SisteBert Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Er det bare meg eller stiller jeg meg sterkt tvilende til fleste av historiene dine? 11-åringer som blir lagt i jern for å sitte på en benk der noen kaster snøballer? Og det er trist at politiet bryr seg. De burde egentlig bare overse alt som ikke er ran og drap. 9191437[/snapback] Ja det er det trist, hva med deg selv a? Aldri gjort noe galt? Levd et kjedelig liv? Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Kanskje vi bare skal avskaffe politi? Virker jo som noen her vil det... Husker ikke hvor, men skal prøve å finne det igjen. Jeg leste på en internasjonal undersøkelse, at norge har både noe av det beste innenfor militære styrker og noe av det beste politiet som er. Det dere gjør, er å sette noen få av 1000 daglige saker på spissen... 9189656[/snapback] Det er fordi politiet i de fleste/mange land er korrupte. Det er ikke så mye av det er i Norge vil jeg tro. Politiet er flinke i Norge... til å passe på trafikken. Løse mordgåter osv er de flinke til, men det gjør ikke gatepatruljene. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Problemet med politiet er tilgangen til nok ressurser, altså i større grad penger. Jeg mener politiet selv kunne beholdt alt fra forenkla forelegg, bøter osv. Dette ville ha gjort at politiet hadde fått mye mer å rutte med når folk ikke følger loven Bøtene må bestemmes fra sentral hold. Slik at pissing offentlig ikke koster 200 tusen fordi politiet har dårlig råd. I dag går disse pengen til staten og blir borte Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Problemet med politiet er tilgangen til nok ressurser, altså i større grad penger. Jeg mener politiet selv kunne beholdt alt fra forenkla forelegg, bøter osv. Dette ville ha gjort at politiet hadde fått mye mer å rutte med når folk ikke følger loven Bøtene må bestemmes fra sentral hold. Slik at pissing offentlig ikke koster 200 tusen fordi politiet har dårlig råd. I dag går disse pengen til staten og blir borte 9199812[/snapback] Du har et bra poeng Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Problemet med politiet er tilgangen til nok ressurser, altså i større grad penger. Jeg mener politiet selv kunne beholdt alt fra forenkla forelegg, bøter osv. Dette ville ha gjort at politiet hadde fått mye mer å rutte med når folk ikke følger loven Bøtene må bestemmes fra sentral hold. Slik at pissing offentlig ikke koster 200 tusen fordi politiet har dårlig råd. I dag går disse pengen til staten og blir borte 9199812[/snapback] Du har et bra poeng 9199822[/snapback] Kan fort være en farlig trend å gi slike midler rett til politiet, da det kan gi et incentiv for å bøtelegge flere, kanskje uten grunn. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hadde politiet fått pengene for bøtene, hadde de fort fått mye mer penger, og trenger da ikke like mange midler som de gjør nå, men du kan ha rett Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg ble dratt av gata av to sivilsnuter engang. De kjeftet meg opp for dopmisbruk til den grad at jeg nesten begynte å lure om jeg kanskje hadde tatt dop. Flere ganger på vei til Grønland fikk jeg høre "Bare innrøm det nå, så får du et forelegg. Hvis ikke blir det mye verre!". Selv mens han ene stod med pisset mitt i hånden prøvde han seg på forelegg-forslaget. Og det ble verre. Etter å ha analysert prøven min sa han at jeg hadde brukt amfetamin. Da klikket jeg nærmest og jeg kalte ham patetisk! To minutter senere var jeg en fri mann uten forelegg eller noe annet. Det som virkelig er gøy, er at jeg merket meg navnet hans, og i dag ringte han til jobben min i forbindelse med en søknad om bruk av friluftsareal til et arrangement. Han hadde innvilget den. Jeg kan vel ikke si noe for sikkert, men å sitte å behandle slike søknader virker ikke akkurat som en forfremmelse fra hans forrige stilling. