Gå til innhold

Hvilke forberedelser burde gjøres før en får hund?


Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte ut i nær fremtid og har veldig lyst på hund, men jeg undres hvilke ting jeg burde tenke på.

Jeg har tenkt på valp, og planen er å jobbe en del overtid før valpen kommer, slik at jeg kan være hjemme med den lengst mulig slik at den blir vant med omgivelsene og meg.

 

 

Men generelt, hvilke ting burde en gjør før en får hund, i tiden etter osv? og hvor mye vil feks en Border Collie koste i året (så jeg vet hva jeg må sette av i budsjettet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står ganske mye i valpetråden, som er klistret i toppen her.

 

Ellers er det noen standardutgifter som kommer, som f. eks vaksine (som skal gjøres to ganger før hunden er et halvt år), og det varierer med priser ettersom størrelsen på hunden og prisene hos de forskjellige veterinærene.

Prisene på en rasehund varierer veldig, det beste er å ta kontakt med valpeformidler i raseklubben til rasen du har lyst på.

 

Godbiter er jo en utgift, samt jeg syns hunden bør ha noe eget å ligge på (hundeseng, en matte, teppe..), matskåler (engangsutgift), samt et par halsbånd og kobbel er kjekt å ha. Vokser mye i begynnelsen, så vent med de dyre halsbåndene en stund ;)

 

Vil ikke anbefale BC som førstegangshund.

Lenke til kommentar

woops, merket meg ikke den tråden. Skrev og leste mellom telefonene på jobben, så var dels i ørska.

 

edit;

da trøster jeg med at planen er å "sikre huset" jeg skal ha først, og så bruke drøye 1-1,5 år før jeg kjøper hund. Da kan jeg spare penger, vurdere alle aspekter og sjekke om dette er noe jeg virkelig vil, og ikke bare en impuls.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Flytte ut som i flytte for deg selv for første gang?

 

Tenk nøye gjennom om du virkelig vil ha en hund med en gang. Det er mye å ta seg av dersom du er alene med den, og forhåpentligvis lever den 10 -12 år. I den perioden kommer du kanskje til å stifte familie/unger?

 

Been there, done that. :D Men det går bra bare du vet at du virkelig vil det.

 

Jeg bruker nok rundt 500,- pr mnd for en mellomstor hund (Schäfer) til for, godbiter, veterinær etc. Skjer det noe ekstra, blir fort utgiftene til veterinær høye, vi hadde ca 2k på en uke med 2 besøk hos vet og medisiner. (Ørebetennelse og eksem). Med litt mer aktivitet f.eks. kurs/konkurranse/utstilling etc. blir det fort nærmere 10K i året.

 

Har du mulighet til å besøke en litt aktiv hundeklubb, er sikkert det lurt. Så får du sett litt forskjellige raser og snakket med eierne. Før du kjøper din første valp, spesielt om du ikke har hatt hund før er det lurt å kjøpe/leie noen bøker om det og bli med på et valpekurs så snart du kan.

 

En BC krever mye både fysisk og psykisk, men har du planer om å bruke nok tid (som du bør uansett rase) er dette den rasen som for tiden gjør det best i Norge i lydighet (9 av 10 på landslaget er BC) Flere grunner til det, men en fartsfullt rase er det helt klart, men kanskje ikke det valget du bør gjøre som førstegangskjøper, men jeg kjenner flere som har de og som takler det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...