Mats Danielsen Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hei, jeg har laget en rekke PHP guider for nybegynnere som jeg kommer til og publisere her og på hjemmesiden min: http://www.danielsenweb.net. Jeg kommer i denne delen til og fortelle grunnleggende rundt variabler, kalkulering og arrays. Dersom dette er noe for deg les gjerne videre! Innføring PHP (PHP Hypertext Preprocessor) startet sitt liv i 1994. Mannen som laget PHP heter Rasmus Lerdorf. Grunnen til at han laget PHP var fordi han trengte en måte å holde kontroll på alle brukerne som var innom websiden hans. "Hello world!" er den klassiske testen for om PHP fungerer slikt som det skal. Den ser slikt ut: <?php echo "Hello world!"; ?> For og skrive ut en tekst må vi bruke enten print eller echo (raskest). Eksempel på dette er "Hello world!" som vist ovenfor og koden nedenfor. <?php // Echo er funksjonen som skriver ut teksten, du må huske og ha anførselstegn rundt teksten. Det er ikke tillat og ha " i teksten, dersom du må bruker " husk og bruke \ før " som vil se slikt ut: \". echo "Hei, du leser nå PHP guide del 1.<br>"; ?> Som du så brukte jeg "//" teksten, det er funksjonen for kommentar, du kan her kommentere funksjonene dine. Du kan også bruke "*/ tekst */" for lengre tekster, som går over flere linjer. Det er viktig at alle funksjoner avsluttes med ";". Variabler Variabler inneholder informasjon basert på tekst eller tall. En variabel starter alltid med dollartegn ($) og vil se slik ut: "$variabel = "Hello world!";" Et eksempel på hvordan man skriver ut en variabel er slik: <?php // Setter varibelen $variabel = "Hello world!"; // Skriver ut variabelen $variabel echo $variabel; // Outputen vil da bli "Hello world!" ?> Dersom du av en eller annen grunn skal skrive ut en variabel og tekst på en gang kan du gjør slikt som jeg gjør her: <?php // Setter variabelen $variabel = "Mats Danielsen"; // Skriver ut "Mitt navn er: Mats Danielsen echo "Mitt navn er:" . $variabel; ?> Dersom du skal bruke flere variabeler kan du gjøre slikt: <?php // Setter variabelene $fornavn = "Mats"; $etternavn = "Danielsen"; // Legg merke til at kun tall trenger ikke anførselstegn! $alder = 14; // Dette vil gi resultatet "Hei, mitt navn er Mats Danielsen og jeg er 14 år."; echo "Hei, mitt navn er " . $fornavn . $etternavn . " og jeg er " . $alder . " år"; ?> Kalkulering Jeg skal nå vise hvordan du enkelt kan gjøre et lite regnestykke i PHP. Det er ganske enkelt bare se her: <?php // Dette vil gi svaret 7,8 echo 24 + 15 / 5; ?> Dersom du ønsker og bruke variabler kan du gjøre slikt: <?php // Setter variabelene $verdi1 = "10"; $verdi2 = "56"; // Regner ut $sum = $verdi1 + $verdi2; // Skriver ut resultatet av $sum, som er 66. echo $sum; ?> Det er ikke så mye mer og si om kalkulering, utenom at du kan ikke sette metoden (+, -, /, *) i en variabel. Arrays Arrays er en letter måte og samle informasjon på, istedet for 100 forskjellige variabeler kan du samle alt i en uten og måtte skrive ut alt informasjonen. Et eksempel er: <?php // Setter variabelen $array = array("Mats", "Ragnar", "Albert", "Ole", "Sindre"); // Skriver ut Ole, husk at det starter på 0, så Mats er 0 og Ragnar er 1 echo $array[3]; ?> Jeg kommer tilbake med arrays i en senere del av PHP guiden. Hilsen Mats Danielsen Guiden er laget og skrevet av Mats Danielsen 2007. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du vil ikke heller supplere de guidene som er skrevet på hw.no allerede da? Kjempebra initiativ, men det er jo en del guider på nettverket allerede. Kunne vært fint om det kom noe som supplerte disse, istedenfor noe som inneholder mye av det samme. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Jeg bruker den selv på min hjemmeside, derfor la jeg den her også. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du går ikke så mye i dybden ser jeg. Dette virker som du har skrevet fort for å få PR, sorry. Jobb litt mer med det. Bra initiativ . Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Som jeg sa i begynnelsen, grunnleggende. Ikke i dybden. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Noen tips det er /* kommentar */ ikkje */ ... */ Resultat teksten i eksempelet med fleire variabler blir "Hei, mitt navn er MatsDanielsen og jeg er 14 år." Du mangler eit mellomrom mellom fornavn og etternavn. <?php // Setter variabelene // " har du rundt tekster og ikkje tal. Eksempelet ditt vil fungere med det blir heilt feil $verdi1 = "10"; $verdi2 = "56"; // Dette er rett $verdi1 = 10; $verdi2 = 56; // Regner ut $sum = $verdi1 + $verdi2; Har ikkje lyst til å vere så negativ, men etter å ha skum lest denne guiden så sitter eg igjen med følelsen av at du nettop har lært deg php og ønskjer å hjelpe andre (og det er flott), men at du forsatt ikkje heilt kan php godt nok til å kunne forklare det. Eg vil anbefale eg å lese litt meir om php og jobbe litt meir med det før du begynner å skrive guider. Runar Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 mats-dani, ikke bli irritert eller sur. Men de fleste har vært gjennom den fasen du strever med nå . Kalles pubertet i PHP. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Jepp det er faktisk heilt sant. Har eit par guider sjølv som eg skreiv for eit par år sidan liggande på pcen Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Pubertet etter 1 år ja.. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) For og skrive ut en tekst må vi bruke enten print eller echo (raskest). Eksempel på dette er "Hello world!" som vist ovenfor og koden nedenfor. gir lite mening å nevne at echo er raskere enn print når du ikke nevner hvorfor og ikke minst det faktum at forskjellen er så liten at man mest sannsynligvis aldri vil merke den, forøvrig er det andre forskjeller som er mer interessante, print finnes på "operator precedence" listen til php og er således og regne som en funksjon : PHP <?php $var = print "Hello World"; print "var: ".$var; ?> og $var skal da være boolean verdien 1 som tilsier at "print" ble gjennomført riktig. Dette at print er en funksjon gjør også at man kan bruke den i endel situasjoner hvor echo ikke kan brukes. Forøvrig er nevnte retur variabel fra print altså årsaken til den ytterst lille forskjellen i hastighet mellom print og echo. http://php.net/print Endret 1. august 2007 av magikern Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det er viktig at alle funksjoner avsluttes med ";". det er nok ikke funksjoner du tenker på her, en funksjon har basis oppbyggning: PHP <?php function test ($parameter) { return $parameter; } ?> kommer ikke på noe godt norsk ord i farten, men det du mener er en "statement" og de skal alltid avsluttes med semi-kolon. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Dersom du av en eller annen grunn skal skrive ut en variabel og tekst på en gang kan du gjør slikt som jeg gjør her: <?php // Setter variabelen $variabel = "Mats Danielsen"; // Skriver ut "Mitt navn er: Mats Danielsen echo "Mitt navn er:" . $variabel; ?> med dobbelt-fnutter kan du gjøre det enklere enn i ditt eksempel: PHP <?php $variabel = "Mats Danielsen"; echo "Mitt navn er: $variabel"; ?> med enkelt-fnutter må du bruke denne metoden: PHP <?php $variabel = "Mats Danielsen"; echo 'Mitt navn er: '. $variabel; ?> // Legg merke til at kun tall trenger ikke anførselstegn! det er fordi: "Lorem ipsum dolor sit amet 12345" er måten man definerer strenger på i php, (kan også bruke enkelt-fnutter) http://no2.php.net/string Endret 2. august 2007 av magikern Lenke til kommentar
magikern Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 // Dette vil gi svaret 7,8echo 24 + 15 / 5; test dette: PHP <?php echo 24 + 15 / 5; echo " versus: "; echo (24 + 15) / 5; echo " versus: "; echo 24 + (15/5); ?> Det er ikke så mye mer og si om kalkulering, utenom at du kan ikke sette metoden (+, -, /, *) i en variabel. for å flisespikke litt har det strengt tatt ikke noe med kalkulering og gjøre, derimot kommer det av noen regler for hvilke tegn som kan brukes i en variabel: http://no.php.net/manual/en/language.variables.php Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg er enig med de andre her som sier at denne guiden antageligvis er skrevet av en som nettopp har lært PHP og vil vise dette til andre. Flott initiativ men når den sprer feil (både i kode og uttrykk), og hardware.no attpåtil har en god serie med PHP-guider, syns jeg man godt kan spare seg og heller hjelpe andre på andre måter enn å lære dem ting som er feil. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) med dobbelt-fnutter kan du gjøre det enklere enn i ditt eksempel: <?php $variabel = "Mats Danielsen"; echo "Mitt navn er: $variabel"; ?> med enkelt-fnutter må du bruke denne metoden: <?php $variabel = "Mats Danielsen"; echo "Mitt navn er:". $variabel"; ?> Hvis du skal bruke variabler i dobbelt-fnutter som i ditt første eksempel så er det anbefalt å bruke { } rundt for å forteller php hvor variabelen starter og slutter. Jeg syntes jeg har bedre kontroll ved å konkatinere inn variablene ("tekst".$var."mer tekst"), ved fargekoding av koden så er det mye enklere så se hva som er tekst og hva som er variabler, men dette varrierer vel fra person til person hva man foretrekker. Å bruke ' skal vel også være hakket raskere, siden php ikke må sjekke om det er variabler i tekst strengen. Bare for å pirke litt så har du en " for mye her: echo "Mitt navn er:".$variabel"; den siste før ; skal ikke være der. echo "Mitt navn er:".$variabel; holder lenge. Burde vel også brukt ' i ett enkel-fnutt eksempel i stedet for " Endret 2. august 2007 av crowly Lenke til kommentar
magikern Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Burde vel også brukt ' i ett enkel-fnutt eksempel i stedet for " er det da man sier, opps? uansett fikset nå... Lenke til kommentar
Intramin Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Guiden din ser ut som et resymè av boka "Webprogrammering i PHP" som jeg har sett at du har til venstre for tastaturet ditt pa ett eller annet forum. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Jeg har ikke sett i boken en gang. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Etter å ha sett hjemmesida di, mats-dani, som er full av plagiat, og det som verre er, vil jeg ikke akkurat si at jeg stoler noe mer på denne guiden. Jeg tror faktisk ikke den vil hjelpe noen til å lære PHP i det hele tatt; du forklarer ikke hvordan man installerer PHP, eller hva fundamentale deler av koden og forskjellige uttrykk betyr. At du selv begår feil som å skrive tall som strenger, kommentarer feil, forklarer variabler som "Variabler inneholder informasjon basert på tekst eller tall", vitner vel bare til at du selv ikke kan språket tilstrekkelig, noe som i grunn er ganske ironisk, i og med at guider er laget for å hjelpe nybegynnere? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Etter å ha sett hjemmesida di, mats-dani, som er full av plagiat, og det som verre er, vil jeg ikke akkurat si at jeg stoler noe mer på denne guiden. Jeg tror faktisk ikke den vil hjelpe noen til å lære PHP i det hele tatt; du forklarer ikke hvordan man installerer PHP, eller hva fundamentale deler av koden og forskjellige uttrykk betyr. At du selv begår feil som å skrive tall som strenger, kommentarer feil, forklarer variabler som "Variabler inneholder informasjon basert på tekst eller tall", vitner vel bare til at du selv ikke kan språket tilstrekkelig, noe som i grunn er ganske ironisk, i og med at guider er laget for å hjelpe nybegynnere? 9197872[/snapback] Helt enig. Men hvis man nå er så heldig å ha installert f.eks. xampp, og forstår seg på det (dvs å ha lest readme'en) så kommer denne guiden godt me! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå