Gå til innhold

Merkbar forskjell mellom SATA I og SATA II?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg 2 stk 250gb SATA II harddisker i pc'en, men et hovedkort som kun støtter SATA I. Jeg vurderer å kjøpe en kontroller for SATA II, men vil det gi en merkbar ytelsesøkning? (Bruker ingen form for RAID)

(og JA, jeg har lett etter liknende tråder, og fant ingen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg 2 stk 250gb SATA II harddisker i pc'en, men et hovedkort som kun støtter SATA I. Jeg vurderer å kjøpe en kontroller for SATA II, men vil det gi en merkbar ytelsesøkning?  (Bruker ingen form for RAID)

(og JA, jeg har lett etter liknende tråder, og fant ingen)

9188465[/snapback]

Svaret er kort og godt "nei!". Waste of money. SATA1-standarden er ikke makset ut enda og vil ikke bli det på noen år sannsynligvis så SATA2 er mer et salgstriks enn noe anna.

/DFN

Lenke til kommentar

For det første finnes det egentlig ingen SATA II standard, i så fall heter det sata 150 og sata 300. 300 er en videre utvikling av 150, men som man fremdeles ikke får utnyttet før man kommer over på iRam eller liknende løsninger.

I utgangspunktet kan du få lavere hastighet hvis du kjøper f.eks ett kontrollerkort som er ment for PCI, fordi PCI bussen kun støtter 132mB/s(32bits x 33 MHz). Hvis du tenkte på PCIe kontrollerkort, ville jeg fremdeles ikke forvente å se noen merkbar økning i hastighet. Dette måtte i såfall være hvis du valgte å kjøre RAID0.

Lenke til kommentar
Jeg hadde egentlig trodd at harddisken er flaskehalsen i en pc, og dermed enhver oppgradering ville hjelpe

Nei, ikke når det er lese/skrivehastigheten av platene på disken som er flaskehalsen og du oppgraderer interfacet mellom disk og hovedkort, som ikke er noen flashehals :-)

Lenke til kommentar
noen med andre meninger?

9190293[/snapback]

"Andre meninger" du lissom, er enkle harde fakta jeg kom med og ikke en påstand(er)/mening(er) :p

JA harddisk er en flaskehals, men som det sies i tråden, det er disken sjøl og ikke hastighetene på oppkoblingsinterfacet til disken som er problemet i ditt scenario.

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...