Minipingvinen Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Har bestemt meg for å handle D80 kit med 18-70mm objektiv. Er kanskje litt dumt sagt dette, men hvis en bør klare å ta bilder på ca 150-200m f.eks, hva slags teleobjektiv bør jeg velge i tillegg da? Eller blir det for langt hold uten stativ... Helt grønn enda, men leser meg nesten til blods om dagen ang kameraer.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Tja. Hvor mye penger har du tenkt å legge i det? Nikon har jo en grei 55-200mm med bildestabilisering som ligger rundt 2000-2500. Ikke all verdens til lysstyrke, men det har fått god kritikk for kvaliteten. 70-300 VR har også fått rimelig god kritikk, og ligger vel rundt 5-6 lapper. Hvis du heller vil ha lysstyrke enn bildestabilisering, så har Sigma en 50-150 f/2,8 som har blitt godt mottatt her på bruket. Selv har jeg en pent brukt Nikkor 80-200 f/2,8, og jeg synes det går fint å ta bilder med den håndholt, til tross for manglende stativ, bildestabilisering og en vekt på 1,3 kg. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Det kommer ann på hvor stort det du skall ta bilde av er. Sigma sin 200-500mm f/2,8 m 2xconverter er sikkert et bra alternativ. Endret 1. august 2007 av Patrol_33 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det kommer an på hva du skal ta bilder av. Et rimelig og meget godt telezoom er den nye Nikon 55-200 VR til ca 2500 kr. Den er lett og kompakt, meget anvendelig. VR kompenserer noe dårlig lysstyrke. Den har meget god optisk kvalitet (god skarphet, god kontrast, grei bokeh) for den prisen, jeg kjøpte dette objektivet for 3 mnd siden og er meget godt fornøyd. Skal du ta bilder av fugler er nok denne for dårlig, både mtp dårlig lysstyrke (som igjen innvirker på lukkertiden) og for kort på teleenden, du må da ha zoom på minst 300 mm. Isåfall kan 70-300 VR være aktuell, den koster kr 5000-6000 og har fått gode kritiker, spes i zoomomårde 70-200, på de siste 100 mm i teleenden er den ikke så skarp. For optimal kvalitet på telelinser er det anbefalt å bruke objektiver med fast brennvidde, disse koster ofte over 8000-9000 kr, men kan kjøpes brukt bed mot 5000-6000 kroner. Du finner også billige telezoom til 1000-2000 kroner, men disse har ofte dårlig optisk ytelse og har dårlig lysstyrke. Lenke til kommentar
Minipingvinen Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Takker for fine svar, men ettersom jeg fikk mutter sitt gamle får jeg prøve det og se hvordan det er. Fikk et Finepix S7000 som jeg trur er 3-4 år gammelt. Klippet fra demostore.no: I likhet med FinePix 602 har høyoppløslighetskameraet FinePix S7000 ett zoomobjektiv med det store omfanget 35-210 mm regnet i småbildeformatet. Forstår jeg riktig at dette er ganske stor spennvidde. Men at det ikke vil fungere hvis jeg skal printe ut i stor størrelse? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Takker for fine svar, men ettersom jeg fikk mutter sitt gamle får jeg prøve det og se hvordan det er. Fikk et Finepix S7000 som jeg trur er 3-4 år gammelt. Klippet fra demostore.no: I likhet med FinePix 602 har høyoppløslighetskameraet FinePix S7000 ett zoomobjektiv med det store omfanget 35-210 mm regnet i småbildeformatet. Forstår jeg riktig at dette er ganske stor spennvidde. Men at det ikke vil fungere hvis jeg skal printe ut i stor størrelse? 9195595[/snapback] Du er klar over at S7000 ikke er et speilrefleks, og har ikke samme fordelene med tanke på skarpere optikk, bedre lysfølsomhet, raskere utløserrespons, mulighet for å bytte objektiver, flere og bedre manuelle muligheter, større utbyggingsmuligheter ellers og så videre? Lysfølsomheten er den du vil merke det best på. ISO 1600 på et speilrefleks kan ofte være like bra eller bedre enn ISO 400 på kompakte kamera. Fuji sine kamera har gode ISO egenskaper, men med en mindre sensor så må nødvendigvis noe forsakes, og bildene fra Fuji vil miste en del detaljer om du forsøker å presse ISO over ISO 400, noe som er et mye mindre problem på speilreflekser. Men kompakte kamera kan være like greie som speilrefleks, alt etter hva man skal bruke de til. Vil bare "advare" deg, ettersom du tydeligvis hadde bestemt deg for et speilrefleks allerede. Kvaliteten på S7000 er ikke like god som på D80, bare så du er klar over det. Endret 4. august 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå