Gå til innhold

Overspenningsvern, Nødvendig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Brukte søke funksjonen her på forumet og fikk få treff på "Overspenningsvern"

Tenkte da at jeg kunne starte en tråd om dette, og stille spørsmålet

"Er overspenningsvern nødvendig?" (snakker da om sekundærvern som grenutak laget for dette)

Dagens elektronik er fintfølig på dette med strøm, spenningsforskjeller, og lyn/torden. Man kan aldri sikkre seg helt mot lyn og torden, beste er å trekke ut kontakten.

I butikken eller på Internet får man overspenningsvern fra 200kr - 2000kr.

Likevel ser jeg at få innvesterer i dette. Skyldes det at overspenningsvern gir en falsk trygghet? Gode nok overspenningsvern koster for mye? Eller er det bare ren uvitenhet og folk dropper den ekstra sikkerheten?

Er det noen her på forumet som har anskaffet seg en slik til bruk i stua for å sikkre Tv'n, Annlegget, DVD spilleren og Konsollen?

Kom med litt info/innspill om dette, da det sikkert er flere enn meg som lurer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit om små pulser blir kortsluttet til jord. Ved rent lynnedslag er det lite et slikt vern kan gjøre uansett, men med små pulser som kommer fra lynnedslag langt unna selve ledningene eller ved feil i elanlegget kan dise hjelpe. De færreste har opplevd at noe har blitt kverket pga. overspenning. De som merker det bruker garantien (som selvsagt egentlig ikke gjelder) og får aldri vite hvorfor utstyret døde.

Dersom anlegget ikke bruker jordet sikkontakt er det ingen vits.

Lenke til kommentar

Bruker ikke overspenningsvern på TV/DVD/PS2.

Har hatt mange lynnedslag, men de har aldri tatt skade av det.

Hadde overspenningsvern på den stasjonære PCen min. Men lynet slo ned og svidde nettverskortet likevel. :ermm:

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...