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det finnes sikkert mange historier til hvorfor politiet er ubrukelige, men jeg tror de gjør en god jobb. Helt sikkert at de kunne gjort alt mye bedre, men jeg vet at mye av det forebyggende arbeidet de gjør er bra og virker. Mitt største problem er hvis noen hadde brutt seg inn i mitt hus, jeg hadde skadet innbruddstyven (de ville aldri vært her på et par minutter uansett), så ville det nok vært meg som hadde fått de største problemene. De elsker å ta de "nye", spesielt om du skulle være så dum å innrømme noe. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 4. Jeg og to venner skøyt med en softgun 13 år gamle, politiet kommer løpende med pistol og skuddsikker vest. Når noen småunger løper rundt med en liten pistol og skyter masse skudd som ikke lager lyd engang. Herregud Softgun behandles jo faktisk under våpenloven OG har 18-års aldersgrense, dessuten så er det å be om bråk å skyte med softgun i nabolag o.l. Lenke til kommentar
stiiig Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Som jeg sa etter mitt eget møte med politiet: Politiet er en vernet bedrift! Og jeg mener ikke at alle betjentene er en gjeng med idioter, men jeg har fått bekreftet gjennom mitt eget møte, venners møter og gjennom andre historier at politistyrken består av en god del mildt tilbakestående individer. Min egen historie: Jeg jobbet i utebransjen og ble angrepet av en beruset person. Det ender med at han faller over meg, og i neste sekund står tre politibetjenter over oss. I det han faller over meg ryker korsbånd, leddbånd i kneet, og en muskel blir revet av i låret. Jeg visste selvfølgelig at dette var alvorlig med en gang, og bad politiet hjelpe meg opp. For å være sikker på at politiet ikke slapp jævelen vekk ropte jeg raskt ut at han skulle anmeldes. Mens jeg sitter i politibilen og gir forklaring til den ene betjenten kikker jeg bort på gjerningspersonen (som var beruset, men ikke overstadig beruset) og en annen betjent og prater casual noen meter unna. Gjerningspersonen får øye på meg og begynner å blinke og glise til meg. Jeg blir selvfølgelig DRIT provosert og sier ifra til betjenten som står med han. Betjenten reponderer med å skjelle meg ut: "Er ikke du profesjonell?" dette gjentok han og viste ingen forståelse. Noen minutter senere snakker jeg med den tredje betjenten, en jente, i midten av 20- årene. mens vi ventet på ambulansen bad hun meg brette opp buksa så hun kunne se på foten min. Hele driten verket intenst, og hun presterte å si "det er sikkert bare et blåmerke. Du får sjekke det ut på legevakten". Jeg følte virkelig jeg ble tatt seriøst kan du si, og det fikk hun høre. Selfølgelig tok hun ingen kritikk inn over seg og kom med usaklige kommentarer mot meg. Saken ble selvfølgelig hanlagt, selv om jeg hadde vitner som støttet min historie, selv om politiet sier at de tar vold mot ordensvakter alvorlig. Jeg ble 20% medisinsk ufør, og gjerningsmannen slapp med et forenklet forelegg på 3000 kroner. Jeg skiller mellom politibetjentene den kvelden og det juridiske etterspillet. For meg virker det som det andre hovedproblemet til politiet er de juridiske grensene de har å forholde seg til. Første problemet er all driten som får beholde jobben sin, på tross av sin oppførsel i stillingen. Altså en vernet bedrift. Det juridiske ja: Det virker som de hardeste kriminelle, organisert krimminalitet, halliker og dop har frikort hos politiet. Skal innrømme jeg ikke har noen harde fakta å legge fram. Men det virker som de verste av de verste får herje fritt. Tror dette er en oppfatning mange vil dele med meg. Jeg tviler heller ikke på at politiet ikke har ressurser eller de juridiske rammene som skal til for å slå hardt ded på denne typen kriminalitet heller. Så hva skal politiet få ordne opp i? Jo harmløse ting. Legge 15 åringer i håndjern for å lage jackass film, osv. osv... Jeg har hørt så mange historier om vanlige folk som blir behandlet som kriminelle. Siste historien jeg har hørt er en kammeratgjeng (jeg kjenner et par av dem) som kjøpte inn en diger flåte med ett mål i øynene. Party nede i vågen her i byen i hele sommer. Kammeratgjengen (som er i 20 årene) ble plaget av politiet 4 helger på rad. Første helgen kom politiet og krevde at musikken skulle skrues ned, hvis ikke konfiskerte de anlegget. Fredagen etter kom to politibetjenter og skulle ha en av festdeltakerene med seg. Han spurte om tjenestenummeret til betjentene, og de snudde seg og gikk (skikkelig seriøs oppførsel?). Lørdagen stilte politiet mannsterke med 7 politibetjenter. De brøt opp festen uten at noen klager var kommet inn. Anlegget var ute av funksjon så politiet hadde ikke den unskyldningen. Denne gang var det skjenkelover som "partyflåten" stred mot. Merkelig når resten av vågen er stappfull med båter og alkohol. Neste helg hadde partyflåten forsvunnet fra vågen når gjengen kom. Politiet hadde tauet den vekk. Unnskyldningen denne gang var mangel på godkjenning av flåten. Politiet har brukt en haug med ressurser på dette flere helger på rad. Høydepunktet er selvfølgelig når 7 betjenter dukket opp. I mens er byen vår gjennomsyret med dophandel, vold, osv. osv av de harde kriminelle. Og en partyflåte med en gjeng greie gutter, alle i arbeid er det politiet vurderer som prioritert arbeid. Særlig betryggende er det å vite at med unntak av første kvelden når anlegget sto på fullt, hadde politiet ikke rett juridisk en gang!! Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Ja det er det trist, hva med deg selv a? Aldri gjort noe galt? Levd et kjedelig liv? 9199385[/snapback] Hvem sier at du må bryte loven for å leve et bra liv? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Er det bare meg eller stiller jeg meg sterkt tvilende til fleste av historiene dine? 11-åringer som blir lagt i jern for å sitte på en benk der noen kaster snøballer? Og det er trist at politiet bryr seg. De burde egentlig bare overse alt som ikke er ran og drap. 9191437[/snapback] Ja det er det trist, hva med deg selv a? Aldri gjort noe galt? Levd et kjedelig liv? 9199385[/snapback] Har levd et relativt vanlig liv ellers takk. Eller var det kanskje fordi du ville skryte av alle de ville tingene du hadde gjort at du lagde denne tråden? Ville ting som å klatre på tak og havne i lekeslåsskamper, kastet snøballer, lekt med softgun. Jeg ville ikke likt å ha deg etter meg. Jeg ser det at du ble hardt truffet av kommentaren min. Ettersom du må ty til personangrep. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Var en gang for noen år tilbake. Jeg er på vei hjem fra en kamerat, edru, på en ukedag. riktignok litt sent. rundt 1 tiden. En sivil bil stopper opp og en sivil politimann kommer ut. Og han skulle kroppsvisitere meg, samt spørre hva jeg gjorde ute så sent. Herregud å provoserende det var. skulle trodd det var portforbud. Det skal vel være en holdbar grunn før politiet opptrer på den måten. var 19, nettopp kommet fra 1 års militær tjeneste. Da arbeidsledig. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Var en gang for noen år tilbake. Jeg er på vei hjem fra en kamerat, edru, på en ukedag. riktignok litt sent. rundt 1 tiden. En sivil bil stopper opp og en sivil politimann kommer ut. Og han skulle kroppsvisitere meg, samt spørre hva jeg gjorde ute så sent. Herregud å provoserende det var. skulle trodd det var portforbud. Det skal vel være en holdbar grunn før politiet opptrer på den måten. var 19, nettopp kommet fra 1 års militær tjeneste. Da arbeidsledig. 9209946[/snapback] Kan jo godt hende de var på leting etter en forbryter som lignet deg, man må da tåle såppas! Lenke til kommentar
hiper Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Må si trådstarter virker som en hardbarka kriminell Klatret på tak, skutt med softgun som 13 åring og kasta snøball på biler? Og politiet la deg i jern som 11 åring? Hahahaha, har ikke anet å si. Det kan umulig stemme, si meg EN god grunn til og sette håndjern på en 11 åring. Hvorfor ler du av at politiet møter opp bevæpnet og med skuddsikkre vester? La oss si du jobbet i Politiet så fikk du en telefon av en hysterisk gammel dame som sa at noen gale ungdommer løper rundt med våpen. Hva hadde du valgt av disse da: 1. Bevæpne deg i tilfelle de faktisk har våpen, og er gal i hodet og skyter. 2. Sette deg i bilen og kjøre til stedet uten våpen eller beskyttelse, for det var jo bare noen ungdummer?..... Men Politiet gjør mye galt, prioriterer feil ting ofte osv, men må si du hadde med noen VELDIG dårlige eksempel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Var en gang for noen år tilbake. Jeg er på vei hjem fra en kamerat, edru, på en ukedag. riktignok litt sent. rundt 1 tiden. En sivil bil stopper opp og en sivil politimann kommer ut. Og han skulle kroppsvisitere meg, samt spørre hva jeg gjorde ute så sent. Herregud å provoserende det var. skulle trodd det var portforbud. Det skal vel være en holdbar grunn før politiet opptrer på den måten. var 19, nettopp kommet fra 1 års militær tjeneste. Da arbeidsledig. 9209946[/snapback] Kan jo godt hende de var på leting etter en forbryter som lignet deg, man må da tåle såppas! 9209992[/snapback] Det tviler jeg sterkt på. Uansett så kan man da spørre om legitimasjon. Dessuten har vi ikke-kriminelle visse rettigheter, eller har vi det!?. Tror ikke du hadde likt det om du hadde opplevd det selv. Føles skikkelig lavmåls. Endret 5. august 2007 av Kron Lenke til kommentar
deleder Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Var en gang for noen år tilbake. Jeg er på vei hjem fra en kamerat, edru, på en ukedag. riktignok litt sent. rundt 1 tiden. En sivil bil stopper opp og en sivil politimann kommer ut. Og han skulle kroppsvisitere meg, samt spørre hva jeg gjorde ute så sent. Herregud å provoserende det var. skulle trodd det var portforbud. Det skal vel være en holdbar grunn før politiet opptrer på den måten. var 19, nettopp kommet fra 1 års militær tjeneste. Da arbeidsledig. 9209946[/snapback] Kan jo godt hende de var på leting etter en forbryter som lignet deg, man må da tåle såppas! 9209992[/snapback] Det tviler jeg sterkt på. Uansett så kan man da spørre om legitimasjon. Dessuten har vi ikke-kriminelle visse rettigheter, eller har vi det!?. 9210061[/snapback] Men herregud da, kanskje de var på jakt etter en raner eller en voldtektsforbryter? Hvor ofte blir du kroppsvisitert av politiet? 2 ganger om dagen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Kanskje det, men nå er ikke jeg noen av delene. fyren var jo ikke engang uniformert. nei det er den eneste gangen. Og jeg vet 99% sikkert at grunnen til det er at det er "mistenkelig" at jeg gikk hjem så sent på en ukedag. men herregud. Er det portforbud? Endret 5. august 2007 av Kron Lenke til kommentar
deleder Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Kanskje det, men nå er ikke jeg noen av delene. fyren var jo ikke engang uniformert. nei det er den eneste gangen. Og jeg vet 99% sikkert at grunnen til det er at det er "mistenkelig" at jeg gikk hjem så sent på en ukedag. men herregud. Er det portforbud? 9210075[/snapback] Tror du purken sjekker alle de ser klokken 1 om natta? Åssen i svarte kan du vite at det er 99% sikkert at det er mistenkelig at du går hjem klokka 1? Purken hadde sikkert en grunn, tror du at de kroppsvisiterer for moro-skyld? Makan til syting btw, kanskje menneskerettsdomstolen tar saken din? Endret 5. august 2007 av deleder Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Den derre "hater purken" mentaliteten er jeg så innmari lei av. Enda mer lei er jeg av alle disse vandrehistoriene om fetteren til onkelen til en kompis. Hvorfor er det storsett bare korttenkte gutter mellom 15-25 som tenker slik? Politiet er ikke perfekte, siden de er menneskelig akkuratt som deg så gjør de feil de å. At politiet har et par ganger lagd mer oppstyr enn de burde er vel bedre enn at de ikke har gjort noe et par ganger for mye. Personlig gir jeg all ære til mennesker som velger et yrke hvor de risikerer livet sitt i jobben, og hvor de har en mye mer krevende arbeidshverdag enn de fleste. Ikke særlig bra betalt får de heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå