Gå til innhold

Canon 30D, bildeskarphet eller fokusunøyaktighet?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 30D for et par måneder siden og er blitt veldig glad i det. Jeg er på ingen måte en ekspert og dette er mitt første digitale speilrefleks.

Jeg har nå tatt ganske mange bilder og når jeg ser nøye på de på dataskjermen får jeg alltid følelsen av at bildene ikke er i fokus. Eller at f.eks. et øre er i fokus istedet for øynene. Er det bare sånn jpg-ene er, eller er det noe annet? Saken er at jeg trodde 30D hadde ganske brukbare bilder rett fra kamera. Så er det noen som vet hvorvidt det kan være feil på noe fokusplan eller noe sånt, eller om bildene må spisses litt i photoshop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er det noen som vet hvorvidt det kan være feil på noe fokusplan eller noe sånt, eller om bildene må spisses litt i photoshop?

Ikke utenkelig at objektivet (eller kameraet, men dét er litt sjeldnere) fokuserer feil. Hva slags objektiv har du?
Lenke til kommentar

I tillegg til det som nevnes her, kan du også prøve følgende :

Velg bare ett fokuspunkt i menyen. Tar du bilder av personer f.eks, så fokuserer du på det ene øyet. Hvis du har akseptabel lukkertid og fremdeles får uskarpe bilder eller feil fokus, så kan noe være galt ja..

Lenke til kommentar
Ikke utenkelig at objektivet (eller kameraet, men dét er litt sjeldnere) fokuserer feil. Hva slags objektiv har du?

9185269[/snapback]

Jeg har kit-objektivet. 18-55..er det vel?

Og jeg har kun 1 fokuspunkt aktivert. alt annet blir bare feil i mitt hode.

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
Jeg har kit-objektivet. 18-55..er det vel?

Prøv å gjør en av de foreslåtte fokustestene, om du ikke får til å gjennomføre dem 100% vil de sannsynligvis indikere noe. Hvis du har mulighet til å få lånt et annet objektiv til kameraet ditt, bør du gjøre det samme med det objektivet også. Får du samme resultat, kan det være kameraet ditt som ikke er kalibrert perfekt.

Feilkalibrering er det mulig å gjøre noe med, og skal være garantisak også.

Lenke til kommentar
Når vi allikevel er inne på fokusfeil. Kan en fokusfeil variere med avstand? Slik at når man er nærme motivet så er det lite feil, men lengre unna så kan feilen være mer alvorlig ?

Kalibreringen foretas vel på én avstand (og muligens flere brennvidder for en zoom), så blir det litt feil på andre avstander. De andre avstandene er (delvis?) korrigert i optisk konstruksjon, og antakelig ikke mulig å kalibrere (hvis jeg har forstått det rett).

Men uansett vil problemet bli mindre på stor avstand, med mindre fokusfeilen er veldig stor, da DOF er større på større avstand. Problemet blir med andre ord størst på (relativt) små avstander, da DOF er mye mindre, og en feil på noen få cm får store utslag.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...