Gå til innhold

Høyfrekvent lyd under Folding@Home

Luc1fer-

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt min Ps3 i en stund nå, og kan ikke si meg hverken fornøyd eller misfornøyd med støynivået på min maskin. Derfor har jeg heller ikke vurdert å sende den inn, siden det virker som at den kun har litt problemer med viftestyringa. Jeg har også regnet med at Nordisk Film ikke ville se på den som "ødelagt" da det ikke er mye galt.

Men i det siste har jeg lagt merke til at i det den starter å folde, så kommer det en høyfrekvent pipelyd, og da lurer jeg på om det er noen andre som også har en "ekstra" lyd når de folder. Om dette ikke er tilfelle, så bør jeg vel ha en god sak mot Nordisk Film?

Hvor lang er forresten ventetiden ved reperasjon av maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pipelyden kan faktisk være fra prosessoren.. Rart at du hører dem, men jeg har lagt merke til slike lyder i PC'en når jeg kjører den skikkelig. Det er ikke høyt, men du hører det.. :) Tviler på at det er mye du kan gjøre med det, så dette må være noe du kan klage på ja! :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Så den lyden er vanlig altså? Har aldri sett noen andre som har snakket om den, men jeg vil si at nivået på lyden ligger mellom nivå 2 og 3 på skalaen, men det bryter igjennom på nivå 3 også, grunnet den høyfrekvente lyden.

Virker også som det kan være noe galt med vifta mi, for når jeg stikker hodet innat, så virker det som om den dunker borti noe ved hver omdreining. Dette hører jeg ikke når jeg sitter litt unna, men det kan vel ha noe med at viftestyringa ikke fungerer onkli. Ikke vet jeg, men det går jo iallefall ann å ta en telefon til Nordisk Film å høre.

Eller er det kanskje gamezone jeg skal kontakte?

Lenke til kommentar
Du må jo kontakte butikken du kjøpte PS3'n din i. Jeg veit ikke hva Nordisk Film driver med, men høres ikke ut som de er de rette til å hjelpe deg med dette?

9185951[/snapback]

Nordisk film er importør av alt som heter playstation til norge, spill og konsoller. De driver og med filmer, dvd-er og slikt :) Så de kan være rette instans å kontakte.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan skjønne så er det Nordisk Film som driver support av Playstation i Norge, og jeg får raskere behandling ved å gå rett til de, istedenfor å gå via gamezone.

Uansett, støyen på min Ps3 har blitt merkbart lavere de siste ukene (mer bruk). Ingen i nærområdet her har ps3 (som jeg kjenner), men 18 august skal jeg på tur til noen som har ps3. Da kan jeg få sjekket opp støynivået på deres maskin, og sammenligne. Derfor venter jeg til det.

Lenke til kommentar
Denne pipelyden kan faktisk være fra prosessoren.. Rart at du hører dem, men jeg har lagt merke til slike lyder i PC'en når jeg kjører den skikkelig. Det er ikke høyt, men du hører det.. :) Tviler på at det er mye du kan gjøre med det, så dette må være noe du kan klage på ja! :)

9185256[/snapback]

Nei det er nokk heller fra en dårlig elektronikk del? På ett gammel hovedkort (amd) var det noen komponenter som så ut som en kobber som var viklet runt 3-4 runder, har ikke anelse på de heter. Men den støyer ikke nå, vanlig klarlakk gjorde jobben. En prosessor er 100% støyfri, er viften som støyer.
Lenke til kommentar

Ikke for å virke sløv eller noe, men det er ikke lyden som kommer fra programmet dere hører?

Regner med at støyen dere beskriver kommer også når tv'en er av?

Det er i allefall suse og vindlyd lagt inn som lydeffekt i programmet.

Lenke til kommentar

9185256[/snapback]

Nei det er nokk heller fra en dårlig elektronikk del? På ett gammel hovedkort (amd) var det noen komponenter som så ut som en kobber som var viklet runt 3-4 runder, har ikke anelse på de heter. Men den støyer ikke nå, vanlig klarlakk gjorde jobben. En prosessor er 100% støyfri, er viften som støyer.

9189874[/snapback]

Virker som du ikke har erfart dette helt selv. Det er IKKE en vifte det er snakk om ihvertfall! Det kan jo være en av de kobberviklingene, eller noen mosfets. Men jeg har helt klart hørt slike høyfrekvente lyder under last på pc'en min. Prosessorer lager kanskje lyder de også, da jeg hadde et lite eksperiment en gang:

Pickups'ene på gitaren min fanger opp merkverdige lyder av pc'en min. Hvis jeg holder gitaren nærme, og minimerer eller maksimerer et vindu, hører jeg en "dzzzt!" lyd. Dette må være skjermkortet, enten GPU'en, eller noe annet. Men lyder kommer det ihvertfall! :D

Lenke til kommentar

Joda, har det. Men ikke på en prosessor eller gpu? Min PS3 folder 24/7, det eneste eg merker er litt vifte støy + mye varme :thumbup:

Men på amd nforce 3 250 hadde eg samme som du beskriver, men det kommer fra en kondis(eller hva de kaller dem) som ligger rett ved cpu sokkelen. Kan tenke meg det er en spenning's regulator.

Ja, de kobber viklingene vibererer sinsykt når de får en viss spenneing. Så klarlakk fikset det problemt.

PS: Det var et tråd om dette i forumet en gang, husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Vibrerende viklinger? :ohmy:

Kan nok godt tenkes at det er noen spenningsregulatorer som gir ifra seg den lyden. Ikke veit jeg.. Noe er det ihvertfall! :D

Men nå går vi kanskje litt OT her. (Ihvertfall jeg)

Jeg tror ikke trådstarter kan få gjort så mye med problemet sitt, annet enn å folde når du ikke er i rommet?

Lenke til kommentar

Hehe, har sett her, men føler ikke at jeg hadde så mye å komme med da jeg er veldig usikker på hvor lyden egentlig kommer fra. En ting jeg vet, er at det setter igang så fort jeg folder. Og jeg tror det er fra Ps3, og ikke tv'n.

Når det gjelder min Ps3, så må den ha slått seg veldig hardt tror jeg. Nå bråker den ikke noe særlig mer, og går kun opp i nivå 3 ved spilling/folding som jeg tror er normalt. Tar ca 5 minutter før den går ned til nivå 2 igjen. Derfor tror jeg det er lite vits i å levere den inn, da den i tillegg ikke står optimalt med tanke på luftgjennomstrømning.

Legger opp et bilde seinere om hvordan jeg har plassert den, så kan dere gi råd.

post-82933-1186129349_thumb.jpg

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...