r0zie Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Heisann. Noen som vet om politi eller bilitilsynet kan kreve å kjøre sykkelen din en tur for å sjekke om sykkelen er trimmet e.l.? Dette da ved en rutinekontroll langs vei osv.. Gjelder både bil, sykkel, moped.. Har hørt om historier av folk som har måttet la politi eller en fra biltilsynet kjøre med sykkelen for å sjekke standen, men det virker litt drøyt for meg at de bare kan kreve at de skal kjøre på ditt kjøretøy uten noe form for ransakelsesordre eller godkjenning fra høyere hold? Kjøretøy er jo ikke noe offentlig eiendom eller lignende? Dette gjelder ved kontroll og IKKE ved vising hos biltilsynet.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hadde aldri latt noen av disse kjøre noen av mine kjøretøy. Hvis noe skulle skjedd er det du som forsikringstaker som er ansvarlig. Har hørt de har flyttet kjøretøy etter ulykker osv når bergningsbil ikke kan komme med det første. Blir du stoppet med mistanke om trimming eller noe får du nok beskjed om å komme på visning ganske raskt dersom de ikke har rett kompetanse til å sjekke på stedet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Før når jeg hadde trimmet moped og ble stoppet av politiet, så sa de at jeg måtte hoppe av frodi de skulle prøve kjøre den. For å skjekke om den var trimmet. Jeg nektet tvert, og sa det har de ikke lov til. Karen bak den tøffe uniformen sa da at den måtte inn på en skjekk. Jeg er ikke helt sikker, men kan ikke tenke meg de har lov til å prøvekjøre kjøretøy rett som det er. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du kan nok nekte, men du gir vel da Politiet skjellig grunn til å mistenke deg å ha trimmet eller gjort noe annet ulovlig med sykkelen. Correct me, if I am wrong... Lenke til kommentar
daruu Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 De har ikke lov til å prøvekjøre nei Men hvis det er moped det gjelder(noe jeg regner med at det er), så har de lov til å teste den på tralle hvis det er kontroll De har også lov til å ruse mopeden(tror jeg) Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du kan nok nekte, men du gir vel da Politiet skjellig grunn til å mistenke deg å ha trimmet eller gjort noe annet ulovlig med sykkelen. Correct me, if I am wrong... 9188957[/snapback] Så da kan de sjekke sykkelen allikevel? Sounds wrong to me. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det finnes såvidt meg bekjent ikke noen hjemmel for å prøve sykkelen. Vegmyndighetene kan derimot innkalle deg til ytterlige kontroll dersom det er forhold som gir grunn til dette. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Så da kan de sjekke sykkelen allikevel? hmm.gif Sounds wrong to me. Konsekvensen av at du gir Politiet skjellig grunn til å mistenke deg for å ha gjort noe ulovlig er som regel at du blir taua inn. De vil jo selvsagt ikke gidde hvis du er mistenkt for å ha trimma mopeden, men prinsippet er det samme. Nekter du Politiet å se på sykkelen, vil du vekke mistanke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle prøvekjøre den får å se om den er trimmet, vil man ikke med litt kunnskap om mopeder/trimming og deler kunne se tydelig at det er noe uoriginalt/trimmet med mopeden? Endret 2. august 2007 av gorber Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle prøvekjøre den får å se om den er trimmet, vil man ikke med litt kunnskap om mopeder/trimming og deler kunne se tydelig at det er noe uoriginalt/trimmet med mopeden? 9195152[/snapback] Plomber er det værre med. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle prøvekjøre den får å se om den er trimmet, vil man ikke med litt kunnskap om mopeder/trimming og deler kunne se tydelig at det er noe uoriginalt/trimmet med mopeden? 9195152[/snapback] Plomber er det værre med. 9195174[/snapback] De hører at du har tatt plomba Ihvertfall så burde de gjøre det, for lyden blir totalt forandra Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Det jeg tenke på her var et tilfelle der du blir stoppet, politimannen sier han vil kjøre en tur på sykkelen for å sjekke om den er trimmet.. Jeg hadde blankt sagt nei, men kan han "kreve" dette? Var på let etter et skikkelig svar siden jeg postet i juss forumet, ikke synsing og "jeg tror at".. Selv tviler jeg sterkt på at de har lov, jeg har ingen garanti på om de har verken førerkort eller noen som helst erfaring med sykkel, eller om min forsikring vil gjelde dersom de peiser i noe/noen.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det jeg tenke på her var et tilfelle der du blir stoppet, politimannen sier han vil kjøre en tur på sykkelen for å sjekke om den er trimmet.. Jeg hadde blankt sagt nei, men kan han "kreve" dette? Var på let etter et skikkelig svar siden jeg postet i juss forumet, ikke synsing og "jeg tror at".. Det burde jo ikke være et tema da, ettersom at politimannen med mer enn 2 hjerneceller enten vil høre at det er noe unormalt med sykkelen, har observert deg kjøre fortere enn mopeden har lov å kjøre, eler ser på motoren at den er trimmet. Han vil da kreve sykkelen kontrollert, og ved fare for bevisforspillelse kan han beslaglegge kjøretøyet. Selv tviler jeg sterkt på at de har lov, jeg har ingen garanti på om de har verken førerkort eller noen som helst erfaring med sykkel, eller om min forsikring vil gjelde dersom de peiser i noe/noen.. Du kan nok gå ut i fra at en Politimann har lov å kjøre moped, alle med klasse B kan det, og forsikringen gjelder, ved skade må man fylle ut skadeskjema hvor sjåførens navn og fødselsnummer skal stå. Det som er saken her er at blir du stoppet for å ha trimmet mopeden din, vil du i tillegg til eventuelle fartsovertredelser, bli ilagt et forenklet forelegg for brudd på veitrafikklovens § 13. Spørsmålet er jo, hvorfor skulle Politimannen kjøre seg en tur for å kontrollere. A: man hører at plompen er fjernet, B: ungdommen på moped har kjørt i mer enn 50 km/t eller C: man ser at mopeden er modifisert. Endret 3. august 2007 av gorber Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Du kan nok gå ut i fra at en Politimann har lov å kjøre moped, alle med klasse B kan det, og forsikringen gjelder, ved skade må man fylle ut skadeskjema hvor sjåførens navn og fødselsnummer skal stå. 9200977[/snapback] Like forbannet er det forsikringstaker som er skadelidende. