Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering av Xenon i fjernlysene - lovlig?


Anbefalte innlegg

Har en Passat 2004 modell med original bi-xenon.

 

Jeg har dermed automatisk nivåregulering på nærlysene, men bi-xenon er kun at linsa snus i nærlyskasterne og "simulerer" fjernlys. Jeg har fortsatt halogen i fjernlyskasterne.

 

Hva om jeg ettermonterer xenon i fjernlyskasterne? Vil jeg få dette godkjent i en evt EU-kontroll? Får jeg for mange LUX?

 

Noen som vet noe om dette?

 

Alternativt, så tar jeg gjerne i mot tips på hvor dette kan utføres :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Passat 2004 modell med original bi-xenon.

 

Jeg har dermed automatisk nivåregulering på nærlysene, men bi-xenon er kun at linsa snus i nærlyskasterne og "simulerer" fjernlys. Jeg har fortsatt halogen i fjernlyskasterne.

 

Hva om jeg ettermonterer xenon i fjernlyskasterne? Vil jeg få dette godkjent i en evt EU-kontroll? Får jeg for mange LUX?

 

Noen som vet noe om dette?

 

Alternativt, så tar jeg gjerne i mot tips på hvor dette kan utføres  :roll:

9186187[/snapback]

 

er det ekstralys du tenker på her eller?

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å bytte ut halogen innsatsen i fjernlyskasterne i hovedlyktene, ikke på ekstralys.

 

Hovedlyktene på Passat er et "linselys" (?) med bi-xenon + en fjernlyskaster med halogen.

9186650[/snapback]

hmmm. tror jeg skjønte den. vis du har den justeringen som trengs på lykten og lykteglasset er godkjent for xenon. så bør det vær å bare bytte over.

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å dytte det inn med teskje :blush:

 

En av grunnene til at jeg lurer, er hvorfor ikke det er mulighet til å bestille noe slikt fra fabrikk? Ingen nyere biler har slike lykter, uansett hvor mye man kaller det bi-xenon..

 

Er det derfor noen lover og regler som jeg ikke vet om? Bekymrer meg egentlig bare for EU kontrollen da...

Lenke til kommentar
Var ikke meningen å dytte det inn med teskje  :blush:

 

En av grunnene til at jeg lurer, er hvorfor ikke det er mulighet til å bestille noe slikt fra fabrikk? Ingen nyere biler har slike lykter, uansett hvor mye man kaller det bi-xenon..

 

Er det derfor noen lover og regler som jeg ikke vet om? Bekymrer meg egentlig bare for EU kontrollen da...

9186825[/snapback]

av og til er teskje greit det :p

 

vet ikke hvorfor de ikke gjør det som standard kanskje de mener det er unødvendig eller det blir for dyrt..

 

bortsett fra dette med justering av lykt, lykte spyling og slikt. så ser jeg at det er maks med 360lux men det skal bli / har blitt økt til 480lux. og maks antall fjernlys skal bli / har blitt økt fra 4 til 6.

 

sto det iallefall der jeg leste din side alt om lys

Lenke til kommentar

Lykter skal være E-merkede. Hvis du modifiserer lyktene utenfor fabrikantens anvisninger, så er neppe betingelsene for E-merkingen til stede lenger. Du kjører da i prinsippet med ulovlige lykter.

 

Om det vil bli oppdaget på PKK eller på andre måter er ikke like sikkert. Hvis du blir "tatt", så kan du vel montere tilbake det gamle.

Lenke til kommentar
Ok, tror jeg prøver dette :p

 

Forresten, det er ikke noen fare for å ødelegge reflektorene ved å sette inn xenon pærer? Blir de varmere enn halogen?

9187287[/snapback]

sånn som jeg har forstått det så falmer reflektoren kjappere da den ikke er beregnet for den typen lys. vet ikke hvorfor men det går vel på lys/varme ja.

Lenke til kommentar
Ok, tror jeg prøver dette :p

 

Forresten, det er ikke noen fare for å ødelegge reflektorene ved å sette inn xenon pærer? Blir de varmere enn halogen?

9187287[/snapback]

sånn som jeg har forstått det så falmer reflektoren kjappere da den ikke er beregnet for den typen lys. vet ikke hvorfor men det går vel på lys/varme ja.

9187765[/snapback]

Dette faller på sin egen urimelighet da en halogenpære har en effekt på 55 watt mens xenon kun har 35 watt, ergo så blir det mindre varme av xenonpæren.

 

Dessuten, man kan nesten ha så kraftige fjernlys som man ønsker (ja, jeg vet det er en max-grense på 500 lux eller noe, men for å få til så mye må man vel ha 3-4 tusenmetringer med 100 watts pære i hver, noe som blir noe ganske annet enn vanlig xenon).

Det er ikke krav til hverken lyktespyler eller høydejustering på fjernlys, da disse lysene uansett ikke skal brukes når du møter andre biler dermed er det et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Dette faller på sin egen urimelighet da en halogenpære har en effekt på 55 watt mens xenon kun har 35 watt, ergo så blir det mindre varme av xenonpæren.

 

Dessuten, man kan nesten ha så kraftige fjernlys som man ønsker (ja, jeg vet det er en max-grense på 500 lux eller noe, men for å få til så mye må man vel ha 3-4 tusenmetringer med 100 watts pære i hver, noe som blir noe ganske annet enn vanlig xenon).

Det er ikke krav til hverken lyktespyler eller høydejustering på fjernlys, da disse lysene uansett ikke skal brukes når du møter andre biler dermed er det et ikke-problem.

9187934[/snapback]

 

hvis du setter et bilde falme. hvorfor det? varmen eller lyset? er vel lyset. og som er blitt nevnt lykten/reflektoren må være E(eller CE?) godkjent for xenon. jeg fikk denne beskjeden på et bilverksted.

 

det står vel ikke så vidt jeg kan finne at du kun trenger høydejustering og lyktespyler så lenge det er nærlys det står vel bare for å ha lovlige xenon lys må du ha det?

 

tar jeg feil så er det helt greit det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke egentlig at det er lovlig å endre fra halogen til xenon på fjernlysene, men om jeg får bilen din på EU-kontroll vil i alle fall ikke jeg bry meg. Ikke lovlig, fordi lyktene er typegodkjent med halogene pærer, ikke xenon.

 

Etter Kjøretøyforskriften er maks lysskarphet på fjernlysene 360 lux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...