Gå til innhold

2 eller 4 kjerner


rbsol

Anbefalte innlegg

Så du mener altså at alt intel sier i den "reklame-propogandaen" er tøv?

9207232[/snapback]

Jeg skjønner det var rettet mot Stigma, men jeg vil svare på spørsmålet jeg også :)

 

Jeg mener at det intel selv gir inntrykk av der er et glansbilde som på ingen måte er nøytral produktinformasjon. Informasjonen er ganske verdiløs for en som søker etter fakta og mer viten om 4 kjerner og hvordan det fungerer. Alle de negative sidene av mange kjerner er selvsagt ignorert og strategisk utelatt, mens alle de positive sidene er sterkt overdrevet. F.eks illustrasjonene av hvordan spill fungerer på 1, 2 og 4 kjerner. Det på ingen måte gode illustrasjoner av hvordan spill virkelig fungerer på 1 og 4 kjerner. Selv ikke mange år frem i tid når man kan tenke seg at spill er skrevet og optimalisert for 4 kjerner vil det være i nærheten av representativt. Illustrasjonene viser glansbilder som det virkelige produktet ikke kan leve opp til. Jeg vil altså påstå at mye av det som står på sidene er virkelighetsfjern og villedende propaganda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gir meg, men naiv kan du være selv.

Så du mener altså at alt intel sier i den "reklame-propogandaen" er tøv?

9207232[/snapback]

 

Tøv? Nei, det er det ikke. teorien bak alt som sies der er riktig, men det er representert på den absolutt mest optimistiske måten mulig. De velger (selvfølgelig) å utelate det faktum at slike resultater som de viser til kun kan oppnås på enten meget spesifikke applikasjoner som er særdeles enkelt å paralellisere oppgaver på, eller på software som er spesifikt designet for å demonstrere multicore skalering (slik som det spillet fra 3Dmark folka som ble vist).

 

Det er helt naturlig for Intel å spille på alle de positive strengene og utelate alle de "negative" sidene ved sitt eget produkt, de prøver jo å reklamere tross alt. Bildet de maler av quadcore er dog særdeles rosenrødt og ikke representativt for hva du egentlig vil kunne utnytte en quadcore i real-life scenarioer.

 

Simen har allerede sagt det på en god måte, så jeg skal ikke utdype mer.

 

Forøvrig er vel definisjonen av naivitet at du tror på utsagn uten videre bevis. Når du velger å tro på reklamen framfor real-life tester utført at nøytrale tredjeparter så synes jeg det blir riktig å kalle det naivt ja. Beklager om du synes det var fornærmende mot din person, men det er min mening.

 

En quadcore er ingenting mer enn en dobbel dualcore. Når dualcores har klart vist seg å skalere meget dårlig i forhold til optimalt (for høy-interaktive applikasjoner vel og merke), så er det ingen grunn til å tro at quad skal klare å gjøre noe annet, ihvertfall ikke før relativt langt frem i tid når verktøyene for produksjon av multitreadede applikasjoner begynner å bli bra. Første generasjon av slike vertøy er forøvrig allerede under utvikling, men selv når disse kommer på plass vil det nok være en evolusjon framfor en revolusjon i forhold til hva slags ytelse men klarer å framskaffe i høy-interakive applikasjoner. For dem av dere der ute som faktisk har prøvd å kode multitreadet kode vil det være ganske åpenlyst at multithreading har en del restriksjoner som i visse situasjoner rett og slett ikke kan overgås, uansett hvor bra teknologien blir, og spill er nettop den type applikasjon som alltid vil lide mest under dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hva vil ha best ytelse akkuratt nå, er jo ikke mange prog. som er optimalisert for flere kjerner, så hva ville yte best av: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz eller Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz  Hovedsaklig til Spill og Video redigering

9190144[/snapback]

 

Er det ikke riktigere å sette Q6600 mot E6850? Disse har jo lik pris (etter prisfallet).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hva vil ha best ytelse akkuratt nå, er jo ikke mange prog. som er optimalisert for flere kjerner, så hva ville yte best av: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz eller Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz  Hovedsaklig til Spill og Video redigering

9190144[/snapback]

 

Er det ikke riktigere å sette Q6600 mot E6850? Disse har jo lik pris (etter prisfallet).

 

-Stigma

9208559[/snapback]

 

Det syntes jeg og.

 

Og så vil alle de aller beste CPUene gå til E6850, så det er mye lettere å få en 4 Ghz på luft CPU ved et E6850 kjøp enn ved en E6750. Det er fordi E6850 er øverste leddet (hvis folk forstår ;) )

 

EDIT: Jeg skal i hvertfall ha meg en Q6850, for å så overklokke den til så mye den klarer på vann.

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...