Gå til innhold

Oppsett av rimelig stue-PC

Anbefalte innlegg

Hjelper en venn av meg å sette sammen en kandidat til stue-PC. Har funnet et oppsett jeg synes kan passe ham bra med tanke på hva han skal bruke PC'en til. Det finnes alltid noen luringer her inne som drar fram de villeste/billigste produkter fra mørke hjørner vi andre dødelige ikke en gang vet eksisterer, så tenkte jeg skulle lufte forslaget mitt her for litt feedback.

Han skal bruke PC'en til surfing, videoavspilling (bl. a. HD-video, ikke blu-ray eller HD-DVD) og kanskje litt spilling. Han stiller ikke store krav til at det skal være mye eye-candy i spillene.

På bakgrunn av dette har jeg valgt et AM2-oppsett som ser slik ut:

Kabinett:

Antec Overture II

Ser "tacky" ut, men det er rimelig og gjør jobben. Regner med at viftene må skiftes ut med noe stillere (ihvertfall etter min mening), men spørs om han bryr seg noe om det. Tror dere strømforsyningen vil levere nok?

Hovedkort:

Asus M2V

Ser, etter min mening, ut til å være et helt streit hovedkort, uten noe fancy saker.

CPU

AMD Athlon 64 X2 3800+

RAM:

Kingston ValueRAM DDR2-667

Billig RAM til å kjøres i Dual-oppsett. Velger 667 RAM for å gi bittelitt rom for overklokking. Er dette nødvendig? RAM er jo forholdsvis billig nå, så den store forskjellen i pris utgjør det ikke likevel.

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256 MB

Skumleste gjennom en test av dette kortet, og synes det har et greit pris/ytelse-ratio med tanke på hans bruk. Er åpen for andre forslag.

HDD:

Hitachi Deskstar T7K500 320 GB

320 gb lagringsplass er ihvertfall en begynnelse.

DVD-brenner

Nec AD-5170

Den obligatoriske brenneren.

Tastatur & mus

Logitech Cordless Desktop MX 5000

Forsøker å holde prisen så langt nede som mulig, og fremdeles ha en PC som kan yte litt, så hvis noen har gode forslag så kom med dem.

P.S. Samlet handlevogn kan sees her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så veldig relevant. Poenget med tråden var om det er noen som har forslag til et lignende forslag/billigere komponenter. Vet ikke hvilke spill han kommer til å spille, men dette er ikke noe han legger særlig vekt på. Det er helste HD-avspilling som er det viktigste.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...