Gå til innhold

Oppsett, tips og råd til nybegynner stereo!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt fersk på dette emnet så det er mulig jeg spørr en del opplagte og tåplige spørsmål i deres øyne :!:

Eneste jeg har vært borte i lyd er vel noen middels store PA anlegg, men jeg tørr og påstå at jeg har veldig god forståelse og lærer lett sammenhengen på ting.

Ja, kort sakt er jeg en gutt som har lyst til å få inn litt mer "trøkk" på gutterommet.

Har ikke akkurat formye penger å rutte med, så prisklassen jeg vil holde meg innenfor kan vel betraktes som lav.

Jeg forestiller meg et anlegg som skal være koblet til TV, DVD, PC, XBoX og spille av annen musikk. Egen CD spiller trenges jo ikke siden dette har jeg jo på PC, DVD og xbox. DVDR vil også bli spilt fra Xboxen.

Så det jeg forestiller meg at jeg trenger er vel en slags mixer/Forsterker som jeg kan koble alle disse enhetene til, samt høytalere, basser osv osv.

Jeg har to stk. Audiobahn 400w diskanthøytalere til bil liggende og lurer på om dette er noe jeg kan bruke? Må selvfølgelig bygges inn i kasser. Og er det noe futt i disse

Vi snakker ikke noe spiller øra av naboen anlegg men et som jeg får greit lyd ut av. Jeg er jo klar over at jo bedre lyd jeg skal ha jo dyrer blir det. Dette blir noe jeg skal kunne bygge ut ettersom jeg får penger.

Så i første omgang er det vel en mixern/Forsterkern jeg er på utkikk etter, en basser og kabler som trengs fra TV'n,xbox og PC. Fra PCn kan jeg vel bruke en overgang fra Mini-Jack-AUX og noe ala det samme fra xboxen gjennom den gulekoda lydkabelen som hører til scarten. (Vet ikke hva denne kalles)

Jeg har ikke annet en scart utgang på tv'n så jeg er usikker på hvordan jeg får ut lyden derfra. :hmm:

Håper noen er villig til å sette av litt tid for og hjelpe en liten stakkar uten mye peiling! :whistle:

mvh Husee!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye hadde du tenkt å bruke? Tror ikke du kan ta ut lyd fra Scart på tv, men alle nyere tver har vel hodetelefonutgang. De høyttalerne du har, er det bilhøyttalere? Du burde nok heller satse på å kjøpe noen ferdigbygd hi-fi.

Lenke til kommentar

Ja det er bil høytalere.

Vel, jeg er ikke helt sikker men et par tusen til forsterker? :hmm:

Er denne noe jeg kan satse på? Kenwood

Høytalere?

Jeg tror jeg har noen helt greie høytalere jeg kan bruke i første omgang intil jeg finner det for godt og kjøpe nye.

Hvordan er det og kjøpe brukt lydutstyr? Tenker på Forsterker.

Endret av Husee
Lenke til kommentar

Nei surround er ikke noe som jeg kommer til og stresse med, tenker mest på 2.1

Kom på at pappa har et par forsterkere stående han brukte i fjord, de ga god trøkk spør du meg, aner ikke hvilken modell de er men har tatt noen bilder, vet bare at det er Philips 220V. Er disse mulig og bruke?

For da trenger jeg bare en stereo receivere, cabler og en subwoofer?

Philips 220V forsterker

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe noen greie høyttalere som du bruker til den forsterkeren du har tatt bilde av der også heller oppgradere med ny forsterker etterhvert. Subwoofer er egentlig ikke nødvendig hvis du har et par dugende høyttalere på en strømsterk forsterker.

De dynavoicene skulle spille bra på en god forsterker.

Du kan jo spare opp til NAD eller Cambridge fra hifiklubben etterhvert, det er gode forsterkere som ikke koster blodpenger.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Jaok, da kommer høytalere i første omgang da :)

Kom også på at vi har en Sanyo dcx 2000L receivere dette er vell også noe jeg kan bruke? Sanyo DCX 2000L

Lurer på om jeg vil satse på disse i første omgang. Da har jeg vel grunnlag for litt lyd?Høytalere

EDIT: Forsterkeren spiller bare mono

Endret av Husee
Lenke til kommentar

Slenger meg litt på her jeg også.

Sett litt på de Dynavoice høytalerne jeg også. Hva er det billigste anlegget man kan få til med et par av de? Jeg kan ingenting om lyd så har egentlig ikke snøring. :p Man trenger vel et par høytalere, kabler og forsterker dersom jeg forstår det rett? :)

Og hvor bra/høyt vil et så billig anlegg spille i forhold til f.eks disse pc-høytalerne?

Logitech Z-5500

Anlegget vil bli brukt i et rom på ca. 15kvm med skråtak så det er vel omlag 24-25 kubikk. Vil bli brukt til xbox 360 og film for det meste. Eneste problemet jeg har med mine nåværende pc-høytalere (Creative Labs DTT2200) er at jeg rett og slett ikke får til å stille lyden høyt nok i filmer der volumet er lavt fra før. Når det gjelder lydkvaliteten på de sikkert 4 år gamle pc-høytalerne så synes jeg den er mer enn bra nok så det sier seg selv at jeg ikke er kresen. ;)

Det jeg egentlig lurer på er hva som er lurest, gir mest valuta for pengene og spiller "mest": Et råbillig anlegg med billige høytalere og billig forsterker etc. eller et nytt, mye kraftigere pc-høyttaler system enn det jeg har nå?

Håper på et kort og konsist svar. :innocent:

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Kan stille lyden så høyt at det gjør vondt i de fleste filmer, sanger o.l, men lyden på enkelte hd-filmer er så lav at selv om jeg skrur på alt av boosting og lyden så høyt at det skurrer som bare det i høytalerne så blir det ikke høyt nok. Derfor jeg gikk til konklusjonen at de var for svake. :)

Men hva vil en skikkelig forsterker si da? Så på hifiklubben og sammenlignet da med prisen til Z-5500. Så si at jeg kjøper Dynavoice høytalerne til 700kr så har jeg ca. 2000kr igjen.

Er dette 2 skikkelige forsterkere?

Hifiklubben - CAMBRIDGE Azur 340A SE

Hifiklubben - NAD C315BEE

Eller må jeg opp i en høyere prisklasse? Og hvordan blir det med bassen dersom jeg bare har de 2 Dynavoicene? Jeg liker bass og de fleste pc-høytalersystem kommer jo med subwoofer.

Det jeg tenker er jo at det er dumt å kjøpe pc-høytalere til 3000kr dersom jeg kan kjøpe forsterker og høytalere til samme prisen som "spiller fletta" av pc-høytalerene. :)

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

F6 sammen med Cambridge 340 vil uten tvil være en god forbedring fra det du er vant til,har vært der selv for en del år siden ;)

F6 har godt med bass for størrelsen,noen sier til og med at den er for buldrende. Men det er jo sånn bass folk er mest vant til så tror nok du kun vil se det som bra. Se det sånn: 4*6'5 knuser 1*plastikk8" + minisatelitter ;)

Lenke til kommentar

Z-5500 er jo surround, mens oppsettet med dynavoicene er stereo, blir jo mer penger per høyttaler i stereo enn surround, for å si det sånn.

Tro du meg, du får MYE bedre bass med gulvstående høyttalere enn med PC-høyttalere. Suben i Z-5500 settet spiller kraftig, men det er null "kick" i den, den bare buldrer og brummer. Har hatt de høyttalerne selv, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Forskjellen mellom Z-5500 og det anlegget jeg har nå, er enorm.

Er enig med DanielL, F6 og 340 vil gi mye bedre lyd enn det logitech settet.

Lenke til kommentar

Jeppers. Takker for svarene.

Burde selvfølgelig skrevet det, men bruker bare 2 av de 5 satelittene på mitt nåværende system og hadde bare kommet til å gjort det på Z-5500 også. Har ingen steder å sette de resterende 3. :)

Da blir det nok nye høytalere om litt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...