Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt Java i et år nå (på universitetet), og har lyst å titte litt på C++ også. Derfor har jeg kjøpt meg Accelerated cpp. Planen er i utgangspunktet å gjøre noen av de obligatoriske innleveringene vi hadde, for å kanskje se noen paralleller mellom språkene. Men jeg vil gjerne få noen innspill på IDE. Til Java brukte vi Eclipse, og de egenskapene jeg syns var kjekk, og som jeg gjerne vil ha i en annen IDE er:

1)

En grei debugger. Muligheten til å stoppe et program som kjører, og se hvilken verdier alle variablene har, for så å kjører trinnvis igjennom programmet.

2)

Autocompletion av kode. Altså, om jeg skriver Collection.s, og trykker CTRL-Space, så får jeg opp alle metoder fra Collection (og superklasser) som starter på s. Grei måte å finne metoder som gjør det du ønsker når du programmerer.

3)

Dokumentasjon. For alle metodene i standardbiblioteket viste Eclipse dokumentasjonen til metoden. Dette kombinert med forrige punkt var en grei måte å utforske standardbiblioteket på.

4)

Subversion støtte. Dette er ikke like viktig som de andre punktene, men allikevel temmelig greit. Da kan jeg bruker svn på serveren, og slik har jeg tilgang til koden min uansett om jeg er i windows, linux, hos en kompis eller på skolen. Jeg vet jeg kan bruke svn fra kommandolinjen, men om IDE'et har innebygd støtte er det gjerne lettere å huske å oppdatere og slikt.

Jeg vet om en del alternativer (Kdevelop, Anjuta, code::blocks, Emacs). Problemet er å finne ut hvilken som kan tilfredsstille mine ønsker. De har kanskje extensions hvor den ene ikke funker med den andre, de klarer litt men ikke alt osv.

Derfor utnytter jeg dere først, og spør om dere har noen anbefalinger? Og hvilken av punktene dekker det programmet, og hvilken eventuelle modifiseringer må jeg gjennomføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du kan vell prøve Visual C++ Express fra microsoft. Jeg bruker visual studio 2005 og den har de funksjonene du ser etter. Vet ikke om express har alle men regner med det. Vet ikke om det er noen andre der ute siden jeg bare har brukt visual studio 2005. Express er gratis :)

Endret av ialu
Lenke til kommentar

Trådstarter leter jo etter et IDE til Linux, noe jeg tviler på at Microsoft tilbyr. ;)

Uansett, har selv bare prøvd KDevelop, men så er ikke jeg noen som bruker så mange avanserte funksjoner i IDEene, så jeg har ikke så mange gode tips.

Eclipse kan forørig også brukes til C/C++, hvis ikke pakkebehandleren min lyver :

extra/eclipse-cdt 3.1.2-1
   C/C++ Plugin for Eclipse

Lenke til kommentar

Men til sakens kjerne, tar ikke jeg helt feil, støtter Dev-C++ code completion, og alt man trenger.

Nå har ikke jeg egentlig brukt Dev-C++, siden jeg har Visual Studio, men veldig mange har skrytt av det.

offtopic:

Må bare legge til at MS Visual Studio sannsynligvis er den beste IDE-en man finner, bare leit at det kun er til Windows.

Lenke til kommentar
Men til sakens kjerne, tar ikke jeg helt feil, støtter Dev-C++ code completion, og alt man trenger.

Nå har ikke jeg egentlig brukt Dev-C++, siden jeg har Visual Studio, men veldig mange har skrytt av det.

offtopic:

Må bare legge til at MS Visual Studio sannsynligvis er den beste IDE-en man finner, bare leit at det kun er til Windows.

9189629[/snapback]

Dev-C++ har ikke blitt oppdatert siden 2005.

Lenke til kommentar

Ærlig talt tror jeg C++ er det største problemet Linux har fra å bli mer utbredt, det finnes altfor få alternativer når det gjelder Linux utvikling.

Netopp her jeg tror MS har gjort utrolig smarte valg, ved å gi veldig god støtte til utviklerne til OS-et (MSDN, Visual Studio, SQL Server Express, XNA Game Studio, DirectX)

Dette burde linux verden lære av, framfor å prøve å angripe sikkerheten til Windows, for det hjelper ikke det grann.

Jeg tror Windows er mye i bruk fordi det er enkelt å lage programmer, Microsoft dokumenterer API-ene sine særdeles godt, lager et uslåelig IDE, og .NET som er en suveren utviklingsplattform.

Lenke til kommentar

Hæ? Linux har vim og emacs og gcc og valgrind og postgresql og opengl +++. Det er et fullverdig utviklingsmiljø som er minst like fleksibelt som msvs. Vim og emacs er i tillegg skikkelig teksteditorer, msvs har notepad med syntax highlighting.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Ha! la oss ikke la dette bli en diskusjon rundt hvor nyttig emacs er.

