Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

- Visste innkjøpssjefen var svindler


Anbefalte innlegg

Det er ikke opplagt at man gyldig kan fraskrive seg alt ansvar. En annen sak er at AVforum i betingelsene for dette powerbuyet ikke har fraskrevet seg ansvar for tap som følger av uaktsomhet eller kontraktsbrudd fra AVforums side.

9192919[/snapback]

 

Forbrukerkjøpslovens §1 sier blant annet følgende:

 

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren.

 

Ut fra dette er det opplagt at AVforum kan fraskrive seg alt ansvar. Spørsmålet blir da: har de gjort dette? I betingelsene for å delta står følgende:

 

AVforum fungerer KUN som en formidler av denne tjenesten, og tar IKKE noen form for ansvar for produktet, det være seg alle typer forhold, økonomiske såvel som praktiske, da f.eks. garanti/reklamasjon/support/levering eller andre lovpålagte eller øvrige rettigheter du har som forbruker. Du forholder deg ene og alene til den forhandler/selger som velges til det konkrete PowerBuyet.

 

Jeg kan ikke med min beste vilje se at ikke AVforum her har fraskrevet seg ansvaret på den måten loven krever.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke opplagt at man gyldig kan fraskrive seg alt ansvar. En annen sak er at AVforum i betingelsene for dette powerbuyet ikke har fraskrevet seg ansvar for tap som følger av uaktsomhet eller kontraktsbrudd fra AVforums side.

9192919[/snapback]

 

Forbrukerkjøpslovens §1 sier blant annet følgende:

 

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren.

 

Ut fra dette er det opplagt at AVforum kan fraskrive seg alt ansvar. Spørsmålet blir da: har de gjort dette? I betingelsene for å delta står følgende:

 

AVforum fungerer KUN som en formidler av denne tjenesten, og tar IKKE noen form for ansvar for produktet, det være seg alle typer forhold, økonomiske såvel som praktiske, da f.eks. garanti/reklamasjon/support/levering eller andre lovpålagte eller øvrige rettigheter du har som forbruker. Du forholder deg ene og alene til den forhandler/selger som velges til det konkrete PowerBuyet.

 

Jeg kan ikke med min beste vilje se at ikke AVforum her har fraskrevet seg ansvaret på den måten loven krever.

9192979[/snapback]

Her går du for fort frem. Bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven gjelder selgerens forpliktelser og mellommannens adgang til å fraskrive seg ansvaret for selgerens forpliktelser. Uavhengig av dette er mellommannen naturligvis ansvarlig for sine egne forpliktelser overfor kjøperen, herunder kontraktsbrudd. Han vil dessuten alltid kunne stilles til ansvar for tap som skyldes uaktsomhet fra hans side.

Lenke til kommentar

Nå blander du kortene. Jeg har da aldri hevdet at ikke mellommannen kan ha forpliktelser overfor kunden, det kommer helt an på hvilken avtale som er gjort dem i mellom. Det er jo akkurat det jeg også har skrevet i mine tidligere innlegg: AVforum bekreftet skriftlig at de ikke skulle utbetale pengene før varene var i hus men så gjorde de nettopp det. Det kan dermed være grunnlag for kundene til å gå på AVforum for å få dekket hele sitt tap.

 

Poenget med mitt første svar til kilik var nettopp at det ikke spiller noen rolle om AVforum er en profesjonell part eller en hvilken som helst privatperson i forhold til det ansvaret de har etter lovens bokstav, så lenge de har fraskrevet seg sitt ansvar slik loven krever.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
AVforum bekreftet skriftlig at de ikke skulle utbetale pengene før varene var i hus men så gjorde de nettopp det. Det kan dermed være grunnlag for kundene til å gå på AVforum for å få dekket hele sitt tap.
En liten kinkig detalj akkurat der ja...
Lenke til kommentar
Nå blander du kortene. Jeg har da aldri hevdet at ikke mellommannen kan ha forpliktelser overfor kunden, det kommer helt an på hvilken avtale som er gjort dem i mellom. Det er jo akkurat det jeg også har skrevet i mine tidligere innlegg: AVforum bekreftet skriftlig at de ikke skulle utbetale pengene før varene var i hus men så gjorde de nettopp det. Det kan dermed være grunnlag for kundene til å gå på AVforum for å få dekket hele sitt tap.

