Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover å regel angående mindreåringe røyking

Lednar

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og broren min er begge under 18 år. Han røyker, jeg gjør det ikke og liker ikke dette. Dermed med faren min på min side ber vi han om å gå ut for å ta hensyn til meg(Faren min røyker også, men tar hensyn til dette på en mer indirekte måte).

Så idag kom en diskusjon mellom meg og han at han ikke vil gå ut. Han sier at han har lov til å røyke men ikke lov til å kjøpe.

Noen som har linker til lov eller kommentarer angående dette?

Takker for hjelpen på forhånd.

Mvh Lednar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe jeg halvhjertet har prøvd å få svar på i forbindelse med alkohol, og reglene for tobakk er mye av det samme.

§ 5, første ledd i Lov om vern mot tobakksskader sier:

§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

Det står ingenting om at det ikke er lov til å NYTE tobakk i loven. Jeg finner heller ingen forskrifter som sier noe om det.

Personer under 18 år kan uansett ikke røyke uten at det på et eller annet punkt har skjedd et lovbrudd (noen har gitt dem tobakk etc.), så jeg syns det er interessant. Nå kan det jo være at jeg er en dårlig jurist og at det faktisk er noe som sier noe om dette, men dersom det ikke er det syns jeg på noen måter at dette er et hull i lovverket.

Alt i alt har jeg altså ikke et endelig svar å gi deg.

Lenke til kommentar
I følge loven er det ikke lov til å selge eller gi tobakk til mindreårige, Og dermed kan han ikke få tak i det lovlig, Så da blir det ulovlig.

Nope, fordi det ikke er ulovlig å ta imot når man er under 18.

Bare å gi bort til en pers som er under 18 eller selge til er som er under 18 som er ulovlig.

Hvis en person på 15 får tak i røyk har ikke han brutt noen regler, men den som har gitt/solgt har det.

Lenke til kommentar
I følge loven er det ikke lov til å selge eller gi tobakk til mindreårige, Og dermed kan han ikke få tak i det lovlig, Så da blir det ulovlig.

Nope, fordi det ikke er ulovlig å ta imot når man er under 18.

Bare å gi bort til en pers som er under 18 eller selge til er som er under 18 som er ulovlig.

Hvis en person på 15 får tak i røyk har ikke han brutt noen regler, men den som har gitt/solgt har det.

9189091[/snapback]

Posten min var kanskje litt dårlig formulert, men han har ikke mulighet til å få tak i tobakk uten at det blir begått et lovbrudd på veien til han. :thumbup:

Og jeg mener han skal ta hensyn til broren sin. Selv kan jeg ikke fordra å være i nærheten av folk som røyker, Først etter 10 min etter røyken går det ann å snakke med personen uten å få trynet fult av drittlukt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
I følge loven er det ikke lov til å selge eller gi tobakk til mindreårige, Og dermed kan han ikke få tak i det lovlig, Så da blir det ulovlig. Med mindre han produserer tobakken sin selv da.  :tease:

9189066[/snapback]

Men om han dyrker tobakken selv, som faktisk ikke er vanskelig, så må han huske på å merke den tobakken han eventuellt gir til venner, etter "tobakkskadeloven".

Lenke til kommentar
Så idag kom en diskusjon mellom meg og han at han ikke vil gå ut. Han sier at han har lov til å røyke men ikke lov til å kjøpe.

9188225[/snapback]

Hvis begrunnelsen for at han ikke får røyke inne er at han ikke har lov vil dette fordi han er under 18år, vil dette bare hjelpe fram til han blir så gammel.

Jeg må innrømme at jeg mener en diskusjon om hvorvidt han har lov til å røyke eller ikke fordi han ikke er gammel nok er en avsporing i denne saken.

Grunnen til at dere ikke ønsker at han skal røyke inne er jo at han utsetter hovedsakelig deg, men også seg selv, faren din og eventuelt andre for tobakksrøyk som både er irriterende der og da og livsfarlig på sikt.

I utgangspunktet burde han selvfølgelig ta tilstrekkelig hensyn og gå ut for å røyke, men når han ikke gjør det ville jeg sett om det finnes andre løsninger, f.eks at du går ut. På meg virker det som om dere har kjørt dere fast i en konflikt omkring røykingen hans, og det er liten sjanse for at han vil fire på kravene (noe han selvfølgelig burde). Etterhvert som han blir eldre vil han forhåpentligvis forstå at han ikke burde røyke når du er tilstede, eller steder du også bor, når du blir plaget av det.

Juridisk er det vel den som eier huset som kan bestemme om det kan røykes inne eller ikke.

Lenke til kommentar

Om han kan røyke inne, er vel opp til huseieren å bestemme, din far?

Om han skal få lov til å fortsette er helt opp till han selv. Han kan røyke så mye han vil, og kjøpe så mye han vil selv. Han gjør ikke noe ulovlig, bare de som selger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...