Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke feilkode C1

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Maskinen starter ikke og den begynner å pipe før noe som helst dukker opp på skjermen og kommer ikke lenger enn dette.

Feilkoden på hk er C1 (evga nforce 680i SLI)

Jeg har dual channel minne, 2 x 1024 mb.

Tok ut den ene rambrikka (1) og da starta den fint og fungerer utmerket. Prøvde så og sette inn den brikka jeg tok ut på plassering (0) tok ut den som allerede var der.

Da fikk jeg samme problem som tidligere når jeg hadde kjørt med begge to. Så det virker på meg som at det er minnebrikken som er ødelagt, med mindre dere har andre forklaringer og måter til å komme fram til om brikka er ødelagt eller fungerer.

På forhånd takk.

edit: minne jeg har er dette:

OCZ DDR2 PC2-8000 Titanium Alpha VX2 Dual Channel

ser at spesifikasjonene er 2.35 Volt. Ifølge nVidia monitor står spenningen på 1.85 Volt. Kan dette være årsaken ? Bør jeg skru opp spenninga til 2.35 ?:)

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja - det bør du .

Følg alltid minneprodusentens volt spesifikasjon og sett manuelt i hk bios.

Den brikka du mistenker er feil kan du jo bare teste som singel brikke slik som den andre , dog med mere enn default 1.85v vdimm.

Husk at du har VX moduler ( Voltage eXtreeme ) og at disse kan trenge ekstra guffe for å funke feilfritt på max speed .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jammen merker man forskjell på 1 og 2 GB! Syntes det gikk suppetregt i sta med 1 GB har nå fått den andre minnebrikka til å fungere. Først skrudde jeg opp til 2.35 volt i bios. prøvde å sette i brikka jeg trodde var ødelagt. Kom opp en annen feilmelding denne gang 1D ville ikke starte nå heller men kom ikke noen pipealarm hvertfall. Tok så å prøvde begge brikkene likt. Samme resultat ingen lyd ingen start og feilmelding 1D. Så tok jeg ut begge brikkene, slo på pc'n uten minne i. Kom alarm og feilmelding F6. Slo av, satte i minnet igjen. Og skrudde på. Fungerer som en drøm! :D

Lenke til kommentar

jeg er egentlig temmelig sikker pt den ene minnebrikka er sund. da pc'n ikke kommer forbi den pip'en som kommer når man starter. Kommer ikke så langt som til bios engang. Bare en sjelden gang etter at jeg har fikla og tukla med hardware så funker det. Gjør ikke noe spessiellt heller, bare skifter plassering å bruker en og en brikke til det plutselig fungerer igjen. Dette med default options i nyflasha bios versjon P30 som jeg la inn i dag morges.

edit: kommer ikke så langt at jeg får kjørt minnetesten på den brikka jeg mener er ødelagt. men er jo ikke noe problem på en måte da jeg bare sender de tilbake til netshop og får nye. men det blir jo en lang tid uten pc. og det passer jævlig dårlig nå som skolen snart begynner osv.

den andre brikka som jeg kjører på nå gikk gjennom hele testen uten error.

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...