Gå til innhold

Vil denne konfigurasjonen fungere?

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en billig pc som skal stues vekk på en bod som slimserver og filserver:

- MICROSOFT SB WIN XP PRO SP2B 1PK EN (E85-04741)

- HITACHI DESKSTAR T7K500 320GB SATA-II 3.5IN 7200RPM 16MB 0A33420 NS (HDT725032VLA360)

- ANTEC SLK1650BEC/ MT 350W 3x5.25" 2x3.5" 2xUSB (SLK1650BEC)

- CRUCIAL DDR2 PC5300 1024MB CL5 (CT12864AA667)

- AMD CPU Sempron 64 3600+ Socket AM2 2.0GHz 256kB Boxed (SDA3600CNBOX)

- MSI S-AM2 ATI RS485 VGA DDR2 SATA2 RAID (K9AGM-F)

Vil disse komponentene fungere sammen? Noen fallgruver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Har satt sammen en billig pc som skal stues vekk på en bod som slimserver og filserver:

- MICROSOFT SB WIN XP PRO SP2B 1PK EN (E85-04741) 

- HITACHI DESKSTAR T7K500 320GB SATA-II 3.5IN 7200RPM 16MB 0A33420 NS (HDT725032VLA360) 

- ANTEC SLK1650BEC/ MT 350W 3x5.25" 2x3.5" 2xUSB (SLK1650BEC) 

- CRUCIAL DDR2 PC5300 1024MB CL5 (CT12864AA667) 

- AMD CPU Sempron 64 3600+ Socket AM2 2.0GHz 256kB Boxed (SDA3600CNBOX) 

- MSI S-AM2 ATI RS485 VGA DDR2 SATA2 RAID (K9AGM-F)

Vil disse komponentene fungere sammen? Noen fallgruver?

9188148[/snapback]

Den kombinasjonen skulle fungere fint den, selv om jeg foretrekker linux til filserver.

Men den biten er jo smak og behag :)

Lenke til kommentar
Den kombinasjonen skulle fungere fint den, selv om jeg foretrekker linux til filserver.

Men den biten er jo smak og behag :)

9188256[/snapback]

Takk for tilbakemelding angående konfigurasjon.

Jeg foretrekker også Linux/Unix som filserver vanligvis (Ubuntu).Problemet er at jeg ikke har tid til å bruke timesvis på konfigurasjon av ikke-støttet trådløs-adapter (gammel Linksys) vis ndiswrapper og enabling av WPA-støtte (ikke default i Ubuntu) + knote med installasjon av slimserver (må gjøre noen manuelle triks under installasjon for å få det til å installere skikkelig), og bruker heller de ekstra pengene på en xp-lisens, og får hele greiene opp på en times tid. Så får jeg heller kjøre opp VMWare med ubuntu-image etter hvert og migrere over etter hvert som jeg har tid og lyst...

(Maskinen skal bare serve filer over trådløst nett, så performance er heller ikke noe issue)

Lenke til kommentar
Og, som flere andre her har fremhevet - det er bedre med Intel prosessor akkurat nå.

F.eks Q(uad)6600 eller Core2 Duo E6850/E6750

9188284[/snapback]

Ja, det er nok det beste og kjappeste, men jeg skal bare ha noe superbillig som funker. Maskinen skal serve filer over 54MBps trådløst nett, så CPU burde være mer enn god nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Og, som flere andre her har fremhevet - det er bedre med Intel prosessor akkurat nå.

F.eks Q(uad)6600 eller Core2 Duo E6850/E6750

9188284[/snapback]

Ikke når det kommer til budsjettklassen, der gjør amd det bedre enn intel på grunn av at amd har vært nødt til og dumpe prisene for og konkurrere mot intel.

Dessuten så ville de prosessorene du nevner alene koste ca halvparten av hva hele oppsettet i førsteposten koster ;) Ikke alle som skal ha seg en gamingmaskin vettu.

Dessuten så er de prosessorene du nevner alt for kraftige i forhold til hva du trenger, med mindre den filserveren skal kunne betjene flere titalls personer samtidig...

@ trådstarter: Er vel egentlig noen av samme grunnen til at jeg ikke har migrert over til linux på desktop, det trådløse kortet nekter og fungere...

Lenke til kommentar
@ trådstarter: Er vel egentlig noen av samme grunnen til at jeg ikke har migrert over til linux på desktop, det trådløse kortet nekter og fungere...

9190897[/snapback]

Ja det er det som er irriterende - Linux er egentlig veldig bra og oppsett/innstallasjon fungerer 97% perfekt, men det er de siste 3 prosentene som tar så altfor lang tid å finne utav og sette opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

9190897[/snapback]

Ja det er det som er irriterende - Linux er egentlig veldig bra og oppsett/innstallasjon fungerer 97% perfekt, men det er de siste 3 prosentene som tar så altfor lang tid å finne utav og sette opp.

9194224[/snapback]

Spesielt irriterende når resten av laptopen fungerer utmerket under linux, selv hurtigknappen for internett fungererer uten noe knoting.

Nå fungerer det trådløse kortet på et vis, det kobler seg til usikrete nettverk uten trøbbel, men er det sikret så melder det pass. Men jeg fant en driver for ikke så lenge siden som muligens fungerer, må bare få satt av tid til og knote med det...

(ja jeg vet at wpa støtte ikke ligger inne som standard i ubuntu, men den nekter og koble seg opp mot wep sikrede nettverk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...