Gå til innhold

Partisjonering av 1TB

Anbefalte innlegg

Håper nå at dere ikke synes jeg er vanskelig  :innocent:

Tenkte nå bare at det vil være en fordel å separere tingene mine slik:

200Gb - OS

200Gb - Musikk

200Gb - Filmer

200gb - Div. Progs/nedlastinger

200Gb - Diverse

9186431[/snapback]

Som flere har sagt her nå. Tanken ER god, men en dag innhenter virkeligheten deg og slår deg hardt midt i fleisen! Da angrer du da. :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I "gamledager" var det svært så populært å ha ørti partisjoner. Endel av kompisene mine hadde dette og skrøt av hvor flott det var. INGEN av dem har dette lengre. Dersom de i det hele tatt partisjonerer, er det for å ha en egen OS partisjon.

Grunnen? Jo, det er et slit å endre på partisjonene hele tiden. La oss si at du lager 3 partisjoner. En for film, en for spill og en for programmer. En dag går filmpartisjonen full, mens du har 90% ledig kapasitet på program-partisjonen. Da må du inn i en eller annen partisjons-styringsprogram for å flytte over noen GB. Har du skikkelig uflaks, tryner partisjons-programmet, og du må bruke lang tid på å redde filene dine.

Nei, det er bare stress med ørti partisjoner. Jo færre, jo bedre.

Lenke til kommentar
OK :D

Hva med 300Gb til OS og 700Gb til resten da?

9186492[/snapback]

Hvorfor hele 300GB til OS?

Anbefalingen for Vista er vel på 40GB?

Husk at du enkelt kan flytte feks. My Documents og andre mapper osv. over til den andre partisjonen, slik at de slipper å bruke av plassen til selve OS partisjonen. Det gjør det også enklere dersom du må reinstallere (eller bedre, lage et image av bare OS'et).

PS. Bytes skrives med stor B. Liten b er bits.

Lenke til kommentar

Skaff deg raid 5 med engang isteden.

Har ikke stor oversikt over windows, men det må da være laget slik at en kan mounte brukermappene til egen partisjon og la oset få egen til programmer og seg selv. Dvs 2 stk partisjoner, hvis du ikke lager egen swap partisjon.

Lenke til kommentar

Bare et par siste kommentarer, ser det var mye interesse for denne tråden.

Mange opplever som nevnt at partisjonene kan bli for små etter en tid, og drar i gang Partition Magic for å forandre størrelsen. Men så skjærer det seg av og til, og masse kjære datafiler går tapt. Har sett mange slike tråder her opp gjennom tiden.

Det er fullt mulig å ha 'virtuelle' partisjoner. Man kan sette en drevbokstav til å peke på en folder. Bruk subst kommando:

http://www.microsoft.com/resources/documen...t.mspx?mfr=true

Lenke til kommentar
Håper nå at dere ikke synes jeg er vanskelig  :innocent:

Tenkte nå bare at det vil være en fordel å separere tingene mine slik:

200Gb - OS

200Gb - Musikk

200Gb - Filmer

200gb - Div. Progs/nedlastinger

200Gb - Diverse

9186431[/snapback]

Det ser veldig bra ut det. Veldig ryddig og oversiktlig.

Og artikkelen forteller veldig greit korfor det ikkje er noen god ide likevel ;)

Ha to partisjoner, en liten (<100mb) til OS, også lager du fire kataloger på den store, istedenfor 5 partisjoner :thumbup:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Har du skikkelig uflaks, tryner partisjons-programmet, og du må bruke lang tid på å redde filene dine.

9186463[/snapback]

åååh, hørtes så alt for kjent ut. Gå for en stor og en liten, kanskje 5%/95% siden du har 1000 GB å ta av. Eventuelt kan du la være å kjøre de to diskene i raid, dele opp en i 50 / 450 og la den andre stå på full, da har du en backupdisk i tilfelle det skulle skje noe feil.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt gode erfaringer med å ha en egen partisjon til temporære filer, som f.eks. nettleser-cache. Rett og slett for å hindre at det havner masse små filer overalt på disken, som kan føre til mer fragmentering av store filer.

Lenke til kommentar
hvis du ikke lager egen swap partisjon.

9186603[/snapback]

I Windows er det ikke særlig lurt å ha en egen swap partisjon på samme fysisk disk som selve Windows. Leste en eller annen artikkel om det for en stund siden (finner ikke linken) som konkluderte med at det faktisk var med på å gjøre systemet tregere. Å flytte swap-fila til en annen fysisk disk derimot, gjør systemet raskere.

Lenke til kommentar

må du lese swap fra en annen partisjon må vel lesehodet hoppe mellom partisjonene hele tia?

jeg ville hatt 100gb maks til os og alt tull og 900gb til resten, ingen grunn til og ha egen partisjon for filmer/musikk osv når du bare kan lage egne mapper for slikt på partisjonen og minker sjangsen for at 1 blir full, 200gb film går fort vertfall.

Lenke til kommentar

Det var vell også slik før at man slet med å få ut filer på systempartisjon..Derimot er det ikke noe vits i å partisjonere opp lenger med mindre man har programmer som skal kjøre på spesielle premisser. Bare vrøvl med 10 partisjoner..Men, men noen har tydeligvis andre måter å organisere sakene sine på.. Max 2 partisjoner er mitt forslag.

Endret av repaguy
Lenke til kommentar

For de som anbefaler 1 1T partisjon, er det er mulig ingen av dere har prövd å defragmentere en slik en? :-)

For jobb bruk hadde jeg kjempesuksess med å ha mange 10g partisjoner, en partisjon holdt en VMWare partisjon og ytelsen var mye bedre enn jeg hadde på en 50g partisjon med 5 VM'er.

I privat bruk er det ikke sikkert det samme gjelder, men etter lang tids bruk er det ikke umulig at du föler at defragmentering er på sin plass og da er det lettere å defragmentere en 200g partisjon enn en hel 1TB partisjon. Med 200G kan du til og med flytte alt innholdet på en annen partisjon/disk for så å kopiere det tilbake og da ordner de-fragmenteringa seg ganske bra og.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Bare et par siste kommentarer, ser det var mye interesse for denne tråden.

Mange opplever som nevnt at partisjonene kan bli for små etter en tid, og drar i gang Partition Magic for å forandre størrelsen. Men så skjærer det seg av og til, og masse kjære datafiler går tapt. Har sett mange slike tråder her opp gjennom tiden.

Det er fullt mulig å ha 'virtuelle' partisjoner. Man kan sette en drevbokstav til å peke på en folder. Bruk subst kommando:

http://www.microsoft.com/resources/documen...t.mspx?mfr=true

9186805[/snapback]

Man kan også bruke Disk Management i Computer Management til å montere opp en diskpartisjon under en hvilken som helst folder i systemet.

Lenke til kommentar

Ordnet med partisjoneringen i raid`et mitt i går kveld.

Det ble 3 x 315GB.

Da det virker som noen er litt forvirret over hva det i utgangspunktet var snakk om, er det 4 x 500GB disker i Raid 0+1.

Ikke 1 disk på 1TB, eller andre variasjoner :roll:

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...