Gå til innhold

Trenger en god tur.

KVK

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i kraftig lengsel etter å oppleve noe nytt og få nye impulser i livet og hva er en bedre ting å finne på da enn å ta seg en tur ut i verden?

Men hva skal jeg finne på? Du har jo den vanlige guttedrømmen om å ta seg en biltur i USA som jo er fristende, har veldig lyst å se byer som San Fransisco, New York, Chicago og Seattle landet er stort og du har mange alternativer, Kan jo starte med en togtur fra øst til vest og så kjøre bil nedover langs vestkysten f.eks.

Men hvilke andre alternativer finnes det? New Zeland? Australia? Canada?

Noen som har vert igjennom dette før og som har noen tips? Hvor mye penger trenger man Hvor mye kan man f.eks. reise for 40k? 60k? , papirer o.l. ? Tenkte kanskje å bruke kanskje 4-6 uker eller noe i den duren.

Og når på året er det best å reise til de forskjellige plassene?

Endret av KVK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel legge til at jeg er ganske så interresert i historie, og det finnes det vel ikke så mye av i NZ, men Sør-Amerika er kanskje mer passende? Og historien i USA er vel mye sentrert i nord-øst? NY, WDC osv?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt litt på det, men det blir isåfall med bil og ikke tog siden jeg elsker friheten det er å kunne gjøre som man vil. Har også ei tante med leilighet i Spania, så er mulig at jeg tar meg en 1.5 ukers biltur ned dit for så å kjøre opp igjen og på en ukes tid, kanskje kjøre Tyskland, Østerike, Sveits/Italia ned og Frankrike, Belgia, Nederland opp?

Lenke til kommentar

Var i Polen med klassa når jeg gikk vgs, så har vert innom ett par konsentrasjonsleirer, så turen går nok ikke lenger øst enn tyskland/østerike, har veldig lyst på ta meg en tur innom Wien om det ikke blir for langt.

Har muligens en leilighet i Malaga området tilgjengelig som jeg kan ha som endestasjon og tilbringe ei ukes tid for å samle meg etter all kjøringa.

Men det blir fort veldig langt om jeg stikker innom Wien.

post-135913-1186028747_thumb.jpg

5200km og 74t kjøretid (kan sikkert korte ned til 65t)

Om jeg derimot kutter ut Wien ser det annerledes ut:

post-135913-1186028958_thumb.jpg

4200km og 61t kjøretid

Tenkte å kjøre om Frankrike og muligens England opp igjen.

Men er det noen som har tips og råd på hva jeg bør stikke innom? Både byer og historiske steder. Bøker jeg kan lese for å forberede meg og ha med som en slags reiseguide o.l.?

Kunne også tenke meg ett par dager på ett spahotell mens jeg først er ute på tur, så om noen har gode råd her hadde det vert ypperlig også. Samme gjelder andre overnattinger og spisesteder man bør oppleve.

Samt om noen vet når det er for sent å reise på en slik tur om man ønsker ett nogenlunde fint vær?

Endret av KVK
Lenke til kommentar

Var og tittet litt på reisebøker i går, og synest Gyldendal sine var ganske å fine å se på og hadde mye informasjon på en enkel måte, er den av det bedre som finnes eller er det andre som er bedre? Synest LP sine var stort sett bare tekst.

Gyldendal skillte seg ut med at den hadde mye mer grafisk innhold, var f.eks. tegning av en katedral innvendig og oversikt over alle glassmaleriene o.l.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131494

Endret av KVK
Lenke til kommentar

Etter nermere samtaler så ser det ut til at leiligheten ligger i Torrevieja og ikke i Malaga, noen som vet hvordan ståa er der nede med tanke på hva slags folk som er der? Er det noe håp om å treffe andre ungdommer eller er det den eldre garde som styrer?

Lenke til kommentar
Etter nermere samtaler så ser det ut til at leiligheten ligger i Torrevieja og ikke i Malaga, noen som vet hvordan ståa er der nede med tanke på hva slags folk som er der? Er det noe håp om å treffe andre ungdommer eller er det den eldre garde som styrer?

Torrevieja er ikke et typisk ungdomssted, men det er flere av dem der i påsken og om sommerferien. Kanskje Barcelona da er et bedre sted å stoppe? Torrevieja er dog ikke noe gamlehjem selv om det er endel pensjonister fra andre land der. Pensjonistene har veldig ofte besøk av barn og barnebarn Og så må du ikke glemme at det er en fungerende by med nesten 100.000 spanjoler som bor der + de som kommer ut til kysten i helgene.

Om du er interessert i historie er det masse historisk stein å se i sørfrankrike rundt Arles, Nimes, Aigues Mortes, eller spesielle ting som jernbanestasjonen i Perpignan hvor de fremdeles er stolte av å ha blitt utropt til verdens sentrum av Salvador Dali.

Siden du skriver du er interessert i spa bør dere fra Torrevieja ta en tur opp til de varme kildene i Archena. Der kan du gjøre alt fra bare bare å bade litt i kildene, vi a litt knaing til full innleggelse. Liker å dra en tur og bade litt der om vinteren. :-)

http://www.balnearioarchena.com/

BTW sjekk om du finner bananblokka i Torrevieja som jeg la inn på Google Earth. :-)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hm ok, hørest greit ut, men en annen ting, bensinkort, er det noen kjeder som har stasjoner nedover hele vegen hvor jeg kan skaffe meg ett kredittkort hos? Sendte en mail til Q8 i Sverige, men der måtte du ha svensk personnummer, og kortene kunne bare brukes i Norden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...