Du svarte ikke på posten min i det hele tatt, bare et lite forsøk på å forsvare at du bruker vim ;)

Innebygget debugger, klasse- og funksjonsdokumentasjon, og code completion er fryktelig nyttig, og sparer meg for timesvis med å kikke opp funksjoner.

MSDN dokumenterer alle funksjoner i de forskjellige API-ene.

Vsiual Studio kan, i motetning til Vim, debugge programmer direkte i IDE-en, man kan se verdier i alle variabler, i alle registre, ved å holde over dem i koden, eller sjekke i watches eller "local variables" vinduet.

Dette må man ha en ekstern debugger for hvis du bruker vim og gcc.

Dette var ikke ment som en skryte-av-visual-studio-post, men seriøst, prøv Visual C++.

Jeg mener at Linux ville hatt flere utviklere, hvis det hadde hatt enklere utviklingsmiljøer, Vim og gcc er ikke enkelt, vim tar nesten like lang tid å lære seg skikkelig som C++.

Visual Studio kan hvem som helst klare, det er intuitivt, og effektivt.

Nå har ikke jeg prøvd Code::Blocks, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Uenig i at det er spesielt vanskelig å utvikle ting i Linux, heller tvert imot. Man har flere IDEer, KDevelop har bl.a integrering med QT Designer, som i mine øyne er en utrolig mye enklere måte å gjøre ting på enn å lage programmer med Windows APIet (men man kan jo bruke QT i Windows og).

Føler i det store og hele at linux er mye mer tilrettelagt for utviklingsarbeid enn Windows er, da stort sett alle APIer kommer med full kildekode, full dokumentasjon, osv.

Skjønner ærlig talt ikke hvor du får "få alternativer til linux-utvikling" fra, selv utvikler jeg bare ting på ren hobbybasis når jeg får lyst, i stort sett i C, Java eller PHP, og jeg kan komme på en hel mengde alternativer til linux-utvikling.

Code::Blocks er nevnt, KDevelop, Anjuta, Eclipse (og vim og emacs, for å ta med de og) er noen IDEer. Selv koder jeg ofte i nano og bruker gcc fra kommandolinjen, det er utrolig hvor store prosjekter man kan håndtere på den måten ved å lage en enkel liten Makefile.

Til sist, antallet utviklingsmuligheter er nok uansett ikke det som hindrer utbredelsen av linux. Hvor mange prosent av brukerene er utviklere? Hvor mange prosent av brukermassen til linux er utviklere? Hvor mange prosent av brukermassen til Windows er utviklere? Hadde jeg hatt penger kunne jeg veddet en god slump på at det prosentmessig er langt flere utviklere i linuxmiljøer enn i Windows.

Lenke til kommentar
Føler i det store og hele at linux er mye mer tilrettelagt for utviklingsarbeid enn Windows er, da stort sett alle APIer kommer med full kildekode, full dokumentasjon, osv.

Jeg føler ikke at Linux er godt tilrettelagt for dette i det hele tatt.

Hvor tilgjengelig er denne dokumentasjonen? er det bare å trykke F1 på funksjonen eller klassen? er egentlig kildekode så veldig nyttig til akkurat dette? ikke la dette få deg til å tro at jeg er imot fri kildekode, for det er jeg absolutt ikke.

Code::Blocks er nevnt, KDevelop, Anjuta, Eclipse (og vim og emacs, for å ta med de og) er noen IDEer. Selv koder jeg ofte i nano og bruker gcc fra kommandolinjen, det er utrolig hvor store prosjekter man kan håndtere på den måten ved å lage en enkel liten Makefile.

Eclipse ern en IDE, og sikkert Code::blocks også, vet ikke, men KDevelop, Anjuta, vim og emacs er ikke IDE-er, dette er teksteditorer.

Jeg vil fortsatt holde en hånd på det at Windows er snille med utviklerne sine, selv om om linux er laget kun av utviklere, er ikke de hovedmålet, dette mye fordi mange sitter i vim og andre emacs og bruker gcc, Dette er ikke spesielt fremtidsrettet. dette er 2007, ikke 1967, som det like godt kunne vært med den konfigurasjonen.

Prosentvis antall utviklere i Linux er færre en i Windows ville vært løgn å påstå, så det gjør jeg heller ikke.

men i rent antall, tror jeg nok at Windows fortsatt leder, det er dette som er vanlig i proff markedet, Linux er lite brukt i bedrifter, annet en til servere.

