det. Den nye holder bedre tett fram til den skal åpne.

 

Er viskosekoblinga i orden, skal du omentrent ikke klare å holde igjen vifta når motoren begynner å bli varmere enn driftstemperatur.

 

Du KAN ha ei dårlig vannpumpe også, men det er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Den gamle termostaten lakk nok litt. Det vil si at den sendte kjølevann gjennom radiatoren hele tiden, også FØR den skulle det. Den nye holder bedre tett fram til den skal åpne.

 

Er viskosekoblinga i orden, skal du omentrent ikke klare å holde igjen vifta når motoren begynner å bli varmere enn driftstemperatur.

 

Du KAN ha ei dårlig vannpumpe også, men det er lite sannsynlig.

9196348[/snapback]

 

Jeg testet radiatoren akkurat, og den er kald hele tiden, bilen som går varm.

 

Nå kjøer bilen ikke i det hele tatt. jeg byttet helt nytt termostat, den funket litt i begynnelsen som jeg sa, men nå ser det ut som at ikke noe som funker. jeg tok en liten kjøre runde og ta kjølte bilen noen ganger når jeg gassa også når jeg svingte hard.

 

Altså vifta ser ut til å fungere som den skal egentlig. jeg tror kanskje det kan ha noe med vannpumpe å gjøre? eller burde jeg bytte viskosekobling uansett egentlig?

Lenke til kommentar
Sjekk radiatorens lameller, de som sitter mellom kjølerørene i selve radiatoren. De kan være oppspist av tæring.Har sett dette på flere biler.

9199216[/snapback]

 

Hva er radiatoren lameller egentlig?:p

Lenke til kommentar

Ah, da vet vi mer. Om ikke hele radiatoren blir skikkelig varm når motoren er blitt for varm har du enten ødelagt vannpumpe, ødelagt termostat eller luftblærer i systemet. Uansett er det da snakk om sirkulasjonssvikt, det har ikke noe med kjølevifta å gjøre.

Lenke til kommentar
Ah, da vet vi mer. Om ikke hele radiatoren blir skikkelig varm når motoren er blitt for varm har du enten ødelagt vannpumpe, ødelagt termostat eller luftblærer i systemet. Uansett er det da snakk om sirkulasjonssvikt, det har ikke noe med kjølevifta å gjøre.

9203723[/snapback]

 

Termostat er jo helt nytt nå, vannpumpen skal jeg få byttet på mandag regner jeg med. men hva er luftblærer i systemet egentlig?

Lenke til kommentar
Ah, da vet vi mer. Om ikke hele radiatoren blir skikkelig varm når motoren er blitt for varm har du enten ødelagt vannpumpe, ødelagt termostat eller luftblærer i systemet. Uansett er det da snakk om sirkulasjonssvikt, det har ikke noe med kjølevifta å gjøre.

9203723[/snapback]

 

Også lurte jeg på om det kan hende at det er noe annet feil, som gjør at termostaten slutter å fungerer. fordi den nye termostaten fungerte i noen dager, altså den kjølte bilen, men ikke så god som den burde.

 

Men etter å ha kjørt bilen noen Km så fungerer ikke den lenger heller. Nå står bilen bare sånn at den kjøler ikke i det hele tatt, vanne sirkulerer ikke og står helt stille, selvom hvor høy tempraturmålern går.

 

Og det ikke er noe feil med tempratur målern heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...