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Like forbannet er det forsikringstaker som er skadelidende. Det der er bare en dårlig unnskyldning for at du har noe å skjule. Om det er en tredjeperson som er skyld i en skade vil forsikringselskapet heve regresskrav hos denne. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Like forbannet er det forsikringstaker som er skadelidende. Det der er bare en dårlig unnskyldning for at du har noe å skjule. Om det er en tredjeperson som er skyld i en skade vil forsikringselskapet heve regresskrav hos denne. 9211885[/snapback] Jeg har ikke moped.. Men du mener altså at om en polititjenestemann skal teste en moped, og velter denne med påfølgende materielle skader, så krever f.eks: IF denne tjenestemannen for disse skadene?? Har du røyka, eller? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Du kan nok nekte, men du gir vel da Politiet skjellig grunn til å mistenke deg å ha trimmet eller gjort noe annet ulovlig med sykkelen. Correct me, if I am wrong... 9188957[/snapback] Jo, men de kan ha all den mistanken de klarer, men det har ingenting å si. Hvis de faktisk tvinger deg til å gi fra deg sykkelen, for at de kan teste den, så har de jo lputselig ingen sak (tror jeg) Det blir jo som å bruke ulovlige måter til å skaffe bevis i en sak etc. Og jeg kan godt forstå at selv om man ikke har en trimmet moped, så vil man ikke at politiet skal prøvekjøre din sykkel. Dessverre, så har (etter min erfaring) politiet en tendens til å spille på tenåringers uvitenhet ovenfor loven, så de spør om de kan prøve den, og om du gir de tillatelse, så kan de gi deg bot og avskiltning hvis du har trimmet den. Det beste er uansett å nekte syntes jeg. Det er mye billigere å trimme ned en moped, så den er lovlig igjen, for å så møte opp på visning, enn å måtte betale 4200. i bot Og etter min mening, så er fartsregler på moped bare tull. I mange tilfeller, så er det farligere å kjøre i 45 i stedet for 60-70, og man kunne av og til trengt litt aksellerasjon. EDIT: De har ikke lov til å prøvekjøre neiMen hvis det er moped det gjelder(noe jeg regner med at det er), så har de lov til å teste den på tralle hvis det er kontroll De har også lov til å ruse mopeden(tror jeg) 9188968[/snapback] Hvorfor skal de ruse mopeden? For å høre på lyden? Selv om den høres ut som den er trimmet, så kan det være en hel rekke andre forklaringer på dette. Bl.a. hull ett eller annet sted i eksosanlegget osv. I tillegg, så trenger uansett ikke lyd være synonymt med ytelse. Endret 6. august 2007 av Farnsworth Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Husker på den videregående skolen jeg gikk på.. Der var det en parkeringsplass for mopeder, og det hendte titt og ofte at Politiet (som vi alle vet ALLTID har VELDIG MYE å gjøre) mannsterke tok seg en tur innom med lasermåler og målte hastigheten på alle mopedene. De som ikke kom opp på plassen og leverte fra seg nøkler, ble enten taua bort, eller klipt skiltene på.. Altså, man ga fra seg nøkkelen til en politimann, som så skulle kjøre den for full guffe mens en annen målte. Tror det var 3-4 politibetjenter tilstede ved disse kontrollene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Husker på den videregående skolen jeg gikk på.. Der var det en parkeringsplass for mopeder, og det hendte titt og ofte at Politiet (som vi alle vet ALLTID har VELDIG MYE å gjøre) mannsterke tok seg en tur innom med lasermåler og målte hastigheten på alle mopedene. De som ikke kom opp på plassen og leverte fra seg nøkler, ble enten taua bort, eller klipt skiltene på.. Altså, man ga fra seg nøkkelen til en politimann, som så skulle kjøre den for full guffe mens en annen målte. Tror det var 3-4 politibetjenter tilstede ved disse kontrollene. 9221990[/snapback] Dette syns jeg hørtes litt merkelig ut. Om du har en moped på skolen der, og politiet kommer. Så kan ingen tvinge deg til dette. Om du bare lar mopeden stå, så kan heller ikke politiet ta av skiltene så lenge den ikke er begjært avregistert. Eller om de f.eks ser en trimpotte på den da. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 hvis du neker purken og teste kjøretøyet, så tar de det, har de mistanke har de jo lov til og konfiskere Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Om en poltimann kommer bort til deg skal prøve mopeden får han har misstanke, om den er trimmet så nekter. Å han sier du skal på visning, så tar du å gjør den orginal så drar du på visning. Dette fungerer utmerket, så lenge han er alene så har han ingen sak mot deg. Får han har ingen beviser på at du kjørte trimmet, om han ikke har filmet deg da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå