Gå til innhold

Velge flere enn ett fokuspunkt i D80?

Anbefalte innlegg

Jeg har skumlest litt rundt i manualen, men finner ikke hvordan jeg velger flere fokuspunkt.

I automode velger det ofte automatisk flere enn ett fokuspunkt. Men jeg får det ikke til i manuell.

Problemet er når jeg tar bilder av en gjenstand feks. Hvis en del av den er langt fram i bilde mens det andre er lengere bak er det vanskelig å få hele objektet like mye i fokus. Det er vel mulig å få hele objektet i fokus med høyt blendertall. Med som jeg har hørt så er mitt objektiv skarpest på f.8. Men hvis det ikke går å få hele objektet i fokus med f.8, må jeg vel bare gå høyere. Eller er det andre muligheter?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ikke få hele i fokus. Det er jo umulig

MEN du kan få veldig mye i fokus om du bruker hyper fokal avstanden på kameraet ditt.

Kort forklart av fotografene på studioet jeg er lærling:

Hyperfokalavstand er nærmeste punkt sett fra kameraet som blir skarpt med en viss blenderåpning, når kameraet er innstilt på uendelig. Dersom du fokuserer nærmere enn uendelig og du øker dybdeskarpheten fra nærmere kamera til uendelig. Eksempel: Bruk et 85 mm objektiv. Fokuser objektivet til uendelig, og still blenderen til 16. Dette gir et skarpt bilde fra ca 10 m til uendelig - og forbi uendelig. Flytt fokus nærmere enn uendelig og uendelig vil fortsatt ligge innenfor dybdeskarpheten, samtidig som nærmeste skarpe punkt flyttes til ca 7 m. Dybdeskarpheten økes.

Lenke til kommentar

Man fokuserer kun på objekter som er like langt unna kameraet( fokusplan). I auto ser man at flere fokuspunkter er valgt fordi flere objekter ligger i samme fokusplan.

Når motiver ligger i forskjellige avstander fra kameraet, er det umulig å fokusere på alt, men man kan få akseptabel skarphet på alt ved å blende ned( større dybdeskarphet). Det finns flere sider på nettet der man kan regne dybdeskarphet, så jeg anbefaller det å gjøre det.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...th-of-field.htm

Lenke til kommentar
Jeg har skumlest litt rundt i manualen, men finner ikke hvordan jeg velger flere fokuspunkt. 

EDIT; Se side 30

I automode velger det ofte automatisk flere enn ett fokuspunkt. Men jeg får det ikke til i manuell.

EDIT: Det er ikke noen poeng å ha dette i M modus, velg single point eller dynamic point.

Problemet er når jeg tar bilder av en gjenstand feks. Hvis en del av den er langt fram i bilde mens det andre er lengere bak er det vanskelig å få hele objektet like mye i fokus. Det er vel mulig å få hele objektet i fokus med høyt blendertall. Med som jeg har hørt så er mitt objektiv skarpest på f.8. Men hvis det ikke går å få hele objektet i fokus med f.8, må jeg vel bare gå høyere. Eller er det andre muligheter?

EDIT; Dette har du allerede fått svar på. Du blander fokuspunkt mot Dybdeskarphet, dvs. du må leke med A modus.

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...