Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan man bo i et hus uten forsikring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt usikker på hvor jeg skulle poste denne her. Men håper dette blir riktig :)

Saken er:

Vi har kjøpt hus som vi eier fra 1. August ( i dag). Familien her har bestilt flyttebil til 12. August.

Jeg spurte om det var greit at jeg bodde i huset siden det er mye nærmere byen( jeg bor for tiden i et sted uten bussforbindelse, ingen venner innenfor 2mils rekkevidde)

Da sa pappa: "DET GÅR IKKE!" Han mumla litt og sa att vi ikke hadde forsikring på huset enda og at det da ikke var lov å bo i det.

Jeg misstenker at han sier det bare fordi han vil at jeg ikke skal bo der før dem.

Så da er spørsmålet: Kan man bo i et hus uten forsikring?

Jeg er litt usikker på om det er noe de finner på eller ikke, vil bare ha det bekreftet av noen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "lov"?

De fleste forsikringer er frivillige(bortsett fra ansvarsforsikring på kjøretøy og lignende) og ingen kan dermed pålegge noen å ha dem. Men å ikke ha dem er idiotisk(dog off topic).

Men dersom huset er belånt hos en låneinstitusjon som en bank eller lignende, krever disse som regel i forbindelse med lånet at bygningen er forsikret(dette er dog i fra man overtar, ikke fra man flytter inn). Det kan jo være dette han sikter til.

Ut over det er det flere grunner eg kan tenke meg til at han sier det.

- Han ønsker å være først i huset for å ha kontroll på evnt skader, problemer som oppstår eller lignende. Dersom du kommer først og finner en vannskade, knust vindu eller tilsvarende vil du kunne gjøre vondt verre. Naturligvis kan det jo bare være og at han gleder seg og er litt "egoistisk" :)

- Dersom bygningen ikke er forsikret og du bor der alene kan det oppstå økonomiske "problemer" dersom du eller eiendommen blir skadet.

Bare mine grå som fant på dette i farten...

Lenke til kommentar

Med "lov" mener jeg at han sier det er ulovlig å bo der.

"Naturligvis kan det jo bare være og at han gleder seg og er litt "egoistisk" "

Det er det det er. JEG VET at det er det.

At han sier at vi sliter viss det blir skader i huset osv når jeg bor der er idiotisk. Har bare tenkt til å bo der i 4-5 dager.

Faren min er dust!

Lenke til kommentar
Vel, om det ikke er så mange dager så... bør det vel gå greit å vente og?

9190501[/snapback]

Sant det. Men har seg slik at jeg er på vei til å få meg kjæreste og skulle gjerne hatt en sted å oppholde meg alene med hun viss du skjønner :p Er jo ikke akkurat så fett å få dama mi til og komme opp i skogen inn i huset mitt. Så låse igjen døra på det lille rommet mitt mens foreldra mine er hjemme :love:

Får vel finne noen andre metoder eller bare vente på en annen mulighet! :p

Lenke til kommentar

jeg anbefaler deg STERKT å skaffe forsikring på huset asap.

Tidligere nabo av oss flytta ut for første gang, 2 dager etter huset var betalt brant det ned. Hadde ikke fått ordna forsikring eller noe.

Eneste hun sitter igjen med nå er en stor gjeld......og hun er 24 år, flott start!

Men er rimelig sikker på at du kan bo der :)

Finnes ikke noe reglement på forsikring på hus som jeg vet om per i dag.

Edit: oh, dere skal flytte ut av huset, kan vel bare droppa forsikringa da :D :D

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært faren din, så hadde jeg også blånekta deg å bo i ett hus uten forsikring. Nei, det er ikke ulovlig å bo i ett hus uten forsikring, men brenner det, så har du ett større problem, da du ikke får dekket 5 flate øre da du ikke har forsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...