LarsP Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Som topicen ganske så underfundig påpeker så er jeg på jakt etter en ny arbeidsstasjon. Siden jeg er lat og etter sigende tilbakestående når det kommer til tekniske duppeditter så velger jeg denne gangen å få Netshop til å bygge datamaskinen min. Ergo er det viktig å huske på at samtlige komponenter må være tilgjengelig i deres nettbutikk. Det jeg er på jakt etter er en arbeidsstasjon som kan brukes til underholdning, såvel som krevende beregninger. Jeg faller på mange måter mellom to stoler da jeg ikke er en typisk gamer eller en skikkelig 3D-animatør. Jeg er simpelthen en mann som liker å spille litt samt bruke datamaskinen til ting som Photoshop, filmredigering, studier etc. Jeg har ikke behov for toppmodellene av absolutt alt om det finnes noe med litt lavere ytelse til en langt hyggeligere pris. Jeg ønsker dessuten at løsningen skal være så støysvak som overhodet mulig. :-) Dette er hva jeg har tenkt så langt; Min handlekurv CPU: Intel Q6600 Jeg har gått for en firekjernes CPU fra Intel som nylig har blitt meget rimelig. Føler at den gir både kraft og valuta for pengene. Hovedkort: Asus P5B-E Plus Her er jeg så og si blank. Det eneste jeg husker fra mine dager som nerd er at Asus som regel lager gode produkter som koster litt ekstra. Ser at den leveres med plenty S-ATA-uttak, noe som er en fordel da jeg slipper å sette inn et kontroller-kort (enda). Det virker dessuten greit med tanke på antall PCI/PCI-e-slots. RAM: 2x GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB: I tillegg så har jeg valgt å gå til innkjøp av 4GB DDR2-ram fra Geil som har fått god omtale i produktguiden, samt at de var billige (900,- per modul). GPU: XFX Geforce 8800 GTS 640 MB XT Her er jeg i allefall blank. Det eneste jeg vet 100% sikkert er at jeg ikke orker å bruke 5000,- på et skjermkort. Jeg trenger et ålreit skjermkort som er klargjort for DX10. Kabinett + PSU: Lian Li PC-V2100BplusII + MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA Et sexy kabinett med plenty plass til harddisker og annet snacks. Mist virker dessuten som det klare valget når det kommer til strømforsyning. Tror dette er ganske så bankers. I tillegg har jeg lagt med en enkel raptordisk som skal fungere som OS-disk. Ovenfor finner man dermed mitt forslag til HW. Tar gjerne imot forslag angående endringer/modifikasjoner på oppsettet. Jeg er ikke så utrolig "inn" i dette miljøet så her er det nok rom for forbedringer. :-) I tillegg til disse kjernekomponentene så er jeg på jakt etter et par ting; Vifte til CPU og kabinett. Jeg har ikke særlig lyst til å bruke BOXED-løsningen eller de medfølgende viftene til Lian Li (om de ikke er bedre enn det jeg forventer). Lydkort. Per dags dato benytter jeg meg av et M-AUDIO - Audiophile 2496. Er det noen reelle utfordrere til dette kortet? Nettverkskort, trådløst. Her trenger jeg et meget kraftig kort/USB-løsning. Har per dags dato D-Link AirPlus G 54 Mbps (USB adapter), men det må nok byttes ut med noe litt kraftigere. Signalstyrken er rett og slett ikke akseptabel. Noen forslag? Tror det skulle dekke det meste. Om det er noen spørsmål så er det bare å rope ut. På forhånd takk, mvh LarsP Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Raptoren anser jeg som unødvendig, med mindre du har bestemt deg for det. Ellers kan jeg anbefale Antec P182 kabinett. Langt bedre enn hva Lian Li kan komme opp med. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Problemet med P182 er at det kun har 6 3½-brønner i motsetning til Lian Lis 12. Litt usikker på Raptoren, men jeg trenger uansett en ny disk som jeg kan bruke til OS. Noen forslag til en rask, men rimelig disk som kan brukes til OS (evt OS og lagring). Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ja, det er jo opp til deg hvor mange disker du vil ha i bruk. Færre men større mener jeg. Samsung har jo gode kjøleegenskaper og er raske. Ville anbefalt å kjøpe en slik på 500GB i stedenfor Raptoren. Har nemlig Raptoren selv, og jeg kunne heller ha tenkt meg mer lagring fremfor hurtigheten på disken. For SÅ rask er den ikke i forhold. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hvis du ikke er helt spillnerd, trenger du neppe skjermkort til over 2000,-. Skal du absolutt ha 8800-serien, så har Netshop et 8800GTS med 320 MB minne til 2295,-. Ellers har de 8600-kort helt nede i rundt 1200,-. De har også et vifteløst 8600GT (Gigabyte GeForce 8600 GT 256MB vifteløs Dual DVI-I/D-sub,HDCP,Silent-Pipe 2. Ubekreftet 11-08-2007. 1.250,-). Nå har ikke jeg helt oversikt over hva som gir mest for pengene av skjermkort idag, men jeg må i alle fall ikke kjøre alt på fullt, og klarer meg som oftest med skjermkort under 2000,-. Forrige skjermkort betalte jeg 1300,- for (7600GT), og det skal jeg ha inntil Crysis kommer - hvis jeg bestemmer meg for å gå over til DX10 da. Asus-hovedkort har jeg god erfaring med. Har selv P5B, og er godt fornøyd. Ekstra fornøyd ble jeg når jeg kunne oppdatere BIOS, og få støtte for FSB 1333 som Q6600 kjører på. 4 GB minne nå er ikke dumt. Minneprisene er VELDIG lave nå, og de skal visstnok opp i disse dager. Som jeg har sagt i flere andre tråder: Det kan bli lenge til neste gang man får 4 GB kvalitetsminne til under 2000,- igjen. Behold lydkortet ditt, ja. I alle fall dersom det har det du trenger av inn- og utganger, og det er drivere til Vista dersom du skal ha det. Endret 1. august 2007 av Ratleto Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvis du ikke er helt spillnerd, trenger du neppe skjermkort til over 2000,-. Skal du absolutt ha 8800-serien, så har Netshop et 8800GTS med 320 MB minne til 2295,-. Ellers har de 8600-kort helt nede i rundt 1200,-. De har også et vifteløst 8600GT (Gigabyte GeForce 8600 GT 256MB vifteløsDual DVI-I/D-sub,HDCP,Silent-Pipe 2. Ubekreftet 11-08-2007. 1.250,-). Nå har ikke jeg helt oversikt over hva som gir mest for pengene av skjermkort idag, men jeg må i alle fall ikke kjøre alt på fullt, og klarer meg som oftest med skjermkort under 2000,-. Forrige skjermkort betalte jeg 1300,- for (7600GT), og det skal jeg ha inntil Crysis kommer - hvis jeg bestemmer meg for å gå over til DX10 da. Asus-hovedkort har jeg god erfaring med. Har selv P5B, og er godt fornøyd. Ekstra fornøyd ble jeg når jeg kunne oppdatere BIOS, og få støtte for FSB 1333 som Q6600 kjører på. 4 GB minne nå er ikke dumt. Minneprisene er VELDIG lave nå, og de skal visstnok opp i disse dager. Som jeg har sagt i flere andre tråder: Det kan bli lenge til neste gang man får 4 GB kvalitetsminne til under 2000,- igjen. Behold lydkortet ditt, ja. I alle fall dersom det har det du trenger av inn- og utganger, og det er drivere til Vista dersom du skal ha det. 9186449[/snapback] enig her, har selv P5B hovedkort (ASUS P5B deluxe wifi). Det har alt jeg trenger og enda mer til. Angrer litt på at jeg har brukt så mye penger på noe jeg absolutt ikke har bruk for... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå