Gå til innhold

Partibarometer for august 2007

Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?  

222 stemmer

1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?

• Demokratene [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 5 ] [3.82%] [ 5 ] [3.70%] [ 3 ] [2.22%]
      7
    • Fremskrittspartiet [ 33 ] [25.19%] [ 40 ] [29.63%] [ 32 ] [23.70%]
      59
    • Høyre [ 22 ] [16.79%] [ 27 ] [20.00%] [ 22 ] [16.30%]
      35
    • Kristelig Folkeparti [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 3 ] [2.22%]
      2
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%]
      0
    • Pensjonistpartiet [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Rødt [ 12 ] [9.16%] [ 14 ] [10.37%] [ 14 ] [10.37%]
      20
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.53%] [ 2 ] [1.48%] [ 0 ] [0.00%]
      5
    • Sosialistisk Venstreparti [ 9 ] [6.87%] [ 10 ] [7.41%] [ 11 ] [8.15%]
      20
    • Venstre [ 11 ] [8.40%] [ 10 ] [7.41%] [ 18 ] [13.33%]
      25
    • Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Det Norske Arbeiderparti [ 13 ] [9.92%] [ 12 ] [8.89%] [ 20 ] [14.81%]
      23
    • Kristent Samlingsparti [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Miljøpartiet De Grønne [ 7 ] [5.34%] [ 2 ] [1.48%] [ 2 ] [1.48%]
      6
    • Blankt [ 7 ] [5.34%] [ 7 ] [5.19%] [ 4 ] [2.96%]
      5
    • Ville ikke stemt [ 4 ] [3.05%] [ 3 ] [2.22%] [ 3 ] [2.22%]
      9

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Egentlig, ja. Nå er jo ikke jeg så gammel at jeg har skatta så mye selv :p Men man burde heller betale for det man driver med. Irriterende at jeg (om jeg da hadde vært voksen) må betale skatt til vei (har ikke bil), til sykehus (er skjeldent der), til eldre (den tid har ikke kommet at jeg må tenke på hvilket gamlehjem jeg skal bo på enda), barnehage (har ikke småbarn) osv. Kan heller bare betale etter det du faktisk driver med.

9378853[/snapback]

Jeg går utifra at alt hadde vært mye bedre om mange ulike bedifter eide litt vei hver og du måtte stoppet hver 5. km for å betale bompenger til eieren. Enkelt hadde det også vært å prøve å finne billigste rute samtidig som du prøver å komme fram raskest mulig.

Jeg går også utfra at du hadde syns det hadde vært kjempe fint å måtte betale skolepenger på 4000-5000 kr/måneden for hvert eneste barn i familien. Fint hadde det nok vært da å komme fra en liten, fattig familie hvor de ikke hadde vært mulig å fått seg noen skikkelig utdannelse (selv om man var et naturtalent og hadde så inderlig lyst).

Morsomt hadde nok også vært å prøve stifte familie og få barn, samtidig som man prøver å tilbakebetale studielånet på nærmere en milllion kroner. Når barnehageplass koster nærmere 5000 pr. barn og SFO nesten 4000 blir det nok enkelt spare til pensjon og samtidig å betale helseforsikringer til et par tusenser kroner i året. (Noe du selvfølgelig gjør, siden du neppe vil bli sittende igjen med en regning på over 1 million kroner for kreftmedision og blodoverføringer når du lever av ... skal vi se ... får man sykepenger, eller var deg også en av de tingene du ville ta bort?)

I tillegg kommer selvfølgelig alle de andre utgiftene som tannlege, lege, veier, dyrere kollektivbilletter, fryktelig dyre aktivitetstilbud for barn og unge (bl.a. fotball, korps, musikkskole osv.)

I tillegg kan jeg jo ta med at hvis vi ikke hadde hatt gratis utdanning i dette landet hadde vi antagelig hatt mye mindre verdiskapning i dette landet, plus at mange av oss antagelig hadde hatt mye lavere lønn.

9379258[/snapback]

Oj, kanskje jeg bør finne ut av hva slags meninger DLF har om dette. De må jo ha løst det på en måte? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen store hull i politikken om man går for den mest hardcore liberalistiske løsningen, men det innlegget der bærer også preg av svartmaling: "skolepenger på 4000-5000 kr/måneden for hvert eneste barn i familien" / "man prøver å tilbakebetale studielånet på nærmere en milllion kroner. Når barnehageplass koster nærmere 5000 pr. barn og SFO nesten 4000 blir det nok enkelt spare til pensjon"..

Lenke til kommentar

Zethyr: Jepp, jeg ville ikke tatt tallene mine for seriøst, til det overdrev jeg nok litt mye, men jeg håper det ikke skulle være alt for bak mål. Uansett var meningen med innlegget å si det fort hadde vært dyrt (kanskje ikke for hvermandsen, men for folk i spesielle deler av livet f.eks. i/etter studietiden). Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har veldig god greie på hva ting koster. Men her er ting jeg la i grunn for tallene jeg kom fram til med (kun basert på hukommelse og delvis logisk sans).

En kommune bruker ca. 45000 kr/år pr. elev (+ kostnader for eie/leie av bygg)

Barnehage koster vel nesten mer å drifte siden det er ganske mye større krav til barn pr. voksen.

Underversitet: 80 000 i levekostnader + 50 000-150 000 i årlige skolekostnader * 5 år = nærmere 1 mill.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Oj, kanskje jeg bør finne ut av hva slags meninger DLF har om dette. De må jo ha løst det på en måte?  :hmm:

9379326[/snapback]

Har ikke peiling om DFL virkelig mener dette. Det kan godt hende de faktisk syns en del velferdsordninger er gode og bør beholdes. Men dette vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Oj, kanskje jeg bør finne ut av hva slags meninger DLF har om dette. De må jo ha løst det på en måte?  :hmm:

9379326[/snapback]

Har ikke peiling om DFL virkelig mener dette. Det kan godt hende de faktisk syns en del velferdsordninger er gode og bør beholdes. Men dette vet jeg ingenting om.

9379820[/snapback]

Nei, de ønsker ikke velferdsgoder i den tradisjonelle formen. Grunnen er at de ser bort i fra nytten disse godene gir, og avfeier de som "tvang". For disse godene finnansieres over skattesedelen, og skatt er det samme som å voldta små jenter, brenne babyer på bål osv.

Lenke til kommentar

9379326[/snapback]

9379820[/snapback]

De er av den oppfatning at de svakeste i samfunnet (narkomane, uføre, fattige osv) vil bli tatt vare på av frivillige organisasjoner. Hvis du noen gang spør en DLF'er "hva med mulighetene for de med mindre penger/ressurser?" vil de stort sett svare at deres ideologi i praksis ikke vil medføre en slik folkegruppe.

Som en kuriositet kan det nevnes at Vigrid oppfordret sine medlemmer til å stemme DLF ved forrige valg (noe DLF ikke var spesielt fornøyd med :p )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...