Gå til innhold

Kort som støtter 2560x1600 + en skjerm til?

Anbefalte innlegg

Hei,

noen som vet om et PCI-express skjermkort som støtter 2560x1600 (dual-link) + en skjerm til på den andre DVI-pluggen? Kortet skal ikke brukes til spilling og bør helst være vifteløs. Det bør også støtte HDCP. Skjerm nr 2. skal være av en mer normal oppløsning (1280x1024)

vidolsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det billigste passive kortet jeg har funnet med 2 DVI-utganger og med støtte for HDCP over dual-link DVI. Det finnes muligens noen billigere, men de jeg har sett på har enten kun 1 DVI utgang, eller så støtter de kun HDCP over single-link.

Edit: Dette er en del billigere, og skal også støtte HDCP over dual-link.

For å gjøre jakten din litt lettere så skal alle AMD HD 2400 Pro/XT, 2600 Pro/XT og 2900 XT støtte HDCP over dual-link DVI. For nvidia er det slik at alle 8600 GTS-kort skal støtte HDCP over dual-link, mens dette kun gjelder for enkelte 8600 GT og 8500 GT kort.

Kilde: [H]ard|Forum.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Vet ikke om Radeon HD2400 støtter det, men HD2600-serien skal iallefall støtte det.

For nVidia så er det valgfritt på de billigeste kortene om produsentene ønsker å bruke HDCP. På 8600GTS og opp (hele 8800-serien) er det obligatorisk med HDCP,

Her er noen 8600GT kort som har Dual-DVI (dual link) og HDCP og er pasive.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336043

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337946 (enkel dual link DVI + HDMI)

Lenke til kommentar
Vet ikke om Radeon HD2400 støtter det, men HD2600-serien skal iallefall støtte det.

For nVidia så er det valgfritt på de billigeste kortene om produsentene ønsker å bruke HDCP. På 8600GTS og opp (hele 8800-serien) er det obligatorisk med HDCP,

Her er noen 8600GT kort som har Dual-DVI (dual link) og HDCP og er pasive.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336043

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337946 (enkel dual link DVI + HDMI)

9186956[/snapback]

Takk, Asus-kortet ser perfekt ut, men MSI-kortet støtter kun 2048 x 1536 i maks oppløsning.

Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: 8800-serien støtter kun HDCP på single link, som gjør funksjonen ubrukelig for 1080p innhold på en 30" skjerm. 30"-skjermene kan som kjent kun vise 1280x800 på single link. De kortene jeg nevnte i posten min er kort som støtter HDCP over dual-link, og som da er brukbar sammen men en 30".

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor: 8800-serien støtter kun HDCP på single link, som gjør funksjonen ubrukelig for 1080p innhold på en 30" skjerm. 30"-skjermene kan som kjent kun vise 1280x800 på single link. De kortene jeg nevnte i posten min er kort som støtter HDCP over dual-link, og som da er brukbar sammen men en 30".

9187491[/snapback]

Nå blander du litt. 1080p kan du sende uten problemer over single-link.

Skal du vise 1080p materiale på en 30" skjerm så må skjermen uansett skalere opp selv.

Dette er maks på single-link:

(Single) WUXGA 1920 × 1200 @ 60 Hz

Lenke til kommentar

Ingen av dagens 30" skjermer godtar andre oppløsninger enn 1280x800 eller 2560x1600 (de har ikke skaleringselektronikk). Derfor trenger man dual-link HDCP-støtte. Uansett syns jeg det ville vært kjedelig å ikke kunne ha full oppløsning på skrivebordet mens man spiller film, men det ville vært mulig så lenge skermen kunne skalert 1080p.

Derfor er det også viktig å sjekke om nvidia-kort (unntatt 8600GTS kortene) faktisk støtter HDCP over dual-link, siden noen av dem kun støtter det over single-link. For ATI sin 2xxx-generasjon ser det ikke ut som om dette er et problem, så der kan man kjøpe hva man vil og vite at man får dual-link HDCP.

Lenke til kommentar
er det noe som gjelder bare 30"? og hæ, hvorfor det da? :)

9188143[/snapback]

I'm talking about HDCP being only single-link despite using a dual-link DVI. The reason I mentioned dual-link DVI was because it doesn't automatically make HDCP dual-link (e.g. 8800 GTS having dual-link DVI but only single-link HDCP).

With a single-link HDCP you only get a 1280x800 or less resolution with current 30"s when viewing HDCP-protected movies which is caused by scalar issues (the same happens when browsing on it with a regular single-link DVI) and not DRM ones (if not, you would get 1080p with a single-link HDCP like on a 24" monitor).

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Så produsentene av skjermer bestemte seg plutselig for at alle " utenom 30 skal vise ting i forskjellige oppløsninger, men at bare 30" skal oppføre seg anderledes? I say again, hæ? :)

Jeg må da missforstå noe her. Så, <-24", 32"-> kjører HDCP i feks 1080p, mens 30" gjør ikke. Det høres jo noe idiotisk ut.

Lenke til kommentar

Grunnen er at 30"-skjermene har høyere oppløsning enn alle andre "vanlige" skjermer og TV-er. Skaleringselektronikk for en så høy oppløsning er antageligvis enten ikke tilgjengelig, eller alt for dyr. Oppløsningen til 30"-skjermene (2560x1600) er jo ca. dobbelt så høy som 1080p.

Lenke til kommentar

Blir litt off topic her, men ja, det stemmer noob11. 30" er den største PC-skjerm-størrelsen jeg vet om (som er vanlig i allfall). Mindre skjermer har lavere oppløsning, mens TV-er (som gjerne er en god del større enn 30") også har lavere oppløsning, enten ca. 1/4 (720p) eller 1/2 (1080p) av oppløsningen til en 30" skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...