 

Poenget med mitt første svar til kilik var nettopp at det ikke spiller noen rolle om AVforum er en profesjonell part eller en hvilken som helst privatperson i forhold til det ansvaret de har etter lovens bokstav, så lenge de har fraskrevet seg sitt ansvar slik loven krever.

9193132[/snapback]

Uavhengig av hvem som blander kortene er vi altså enige i det vesentlige: Ansvarsfraskrivelsen har ingen betydning. AVforum kan være ansvarlig for hele beløpet både på grunnlag av kontraktsbrudd og uaktsomhet.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Kundene får tilbud om den samme TV-en gjennom AVshop for 5.000 ekstra, altså totalt 25.000 eller de får 10.000 cash tilbake. Hvis det viser seg at AVforum får dekket hele eller deler av det innbetalte beløpet fra Masterminds eller konkursboet vil dette brukes til å tilbakebetale det resterende beløpet.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Joda, det er det så absolutt og det er liten tvil om at dette svir for AVforum og Lygren som ansvarlig. Juridisk sett kan det imidlertid vise seg at kundene har krav på å få dekket hele det innbetalte beløpet fra AVforum, men det er heller tvilsomt om noen vil gå til dette skrittet.

 

Det er lett å føle sympati med AVforum og Lygren. Det er ikke de som er de store svindlerne her og de har uforskyldt havnet i en svært vanskelig situasjon. På den annen side: det er en av sjansene man tar når man driver butikk og Lygren er i denne saken en forretningsmann, ikke bare en privatperson som har vært uheldig. Verden er full av forretningsfolk som har gjort små tabber og uforskyldt havnet i en vanskelig situasjon, men det fritar dem ikke for det juridiske ansvaret de tross alt har.

 

Vi kan jo tenke oss hva som hadde skjedd om det var et større firma som opplevde dette. Hadde det vært El-kjøp eller Komplett som havnet i en slik situasjon (hvilket de også gjør fra tid til annen) ville det nok vært lite sympati å hente fra kundene som hadde tapt sine penger. Da ville alle sett det som en selvfølge at kundene skulle ha igjen alt de hadde betalt.

 

Alt dette gjør at saken blir betent og vanskelig. Det kan synes vanskelig å på den ene siden stå på sin rett og på den andre siden opptre moralsk og menneskelig ryddig overfor AVforum og Lygren.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg omfanget til AVforum og Lygrens forretninger, men jeg må si at jeg automatisk blir mindre "medgjørlig" til å betale en del av tapet om Elkjøp, Rema1000 el. hadde "rotet bort" mine penger. Når en mindre part tilbyr en flott tjeneste som "PowerBuy" tross alt er, men som alikevel opptrer seriøst og proffesjonelt i ettarkant av en slik hendelse så hadde jeg nok vært mer villig til å diskutere.

 

Man må se på helheten og gå i tenkeboksen på om man vil godta ett slikt "forlik" eller om man vil ha tilbake hele summen fordi man mener forretningen burde visst bedre og har økonomisk ryggrad til å stå for sine blemmer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oppdatering fra AVforum:

 

Lygren:

 

Da kan jeg informere at AVforum har kommet til enighet med samtlige 43 kjøpere i "Master IT-saken".

 

39 av kjøperne har valgt å få levert TVen, enten Samsung 46M87 eller Samsung 46M86, fra AVshop. Den enkelte dekker kr. 3000.- nå som innen 1.3.2008 refunderes i sin helhet i form av et gavekort fra AVshop.

 

4 av kjøperne valgte å få refundert kr. 10.000, der også ytterligere 5000.- refunderes innen 1.3.2008 i form av et gavekort på AVshop. De siste 5000.- blir dekket så langt det lar seg gjøre med de midler vi måtte klare å inndrive fra Master IT AS.

 

AVforum tar med dette over hele kravet mot Master IT AS og det blir vår oppgave å hente ut penger fra boet / tilknyttede selskaper / ledelsen personlig. Vi skal gjøre vårt ytterste for å hente inn disse midlene, enten om det dekkes av selve boet, av Masterminds, der Ivar (den påståtte utro ansatte) var ansatt, av moderselskapet eller rett og slett personlig av ledelsen i Master IT AS. Masterminds var fullstendig klar over at Ivar hadde kommet ut av fengsel nylig for MVA-svindel, og når de allikevel setter vedkommende som innkjøpssjef i Master IT AS når de samtidig har fått streng beskjed av NAV om å holde vedkommende langt unna penger, synes det for oss som om dette problemet i stor grad av skapt av dårlig ledelse og kontroll. Det er også to store øvrige krediterer i saken, Addex og GNT, og vi vil snarlig møte disse for å diskutere saken. Vi vil selvsagt holde dere oppdatert.

 

For AVforums og PowerBuys vedkommende har vi jo også lært litt av denne saken. PowerBuy som system (følg med på www.PowerBuy.no er parkert og www.myPowerBuy.com er parkert) utvikles som kanskje noen av dere vet for fulle mugger i Norge og India, og selv om denne erfaringen mest sannsynlig har vært kostbar får vi i det minste håpe at vi ved dette kan unngå en tilsvarende sak i fremtiden. Samtidig går det dessverre ikke an å gardere seg 100% mot svindel eller konkurser, men vi skal selvsagt gjøre vårt for å beskytte våre brukere mot denne type virksomhet.

 

Det er jo et faktum at innkjøp og distribusjon i samlet flokk gir besparelser gitt at en får utnyttet denne fordelen tilstrekkelig, og det er nettopp det faktum PowerBuy skal sørge for at blir utnyttet, til fordel for både selger og kjøper.

 

Vi håper for øvrig at de involverte her snarlig kan få kost seg med sin nye TV. Leveransen bør ikke ta mer enn 1-3 uker for de som har valgt 46M87 (de fleste), og kanskje noe lengere for de som har valgt 46M86. Lykke til med ny TV! AVshop / AVforum vil holde dere løpende orientert rundt leveransestatus.

 

Ha en fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Den enkelte dekker kr. 3000.- nå som innen 1.3.2008 refunderes i sin helhet i form av et gavekort fra AVshop.

Må sies å være en rimelig lykkelig slutt for kundene i alle fall.

9231644[/snapback]

Jeg regner med at ingen i det tidligere Master-IT har noe med anskaffelsen av de nye TVene å gjøre, ellers kan dette bli virkelig morsomt (For oss som sitter på sidelinjen) :)

Lenke til kommentar

Bra opprydning ja.

Fordelen for Lygren her er jo såklart at hvis han får alle pengene ut av MasterIT/Masterminds.

Så vil jeg tru at han har tjent en god slump med penger. Fordi han betaler jo innkjøpspris på tv'ene han 'gir' bort til de som tapte penger.

 

Men han har uansett gjort et bra jobb med å rydde opp

Lenke til kommentar
Bra opprydning ja.

Fordelen for Lygren her er jo såklart at hvis han får alle pengene ut av MasterIT/Masterminds.

Så vil jeg tru at han har tjent en god slump med penger. Fordi han betaler jo innkjøpspris på tv'ene han 'gir' bort til de som tapte penger.

 

Men han har uansett gjort et bra jobb med å rydde opp

9239360[/snapback]

 

Sev om Lygren mot formodning får ut alle pengene fra Master-IT/Masterminds vil jeg ganske sikkert tro han taper penger på denne historien.

 

Bare tenk på antall arbeidstimer han har måttet bruke på denne historien. I tillegg regner jeg med at han har hatt advokatutgifter.

 

Han vil også måtte bruke tid + penger til advokat for å fremme krav mot Master-IT/Masterminds.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...