moestue Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Jeg må ha reiseforsikring fordi jeg skal studere i usa til høsten. Tror jeg velger ANSA sin studentpakke. Det jeg lurer på er følgende: ReisegodsforsikringForsikringen dekker din bagasje under reise til og fra studiestedet og ferie/fritidsreiser ut fra studiestedet, i hele verden, i inntil 35 dager. Forsikringssum NOK 20 000,- Egenandel NOK 500,- Hva menes menes med inntil 35 dager? En reise på 35 dager vekk fra bosted/campus? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 "ferie/fritidsreiser ut fra studiestedet, i hele verden" står det, så det er vel naturlig å gå ut fra. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hva menes menes med inntil 35 dager? En reise på 35 dager vekk fra bosted/campus? 9188588[/snapback] Denne forsikringen dekkerbare selve reisen fra Norge til studiestedet og retur til Norge, samt enkeltreiser på maks varighet av 35 dager fra studiestedet. Den dekker ikke opphold på studiestedet. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Feil. "Forsikringen dekker din bagasje under reise til og fra studiestedet og ferie/fritidsreiser ut fra studiestedet". Det vil si at når jeg forlater mitt studiested, skolen altså, så er det en fritidsreise. Endret 2. august 2007 av moestue Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Reisegodsforsikringen det her er snakk om er bare en liten del av det som følger med pakken, men det ser ut som sykeforsikring må bestilles ekstra. Det er du nødt til å ha hvis du skal bo i USA. http://www.aon.com/no/no/organi/ANSA/produkt.jsp Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Sykeforsikring får man gjennom NAV i Norge, men ja jeg har også ANSA sykeforskring for utvidet dekning. Lenke til kommentar
fluxie Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Sykeforsikring får man gjennom NAV i Norge, men ja jeg har også ANSA sykeforskring for utvidet dekning. 9192826[/snapback] Nå jobber jeg som saksbehandler i TrygVesta reiseskade, og det du sier her er ikke helt riktig. I EU/EØS får man gratis legehjelp på offentlige sykehus dersom man er medlem av den norske folketrygden. I USA derimot MÅ du har en eller annen form for forsikring om man ikke skal havne på de offentlige sykehusene. (som heller ikke er gratis). Det betyr at skal du til USA så MÅ man ha en forsikring om man ikke vil punge ut for legehjelp selv. Er det forøvring andre ting som dere lurer på ang reiseforsikring er det bare å sende en PM eller poste det i denne tråden, så skal jeg svare så raskt som rå. --thomas Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Ja jeg ser nå at det stemmer. Quoter NAV.no: Er jeg medlem i folketrygden når jeg studerer i et land utenfor EØS-området? En student som mottar lån/stipend fra Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen) for å studere i utlandet, er automatisk medlem i folketrygden. Det er en forutsetning at studenten er norsk statsborger eller statsborger i annet EØS-land. Studenter som har søkt om slik støtte, er medlemmer til søknaden er avgjort. NAV Utland utsteder bevis på medlemskapet på engelsk. Det går fram av dette beviset hva folketrygden dekker ved sykdom. Utvidet stønad til helsetjenester Studenter som studerer på fulltid i utlandet og er medlemmer i folketrygden, har rett til utvidet stønad til helsetjenester under opphold i utlandet. Trygden dekker nødvendige utgifter ved innleggelse i sykehus. Hvis du får behandling utenfor sykehus (legehjelp, psykologhjelp, prøver og undersøkelser i medisinske laboratorier og radiologiske undersøkelser og behandling), er det en egenandel på 25 prosent inntil du når et egenandelstak (fastsettes årlig). Når dette taket er nådd, dekker trygden egenandelene i utlandet resten av året. Utgifter til medisiner dekkes etter de samme reglene som i Norge, dvs. at du selv må dekke utgiftene til de fleste typer medisiner. Folketrygdens stønadsordninger bygger på skolemedisin. Alternativ medisin dekkes ikke av folketrygden. Det samme gjelder stønad til forebyggende tiltak (rutineundersøkelser, spedbarnskontroller, vaksinasjoner, konserverende tannbehandling etc.). Utgifter ved hjemsendelse dekkes heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå