Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forskjell på ford escort 1992 og 1993 modell ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å forklare forskjellen på '92 og '93-modellene (om det ikke allerede er gjort); De har noe forskjellig karosseri, da i form av endrede baklykter og panser/grill. I tillegg er '93-modellen (MK5b) sikkerhetsmessig forbedret i form av kollisjonsbjelker her og der og ikke minst med airbag etterhvert.

 

Noen motoralternativer ble også kuttet ut/introdusert i forb. med MK5b :)

Lenke til kommentar

Det er riktig som nevnt over at det er forskjell på baklysarrangementet på 91-92 (mk5) og 92-93 (mk5b)

 

Bilde av mk5 (bilen på bildet er en rs2000)

MK5-29.jpg

 

Bilde av mk5b (som enkelte av en eller annen grunn kaller mk6??)

MK6-14.jpg

 

MK6 (eller 7 som noen vil kalle den - er lik med Mk5b/6 men har penere interiør, andre dørhåndtak og penere front.

matthias-750-3.jpg

 

Du finner mange bilder som forklarer dette på disse sidene;

http://xr3i.icsnetworks.at/neu-escort-mk7.htm

http://xr3i.icsnetworks.at/neu-escort-mk6.htm

http://xr3i.icsnetworks.at/neu-escort-mk5.htm

 

Personlig synes jeg mk7 (siste modell) (med sport fanger) er den peneste, sammen med mk5a modellene... Men det er en smakssak.

 

 

Dersom du vurderer en slik escort (90-97) så har jeg dyrekjøpt erfaring (har faktisk hatt 2 slike) å dele med deg. Har i tillegg 3 kammerater som har/hatt disse bilene nå - og følgend "feil" var tilstede på samtlige:

 

Mk5 og mk7 (siste modell) har rustproblemer i torpedoveggen (med untak av 97 modell og opp som er galvanisert opp til rutene). Dette bør sjekkes før kjøp. Finner du "kjeks" i torpedoveggen vil pedalbrønnene raskt omdanne seg til badekar.

 

Dersom bilen har originalmontert vinge av noen slag, så sjekk at innfestingen til denne er fikset, dette var ett rustproblem som på ca 50% av modellene ble rette under garantitid. Dersom det ikke er rettet, er faren for badekar i bagasjerommet stor.

 

Bilene med 1.6 liters motor er ofte "trange" når du girer ned til 2 gir. Prøv å unngå å få en slik en.

 

Sjekk også at utløserlageret er i orden at det ikke kommer ett "phift" når du løser ut clutchen. En del av bilene som har passert 150k som jeg har eid og eller kjørt har dette problemet (har sjekket 5-6 stykker).

 

Foringene i bærebroene forann slites fort dersom bilen er senket, disse er ikke kostbare (ca 800 kroner) men irriterende å skifte. Dersom bilen lager dunkelyder når du kjører over fartshumper er disse ofte dårlige.

 

Kan også nevne at du bør få startet bilen i fra kald tilstand. En del av disse har problemer med veivlager m.m og høres ut som dieselbiler når de er kalde. Du hører også best om det er noe galt med ventiler etc. når bilen er kald (dog må du gi den noen minutter slik at den blir varm dersom det er hydrauliske løftere - disse tikker uansett når det er kalde og "skal" gjøre det.

 

 

Lykke til med kjøp - og evt konvertering til rs2000 motor!

 

Ting du trenger for å konvertere til rs2000 motor:

Komplett bakstilling m/bremser fra donorbil (rs2000).

Bremser forran, + alle stabstag.

Motor og girkasse seff...

(donorbil er absolutt anbefalt)

 

Såååå må du få fords velsignelse over det hele... og det er jaggu ikke lett desverre ;)

 

Dog er en rs2000 noe av det morsomste du kan kjøre i denne prisklassen, utrykket i ansiktet på bmw fører som må gi opp = priceless!!

Lenke til kommentar

Som KRZT så vidt er inne på her: Generasjonsbetegnelsene må ikke forveksles, da kan det fort bli rot.

 

90-92: MK5

93-95: MK5b

96-00: MK6

 

Det er ingenting som heter MK7 ... I tillegg til det visuelle ble også understellet og fjæringsoppsettet en del forbedret fra MK5b til MK6. MK6 kunne også leveres med originalmontert DDIN-CD-spiller, og også med 6-CDers CD-skifter (kun i Ghia X). I tillegg ble det også her noe forandringer i motorprogrammet.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...