Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjemmelaga startsperre - noen gode?

Anbefalte innlegg

Hei

Siden bilen min fra begynnelsen av 90-tallet ikke har noen form for startsperre, kunne jeg tenkt meg å lage til noe "Reodor-Felgen-opplegg" selv. Enten en bryter litt godt gjemt, eller slik som en kamerat av meg har; at han må starte bilen med varmeanlegget på "4". :p

Noen som kan gi meg en grei guide? Helst noe enkelt, uten å trashe hele ledningsnettet i bilen. Dette vil jo eliminere de dummeste tyvene (alle tyver er jo forsåvidt dumme, men alt er relativt) borte.

Slik det er nå er det jo bare å slå inn vinduet og tjuvkoble, noe alle kjeltringer kan klare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste som finnes er nok en skjult bryter et eller annet sted, som styrer et relè til drivstoffpumpa. Litt ekstra utvidelse kan det styre primærsiden av coilen(e) slik at verken drivstoffpumpa eller tennpluggene fungerer (angående tennplugger, så vær obs på katalysator kan bli slitt). Bryteren kan også direkte kobles uten relè,

Det som er litt synd, er jo kanskje at en av de største fordelene med original startsperre er at delkaskoforsikring blir vesentlig billigere.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

En noe forbedret kobling:

Lag en tilbakekobling fra utgangen på relèet til inngangen slik at inngangen får 12V fra utgangen når relèet er aktivert. Det vil gjøre at du kan bare bruke en trykknapp som legger spenning på styreinngangen. Så snart relèet har slått over til på-stilling gir det seg selv spenning til styreinngangen. Du slipper da en av/på-bryter og kan da bruke en enkel trykknapp. Hele greia kobles da på tenningskretsen slik at når tenningen slås av, så brytes også spenningen til relèet og dermed må sperra deaktiveres igjen for å starte. Det kan også legges inn en tidsfunksjon på utgangen slik at den f.eks aktiveres for 10 sek når knappen trykkes inn.

Det finnes også et ferdig komponent på størrelse med en transistor for akkurat denne funksjonen. Dette komponentet kalles en tyristor. Den har tre pinner. Ved spenning på styrepinnen kortslutter den de to andre pinnene slik at de er kortsluttet helt til den fullstendig mister spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...