Gå til innhold

Partibarometer for august 2007

Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?  

222 stemmer

1. 1. Hvem ville fått din stemme om det var stortingsvalg i dag?

• Demokratene [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 5 ] [3.82%] [ 5 ] [3.70%] [ 3 ] [2.22%]
      7
    • Fremskrittspartiet [ 33 ] [25.19%] [ 40 ] [29.63%] [ 32 ] [23.70%]
      59
    • Høyre [ 22 ] [16.79%] [ 27 ] [20.00%] [ 22 ] [16.30%]
      35
    • Kristelig Folkeparti [ 2 ] [1.53%] [ 1 ] [0.74%] [ 3 ] [2.22%]
      2
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%]
      0
    • Pensjonistpartiet [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Rødt [ 12 ] [9.16%] [ 14 ] [10.37%] [ 14 ] [10.37%]
      20
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.53%] [ 2 ] [1.48%] [ 0 ] [0.00%]
      5
    • Sosialistisk Venstreparti [ 9 ] [6.87%] [ 10 ] [7.41%] [ 11 ] [8.15%]
      20
    • Venstre [ 11 ] [8.40%] [ 10 ] [7.41%] [ 18 ] [13.33%]
      25
    • Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [0.76%] [ 0 ] [0.00%] [ 0 ] [0.00%]
      1
    • Det Norske Arbeiderparti [ 13 ] [9.92%] [ 12 ] [8.89%] [ 20 ] [14.81%]
      23
    • Kristent Samlingsparti [ 0 ] [0.00%] [ 1 ] [0.74%] [ 1 ] [0.74%]
      2
    • Miljøpartiet De Grønne [ 7 ] [5.34%] [ 2 ] [1.48%] [ 2 ] [1.48%]
      6
    • Blankt [ 7 ] [5.34%] [ 7 ] [5.19%] [ 4 ] [2.96%]
      5
    • Ville ikke stemt [ 4 ] [3.05%] [ 3 ] [2.22%] [ 3 ] [2.22%]
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare til info så kan man bruke tråden Det politiske landskap - Informasjonstråd til å gjøre seg en viss oversikt. Jeg gjorde det sånn at jeg ga mine tre mest aktuelle partier +1 poeng i saker jeg var enig i, -1 i saker jeg var uenig i, 0 poeng i saker jeg ikke hadde noen formening eller er nøytral og +2 eller -2 i saker jeg er svært engasjert og vil gi "ekstrapoeng" for.

1. plassen endte opp med et parti jeg aldri har stemt før men jeg har hatt magefølelse for å bytte til i det siste. 2. og 3. plassen kom i motsatt rekkefølge av det jeg hadde forventet, men bare med en liten margin. Avstanden fra 1. til 2. plass var mye større enn mellom 2. og 3. Gøy at det stemmer så godt :) Da kan jeg stemme med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Det er mer urovekkende at Rødt har så mange stemmer. Frp er i det minste et parti for personlig frihet, snarere enn totalitær kollektivisme.

9362036[/snapback]

Så godt det var å lese akkurat det!

Ikke det at jeg er noe spesielt fan av FrP heller.

Lenke til kommentar
Om jeg hadde vært gammel nok hadde jeg stemt Det Liberale Folkepartiet. Det står for alle mine meninger, spesielt avskaffelse av stastkirka og legalisering av narkotika.

9364482[/snapback]

Er det dine meninger å fjerne velferdsstaten, arbeidsmiljølover og mye annet du tar for gitt totalt? Alle partier på stortinget med unntak av SP og KrF har programfestet et skille mellom statskirken. AP er egentlig for et skille, selv om landsstyret besluttet å støtte opp om en ubrukelig "i pose og sekk"-løsning, som ikke ville forrandret noe. Du skal heller ikke se bort i fra at Venstre over tid vil være for en mer liberal narkotikalovgivning, med tanke på Unge Venstres forslag i nyere tid :)

Lenke til kommentar
Alle partier på stortinget med unntak av SP og KrF har programfestet et skille mellom statskirken. AP er egentlig for et skille, selv om landsstyret besluttet å støtte opp om en ubrukelig "i pose og sekk"-løsning, som ikke ville forrandret noe.

9365124[/snapback]

"Jeg mener noe, men gjør noe annet" er åpenbart en gjenganger der i gården.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Om jeg hadde vært gammel nok hadde jeg stemt Det Liberale Folkepartiet. Det står for alle mine meninger, spesielt avskaffelse av stastkirka og legalisering av narkotika.

9364482[/snapback]

Er det dine meninger å fjerne velferdsstaten, arbeidsmiljølover og mye annet du tar for gitt totalt? Alle partier på stortinget med unntak av SP og KrF har programfestet et skille mellom statskirken. AP er egentlig for et skille, selv om landsstyret besluttet å støtte opp om en ubrukelig "i pose og sekk"-løsning, som ikke ville forrandret noe. Du skal heller ikke se bort i fra at Venstre over tid vil være for en mer liberal narkotikalovgivning, med tanke på Unge Venstres forslag i nyere tid :)

9365124[/snapback]

Jeg bare nevnte to av tingene til DLF. Jeg mener vi burde fjerne alle ulover. Som det står et eller annet sted i en DLF-brosjyre jeg fikk i går:

Det er to forskjellige lover. Den ene typen er lover som er til for å beskytte folk mot kriminalitet. Den andre er lover som er til for at folk skal gjøre det og det. Sistnevnte er ulover.
Lenke til kommentar
Valgomaten på Aftenposten er teit. Bare store viktige saker, irrevant for lokalpolitikken.

9365174[/snapback]

Nja, i tillegg til den nasjonale testen har de egne tester for Oslo og Bergen blant annet. Synes det er mange tester som er teitere enn den til aftenposten. Men det er vanskelig å få dekket alle behov i slike tester. En viss pekepinn gir de nå. :)

Lenke til kommentar

9364482[/snapback]

9365124[/snapback]

Jeg bare nevnte to av tingene til DLF. Jeg mener vi burde fjerne alle ulover. Som det står et eller annet sted i en DLF-brosjyre jeg fikk i går:

Det er to forskjellige lover. Den ene typen er lover som er til for å beskytte folk mot kriminalitet. Den andre er lover som er til for at folk skal gjøre det og det. Sistnevnte er ulover.

9366276[/snapback]

Mener du det er en "ulov" å betale skatt? For det er nettopp "punchlinen" til DLF. De klarer å sammenligne det å betale skatt med det å drepe/voldta noen.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9364482[/snapback]

9365124[/snapback]

9366276[/snapback]

Mener du det er en "ulov" å betale skatt? For det er nettopp "punchlinen" til DLF. De klarer å sammenligne det å betale skatt med det å drepe/voldta noen.

9366949[/snapback]

Egentlig, ja. Nå er jo ikke jeg så gammel at jeg har skatta så mye selv :p Men man burde heller betale for det man driver med. Irriterende at jeg (om jeg da hadde vært voksen) må betale skatt til vei (har ikke bil), til sykehus (er skjeldent der), til eldre (den tid har ikke kommet at jeg må tenke på hvilket gamlehjem jeg skal bo på enda), barnehage (har ikke småbarn) osv. Kan heller bare betale etter det du faktisk driver med.

Lenke til kommentar

Gode veier kommer alle til gode. Ulykkespreventivt, pluss at det muliggjør kollektivtransport.

Sykehus er noe alle kan trenge, avhengig av flaks/uflaks.

Eldrepleie bør støttes over statskassa, i og med at alle før eller siden har en fair sjans på å nytte tilbudet.

Angående barnehager er jeg mer i tvil. Jeg selv, som student, synes det er surt å betale for at andre skal få nytte spesial-barnehage-tilbud.

Lenke til kommentar
Egentlig, ja. Nå er jo ikke jeg så gammel at jeg har skatta så mye selv :p Men man burde heller betale for det man driver med. Irriterende at jeg (om jeg da hadde vært voksen) må betale skatt til vei (har ikke bil), til sykehus (er skjeldent der), til eldre (den tid har ikke kommet at jeg må tenke på hvilket gamlehjem jeg skal bo på enda), barnehage (har ikke småbarn) osv. Kan heller bare betale etter det du faktisk driver med.

9378853[/snapback]

Jeg går utifra at alt hadde vært mye bedre om mange ulike bedifter eide litt vei hver og du måtte stoppet hver 5. km for å betale bompenger til eieren. Enkelt hadde det også vært å prøve å finne billigste rute samtidig som du prøver å komme fram raskest mulig.

Jeg går også utfra at du hadde syns det hadde vært kjempe fint å måtte betale skolepenger på 4000-5000 kr/måneden for hvert eneste barn i familien. Fint hadde det nok vært da å komme fra en liten, fattig familie hvor de ikke hadde vært mulig å fått seg noen skikkelig utdannelse (selv om man var et naturtalent og hadde så inderlig lyst).

Morsomt hadde nok også vært å prøve stifte familie og få barn, samtidig som man prøver å tilbakebetale studielånet på nærmere en milllion kroner. Når barnehageplass koster nærmere 5000 pr. barn og SFO nesten 4000 blir det nok enkelt spare til pensjon og samtidig å betale helseforsikringer til et par tusenser kroner i året. (Noe du selvfølgelig gjør, siden du neppe vil bli sittende igjen med en regning på over 1 million kroner for kreftmedision og blodoverføringer når du lever av ... skal vi se ... får man sykepenger, eller var deg også en av de tingene du ville ta bort?)

I tillegg kommer selvfølgelig alle de andre utgiftene som tannlege, lege, veier, dyrere kollektivbilletter, fryktelig dyre aktivitetstilbud for barn og unge (bl.a. fotball, korps, musikkskole osv.)

I tillegg kan jeg jo ta med at hvis vi ikke hadde hatt gratis utdanning i dette landet hadde vi antagelig hatt mye mindre verdiskapning i dette landet, plus at mange av oss antagelig hadde hatt mye lavere lønn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...