Erman Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Har blitt veldig interessert i aksjer i det siste, og i den forbindelse har jeg et spørsmål. I november har jeg spart opp årets BSU (15,000). Dvs at jeg har 1250 til overs (det jeg har lagt av til BSU hver måned), som jeg kan bruke som sikkerhet i tilfelle tap. Spørsmålet er om jeg bør ta ut dette og kjøpe noen aksjer og satse på at de gir avkastning. Sett at jeg kjøper 2000 aksjer i et selskap. Hvilke utgifter er det som påløper? Jeg tenker da på kurtasje, skatt av fortjeneste etc. Noen ideer? Endret 2. august 2007 av Erman Lenke til kommentar
MRN Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 2000 aksjer i et selskap kommer jo HELT an på aksjekursen! En børspost pleier å ligge på rundt 10.000, men dette varierer stort. Kurtasjen er 35 kroner hos Netfonds, men de har "satt ned prisen", så nå koster det 49 kr. Du betaler 28% skatt på fortjeneste, men du får 28% fradrag på tapet. Det er noe som heter skjermingsfradrag som er på 2.4%, men denne vet jeg ikke mye om. Noen som vil fortelle mer, for jeg vil også vite Avkastning er når aksjen stiger. Men det er også noe som heter utbytte. Dette betaler stort sett en gang i året, ca. i mai måned (etter at årets regnskap er ferdigstilt). Mye/litt gjetting fra min side, men det er såpass jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Det er likevel til stor hjelp. Glemte forresten å si at aksjekursen ligger på ca. 4,80. Hvis man antar at jeg kjøper til denne summen og selger til si 4,90 har jeg "tjent" 200 kr. Dette blir da skattet med 28% og avkastningen ender på 144 kr. Si at kurtasjen er på 49 kr... Totalinntjening blir da 95 kr. Finnes det flere utgifter som jeg ikke har fått med? DNBNOR forklarer her skjermingsfradrag Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Med utgangspunkt i tilgjenglig investering (i henhold til første innlegg) på kr 1250,- kan du mask kjøpe 250 aksjer a 4,80 (1250 - 49 / 4,80). Ved salg får du: 1176 (250 * 4,90 - 49). Dermed oppnår du et tap. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Nei nei.. Investering er kostnaden av én aksjepost, beløpet jeg har til rådighet er det jeg har spart i BSU i år (15000)... 1250 var sikkerheten jeg hadde (én måneds sparing) i tilfelle tap. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Kurtasjen trekkes fra salgssummen før man regner ut skatt, slik at man bare får skatt på overskuddet. Lenke til kommentar
Samtlige Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 En ting som er verdt å merke seg med skjermingsfradrag er at du bare får det på aksjer som du eier ved årets slutt. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hva tenker du investere dine penger i om jeg kan få spørre? Lenke til kommentar
Erman Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Det kan du. Funcom er en interessant aksje. Ded ble registrert i OSBX i begynnelsen av 2006, og siden da har verdien doblet seg. Jeg antar at den vil stige ved lanseringen av Conan iår og The Secret World en eller annen gang i 2009. Disse spillene er begge online multilplayerspill, noe som gjør at interessen kan vedvare dersom selskapet er flinke til å følge opp. Det tror jeg de kommer til å gjøre i og med at Funcom har uttalt at de kun kommer til å konsentrere seg om onlinespill fremtiden. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei nei.. Investering er kostnaden av én aksjepost, beløpet jeg har til rådighet er det jeg har spart i BSU i år (15000)... 1250 var sikkerheten jeg hadde (én måneds sparing) i tilfelle tap. 9186455[/snapback] slikjeg forstår deg så vil du avslutte BSU og ta det i aksjer, noe som for meg virker som en veldig dårlig ide om du veier de fremtidige fordelene med BSU opp mot risken ved å investere pengene. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Neppe. Man kan ta ut årets innskudd såfremt det er 15000 kr. på BSU konto ved årets slutt. Man avslutter ikke BSU, bare tar det ut midlertidig. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Neppe. Man kan ta ut årets innskudd såfremt det er 15000 kr. på BSU konto ved årets slutt. Man avslutter ikke BSU, bare tar det ut midlertidig. 9192945[/snapback] Du kan alltid ta ut det du har satt inn i år. Uansett om du har satt inn kr 200, eller om du har satt inn kr 15.000. Edit: Jeg leste litt feil pga punktum etter ”kr”. Faktisk så sliter jeg fortsatt med å forstå hva du mente. Tenker du på å ta ut kr 15.000 i november, kjøpe aksjer for disse, for så å selge aksjene igjen og sette kr 15.000 tilbake på BSU-kontoen før 31.12? Endret 2. august 2007 av Bradbury Lenke til kommentar
Erman Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Vel. Jeg behøver ikke vente til november, men ja, ideen er å ta ut og sette inn igjen før 31.12. Lenke til kommentar
starks Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 aksjen må stige noe sinnsykt for at dette skal lønne seg. bsu på 15000 gir deg 3000 i direkte skattefradrag neste år, i tillegg til cirka 6-700 kroner i renter! Du må finne en ganske god aksje for å få bedre avkastning enn det altså! i disse dager da det ser ut til å bli litt turbulent på børsene rundt omkring ville jeg ikke engang vurdert å ta ut BSU-pengene. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 aksjen må stige noe sinnsykt for at dette skal lønne seg. bsu på 15000 gir deg 3000 i direkte skattefradrag neste år, i tillegg til cirka 6-700 kroner i renter! Du må finne en ganske god aksje for å få bedre avkastning enn det altså! i disse dager da det ser ut til å bli litt turbulent på børsene rundt omkring ville jeg ikke engang vurdert å ta ut BSU-pengene. 9199013[/snapback] Som det ble avklart i posten over din, så skal pengene tilbake på BSU-kontoen før årets slutt. Det eneste han dermed taper er renteinntekter for den perioden pengene ikke står på kontoen, altså maks kr 300. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå