mushkin Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hei, finnes det noen sider hvor jeg kan få verifisert at hardwaren jeg planlegger å kjøpe fungerer kurant med linux? Har brent meg noen ganger før på at ting er for nytt eller av andre grunner ikke funker. Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) http://linux-wless.passys.nl/ for trådløst, når det gjelder grafikk, hold deg unna ATI. Endret 1. august 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du bør sjekke din distro's hjemmeside for en guide over støttet hardware. Men, det er jo en del kjente merker som skal fungere greit, om ikke out-of-the-box på Linux. Vær bare litt forsiktig med trådløse USB-enheter og lignende USB enheter. Som sagt, enkler for deg å sjekke din distro's guide over støttet hardware. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du kan jo også liste opp hardwaren du har tenkt å kjøpe, så kan det hende noen av oss kan verifisere noe. Lenke til kommentar
mushkin Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Jeg har egentlig ikke bestemt meg for noe spesielt ennå utover at jeg vil ha et m-atx hk for LGA775. Kortet må ha integrert VGA og LAN. I tillegg kommer jeg til å bruke en raptordisk jeg allerede har liggende. Hva med Asus P5LD2-VM DH ? Jeg er ute etter en budsjettmaskin for å utforske Linux og er mest opptatt av at ting fungerer mest mulig ut av den berømte boksen. Om hovedkortet koster 500 eller 1200 kroner er ikke så viktig, men det skal ikke overklokkes, kun funke. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hva med Asus P5LD2-VM DH ?Etter det jeg ser er det kortet et tilnærmet rent Intel kort.Intel er tradisjonelt meget bra støttet i linux. Jeg ville nok kjøpt det kortet sjøl; om jeg hadde sett det før jeg kjøpte min asus barebone for mediapc... Lenke til kommentar
mushkin Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Hvordan er linux i forhold til sata CD/DVD lesere og brennere - virker alt eller bør jeg gå for noe spesielt? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 her kan du sjekke lydkort http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvordan er linux i forhold til sata CD/DVD lesere og brennere - virker alt eller bør jeg gå for noe spesielt? 9192110[/snapback] Skal ikke være noe problem såvidt jeg vet. De største "problemene" med Linux er trådløse nettverkskort, grafikk kort og webcamera. Vet også at det er noe problemer med noen av creative sine lydkort. Problememne ligger i at leverandørene ikke har laget Linux drivere. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Siden ingen har nevnt det enda, så styr ihvertfall unna ati grafikk, siden driverne er utrolig dårlige. Intel har åpne drivere, mens nvidia har bra nok lukkede drivere Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Vet også at det er noe problemer med noen av creative sine lydkort. Problememne ligger i at leverandørene ikke har laget Linux drivere. 9193712[/snapback] Creative X-fi må du holde deg unna, for det har ingen drivere. Eldre Creative-kort skal derimot være godt støttet. Jeg har et M-audio Revolution 5.1-lydkort som fungerer veldig bra med noen minor bugs. Men nå kan det jo hende du skal bruke det integrerte lydkortet da. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vent litt med å kjøpe P35 baserte hovedkort inntil støtten er på plass (grunnet ICH9 sørsiden). X-Fi kan du glemme først som sist. Audigy-kortene er derimot godt støttet. Creative har riktignok planlagt lukkede linux-drivere for X-Fi, men ingen vet når de kommer. ATI er også et merke du like gjerne kan glemme grunnet dårlig støtte (ingen støtte i FreeBSD og Solaris). På Linux-fronten er det nVIDIA som gjelder. Marvell på nettverk er heller ikke særlig gunstig, i hvert fall ikke på helt ferske kontrollere. Velg helst et hovedkort som bruker nettverk fra Intel eller Broadcom, her er du sikret god støtte (gjelder først og fremst high-end chipset som 975X, og sannsynligvis det kommende X38). Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vent litt med å kjøpe P35 baserte hovedkort inntil støtten er på plass (grunnet ICH9 sørsiden). X-Fi kan du glemme først som sist. Audigy-kortene er derimot godt støttet. Creative har riktignok planlagt lukkede linux-drivere for X-Fi, men ingen vet når de kommer. ATI er også et merke du like gjerne kan glemme grunnet dårlig støtte (ingen støtte i FreeBSD og Solaris). På Linux-fronten er det nVIDIA som gjelder. Marvell på nettverk er heller ikke særlig gunstig, i hvert fall ikke på helt ferske kontrollere. Velg helst et hovedkort som bruker nettverk fra Intel eller Broadcom, her er du sikret god støtte (gjelder først og fremst high-end chipset som 975X, og sannsynligvis det kommende X38). 9220575[/snapback] Å si at det er nvidia som gjelder er litt hardt å ta i, Intel fungerer også veldig bra på linux platformen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Å si at det er nvidia som gjelder er litt hardt å ta i, Intel fungerer også veldig bra på linux platformen. 9221164[/snapback] Når jeg snakker grafikk, snakker jeg alltid om dedikert grafikk. Intel leverer integrert grafikk, og jeg regner ikke med det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Henger meg på Roberth, Intel fungerer veldig bra. Har intel-grafikk på laptopen (som jeg ikke bruker til spill uansett, men den klarer å kjøre 3D til nød også) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Henger meg på Roberth, Intel fungerer veldig bra. Har intel-grafikk på laptopen (som jeg ikke bruker til spill uansett, men den klarer å kjøre 3D til nød også) 9221221[/snapback] Jeg fikk meg laptop nå (Latitude D630) og på den fikk jeg grafikk fra nVIDIA. En annen fordel er at dedikert grafikk ikke stjeler av systemminnet. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Henger meg på Roberth, Intel fungerer veldig bra. Har intel-grafikk på laptopen (som jeg ikke bruker til spill uansett, men den klarer å kjøre 3D til nød også) 9221221[/snapback] Jeg fikk meg laptop nå (Latitude D630) og på den fikk jeg grafikk fra nVIDIA. En annen fordel er at dedikert grafikk ikke stjeler av systemminnet. 9221246[/snapback] At du ikke er så glad i Intel hardware messig betyr ikke at det ikke gjør det bra på linux plattformen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kommer jo an på bruken, bruker man ikke maskinen til å spille på, så er det ett fett om man bruker shared minne eller ikke. Det viktigste er å ha noe som fungerer og er stabilt. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kommer jo an på bruken, bruker man ikke maskinen til å spille på, så er det ett fett om man bruker shared minne eller ikke. Det viktigste er å ha noe som fungerer og er stabilt. 9221270[/snapback] Et hvert produkt har sitt område, trenger mann laptop med god batteri varighet og ikke behov for kraftig 3D grafik og av prinsipper ønsker frie drivere velger mann intel, hvis mann spiller, velger mann nVidia. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 At du ikke er så glad i Intel hardware messig betyr ikke at det ikke gjør det bra på linux plattformen. 9221260[/snapback] Jeg foretrekker klart å legge meg på Intel-plattformen. Har også erfaring med AMD, men det er Intel-plattformen jeg har vært mest fornøyd med. Når det kommer til grafikk, vil jeg ha en viss ytelse, selv om jeg ikke er noen racer-spiller, og jeg vil kunne utnytte 100% av systemminnet. Derfor ender jeg som regel opp med dedikert grafikk. Dedikert grafikk betyr ikke automatisk dårligere batterilevetid på bærbare. Også disse brikkene har strømsparingsfunskjoner som gjør at brikken ikke bruker mer strøm enn nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå