Gå til innhold

PS3 + Linux . Trenger svar på noen spm.


dekar24k

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er nå 1cm unna å installere Linux på min PS3. Jeg har da et par spørsmål i forkant som det hadde vært flott hvis noen kunne svare på dersom de hadde litt erfaring med dette.. Takk! :D

 

1. Hvilken distro anbefales? Med hensyn til kompatibilitet, hastighet o.l. Brukervennlighet er ikke så farlig, da jeg har grei erfaring med linux og generelt hardware/software fra før.

 

2. Hvilken mediaavspiller fungerer best? VLC? Og isåfall, kan man spille av xvid, divx og dvd (images) i god kvalitet uten noe tegn til hakking eller andre plagsomme faktorer?

 

3. Er det mulighet for å spille av HR-xvid/BluRay/HDDVD images (h264 eks.) ? Og isåfall, fungerer dette bra uten tegn til hakking e.l.?

 

4. Emulatorer! Er det mulighet for å kjøre emulatorer på en PS3 linux distro? Jeg tenker f.eks. på NES, SNES, Amiga, Sega, MAME o.l. Og isåfall, er det mulighet for å bruke PS3 kontrolleren?

 

 

________

 

Dette er vel de spørsmålene jeg lurer mest på mht til å kjøre linux på PS3 .

 

Alle svar tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.. Jeg er ingen garvet linux bruker, men har nå iallefall lagt inn linux på min Ps3, og har kommet frem til disse løsningene.

 

 

1. Hvilken distro anbefales?

Jeg vil anbefale Ubuntu til Ps3. Dette har det enkleste pakkesystemet av distroene som er tilgjengelig, og med oppdatering av kernelen så har du mulighet til å lese Blu-ray og du får også aktivert Wifi med den. Ubuntu kan hentes her:

 

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

 

Her får du også masse hjelp til installasjonen.

 

2. Hvilken mediaavspiller fungerer best?

Jeg vil anbefale VLC eller MPlayer. Begge formater spiller xvid, divx og dvd uten problermer.

 

3. Er det mulighet for å spille av HR-xvid/BluRay/HDDVD images (h264 eks.) ?

Jeg har ikke fått testet ut dette enda, men jeg vet om at det er flere som hevder det er mulig. Men det er også andre som mener det ikke funker.

 

4. Emulatorer! Er det mulighet for å kjøre emulatorer på en PS3 linux distro?

De fleste old-time emulatorene skal funke. Jeg vet du kan finne masse info om dette på Ps3forums.com

For min egen del er ikke dette så viktig, så jeg har ikke satt meg så mye inn i det.

 

Håper du får bruk for noe av hjelpen.

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar
Jeg har også et spørsmål i denne anledning. Mister man noe som helst data ved opprettelse av en Linux-partisjon? Liker ikke ordet format, hvis det betyr at jeg mister alt jeg har lastet ned og lagt inn.

9186363[/snapback]

 

Jepp, all data som ligger på PS3-harddisken blir borte. Dette fordi du må formatere og partisjonere disken før du installerer Linux. Så alle savegames o.l. må du ta backup av på forhånd.

Lenke til kommentar
Hei.. Jeg er ingen garvet linux bruker, men har nå iallefall lagt inn linux på min Ps3, og har kommet frem til disse løsningene.

 

 

1. Hvilken distro anbefales?

Jeg vil anbefale Ubuntu til Ps3. Dette har det enkleste pakkesystemet av distroene som er tilgjengelig, og med oppdatering av kernelen så har du mulighet til å lese Blu-ray og du får også aktivert Wifi med den. Ubuntu kan hentes her:

 

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

 

Her får du også masse hjelp til installasjonen.

 

2. Hvilken mediaavspiller fungerer best?

Jeg vil anbefale VLC eller MPlayer. Begge formater spiller xvid, divx og dvd uten problermer.

 

3. Er det mulighet for å spille av HR-xvid/BluRay/HDDVD images (h264 eks.) ?

Jeg har ikke fått testet ut dette enda, men jeg vet om at det er flere som hevder det er mulig. Men det er også andre som mener det ikke funker.

 

4. Emulatorer! Er det mulighet for å kjøre emulatorer på en PS3 linux distro?

De fleste old-time emulatorene skal funke. Jeg vet du kan finne masse info om dette på Ps3forums.com

For min egen del er ikke dette så viktig, så jeg har ikke satt meg så mye inn i det.

 

Håper du får bruk for noe av hjelpen.

9186250[/snapback]

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...