Gå til innhold

Høyttaler-impedanse - trenger råd

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å anskaffe en rimelig forsterker, siden min gamle Rotel RA-930AX nærmer seg 20 år, og bærer preg av det.

Har to sett høyttalere (et Mordaunt-Short MS20 8-ohms og et Mission 760i 6-ohms)

Min nåværende Rotel-forsterker kan kjøre begge settene, men ikke samtidig, siden de har ulik impedanse. Dette sto i forsterkerens brukerveiledning i sin tid, så det er ikke noe problem.

Har kikket litt på forsterkere på nettet, men det står stort sett 8 ohm og utgangseffekt ved 8 ohm. Av og til står det utgangseffekt ved 4 og ved 8 ohm.

Regner med at mine 8-ohms Mordaunt-Short høyttalere går til det meste, men verre er det med de 6-ohms Missionhøyttalerne.

Hvilket ohm-tall må forsterkeren ha for å kunne kjøre Mission-høyttalerne?

Noen som kan hjelpe meg med råd og tips her, eller henvise til steder der dette er beskrevet?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tar opp dette blir jeg noe usikker men jeg er ganske sikker på at dagens receivere fint klarer å kontrollere høyttalere på 8,6 og 4 uten noen videre problemer. Har nå selv brukt 8 og 4 ohms sammen på billige Pioneeren uten å måtte gjøre noe videre.

Men jeg kommer på en funksjon som hadde noe med å gjøre at man skulle holde inne en knapp mens man skrur av receiveren for så å skru den på igjen og da skulle impledansen forandret.

Igjen,her snakker vi om en billig Pioneer. Så i verste fall må du bare gjøre en liten forandring ved et knappetrykk eller noe. Så du trenger nok ikke tenke så tungt over det når du skal kjøpe en ny.

Så var det saken med utgangseffekten her og der, det er kun for å vise hvor mye den yter ved forskjellig motstand ;) Så når det er ytelsen som gis i 8 ohm som vises så er det ikke fordi den kun kan brukes med høyttalere som har en impledans på 8 ohm.

Håper dette klarerte litt.

Lenke til kommentar
Når du tar opp dette blir jeg noe usikker men jeg er ganske sikker på at dagens receivere fint klarer å kontrollere høyttalere på 8,6 og 4 uten noen videre problemer. Har nå selv brukt 8 og 4 ohms sammen på billige Pioneeren uten å måtte gjøre noe videre.

Men jeg kommer på en funksjon som hadde noe med å gjøre at man skulle holde inne en knapp mens man skrur av receiveren for så å skru den på igjen og da skulle impledansen forandret.

Igjen,her snakker vi om en billig Pioneer. Så i verste fall må du bare gjøre en liten forandring ved et knappetrykk eller noe. Så du trenger nok ikke tenke så tungt over det når du skal kjøpe en ny.

Så var det saken med utgangseffekten her og der, det er kun for å vise hvor mye den yter ved forskjellig motstand ;) Så når det er ytelsen som gis i 8 ohm som vises så er det ikke fordi den kun kan brukes med høyttalere som har en impledans på 8 ohm.

Håper dette klarerte litt.

9190079[/snapback]

Dersom en forsterker har en slik knapp eller innstilling for impedanse, regner jeg det står i brukerveiledningen. Pioneer er forresten et meget aktuelt merke.

Har forstått det slik at jo lavere ohm-tallet er, jo mer effekt krever høyttalerne, men i så henseende er jo 6 ohm trinnet under 8 ohm, så forskjellen er gjerne ikke så stor.

Høyttalerne jeg har er av beskjeden størrelse, og jeg pleier ikke spille særlig høyt, så da skulle det gå greit med både 6 og 8-ohms høyttalere. Jeg skal kun bruke ett sett tilkoblet forsterkeren.

Lenke til kommentar
Høyttalerne jeg har er av beskjeden størrelse, og jeg pleier ikke spille særlig høyt, så da skulle det gå greit med både 6 og 8-ohms høyttalere. Jeg skal kun bruke ett sett tilkoblet forsterkeren.

9190327[/snapback]

Det vil ike være noe problem.

Frode

Lenke til kommentar

9190327[/snapback]

Det vil ike være noe problem.

Frode

9192372[/snapback]

fhl og DanielL:

Så sier vi det da! :)

Da kan jeg senke skuldrene og gå ut og finne meg en forsterker.

EDIT:

Som sagt, så gjort. Kjøpte meg en Yamaha RX397 receiver, og der kunne man stille inn ohm. Så da er det problemet ute av verden.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...