Jeg prøver ikke egentlig å rakke ned på Linux på noen måte, jeg prøver å formidle det inntrykket jeg sitter igjen med etter iherdig å ha prøvd å lære med utvikling på Linux, det er ikke like enkelt overhode.

Jeg tror bare at det er feil å angripe Windows sin sikkerhet for å prøve å vinne Linux brukere, fordi jeg tror ikke det er derfor Windows er foretrukket av de fleste. Jeg tror Windows er foretrukket fordi MS dokumenterer funksjoner godt, og bruker mye tid og penger på å utvikle konkurransedyktige utviklerverktøy, samt at operativsystemet er mye enklere i bruk (prøv å få en nybegynner til å installere Samba i Slackware)

Men dette handler om utvikling.

Videre tror jeg at intermediate språk som Java eller Python burde vært mer utbredt, C++ gjør enkle ting(les: GUI) altfor komplisert, selv med all verdens QT og STL.

Dette ble rant, unnskyld meg.

Hmmm... tror det holder for meg, siden jeg tror jeg burde ha lagt frem poenget mitt nå, mener ikke å provosere noen, selv om jeg ser at jeg gjør det... det er sent på kvelden, på tide å legge seg.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke at Linux er godt tilrettelagt for dette i det hele tatt.

Hvor tilgjengelig er denne dokumentasjonen? er det bare å trykke F1 på funksjonen eller klassen? er egentlig kildekode så veldig nyttig til akkurat dette? ikke la dette få deg til å tro at jeg er imot fri kildekode, for det er jeg absolutt ikke.

Jeg sitter ihvertfall med motsatt inntrykk, etter å ha brukt linux en stund.

Dokumentasjonen, tja, jeg skal være enig i at dokumentasjonen i MSVS er svært god, og har vært svært god lenge, det var tross alt slik jeg lærte meg C en gang i tiden, og her kan jeg også være enig i at dette er noe som kan forbedres. Og da mener jeg ikke at det er for lite dokumentasjon, men at denne kanskje kunne vært litt ryddigere og bedre strukturert. Uansett, jeg har ikke noe problemer med å finne frem i den.

Ellers er det en Documentation-greie i KDevelop, som med noen musklikk skaffer deg full reference til standardbiblioteker o.l i C, C++, Java, PHP, Perl, Python, Ruby m.fl. Full OpenGL-reference fant jeg også.

Eclipse ern en IDE, og sikkert Code::blocks også, vet ikke, men KDevelop, Anjuta, vim og emacs er ikke IDE-er, dette er teksteditorer.

Jeg vil påstå at å si at KDevelop ikke er en IDE er totalt skivebom. Du kan lage prosjekter i en rekke forskjellige programmeringsspråk, den har den tidl. nevnte dokumentasjonen, kodeeditor med syntaxhighlighting osv, integrert debugger, og som nevnt i min forrige post; integrasjon med QT-designer.

Jeg tror bare at det er feil å angripe Windows sin sikkerhet for å prøve å vinne Linux brukere, fordi jeg tror ikke det er derfor Windows er foretrukket av de fleste. Jeg tror Windows er foretrukket fordi MS dokumenterer funksjoner godt, og bruker mye tid og penger på å utvikle konkurransedyktige utviklerverktøy, samt at operativsystemet er mye enklere i bruk (prøv å få en nybegynner til å installere Samba i Slackware)

Jeg angriper ikke Windows på noen måte, men jeg syns linux på mange områder gjør ting like godt som Windows idag, noen ting gjør linux bedre (og noen ting gjør selvsagt windows bedre). Greia er at Microsoft har holdt på med dette lenge, og skaffet seg et enormt marked og praktisk talt et monopol, mens linux lenge har vært et hobbyprosjekt. Jeg byttet til Linux på fulltid i fjor, og det er først nå det har funket for meg (vært av/på-bruker siden 1997). Så om alle hadde delt min oppfatning på det punket, har linux bare for alvor vært en trussel i et år, mens MS har kapret markedsandeler siden DOS-dagene. Uansett, en nybegynner ville jeg anbefalt Ubuntu til, og da kan han browse Windows-shares out of the box. :)

Videre tror jeg at intermediate språk som Java eller Python burde vært mer utbredt, C++ gjør enkle ting(les: GUI) altfor komplisert, selv med all verdens QT og STL.

Python er utrolig utbredt i linux-verdenen. Perl er også et språk som er populært, men tror nok Python har begynt å ta over litt.

Huff, ble mye skriving dette. Konklusjonen min er, jeg er ikke direkte uenig med deg i mye av det du sier, det du sier om Windows er såvidt jeg vet helt korrekt, men jeg føler ikke det bildet du tegner av linux som utviklingsplatform stemmer i det hele tatt.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...