Gå til innhold

scp - hastighets spørsmål

Anbefalte innlegg

spørsmål angående scp:

når jeg overfører fra linux - linux får jeg vanlig LAN hastigheter på circa 7-10Mb. når jeg bruker den samme linux maskinen og sender/motar til en nyinstalert windows maskin som bruker WinSCP standalone så har jeg aldri fått hastighet over 2-4Mbit... finnes det noen logisk grunn til dette eller er det vanlig på grunn av det er forkjellig oprativsystem

WinSCP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du til den raskere overføringen mellom 2 linux-maskiner? Kjører du 'scp' fra kommandolinje?

Overføring blir jo ofte ikke superkjapp med SSH pga kryptering, særlig hvis man har litt eldre maskiner, siden CPUen fort kan bli flaskehalsen, hvertfall på LAN.

NFS og Samba kan derfor være mye raskere. Men i dette tilfelle skulle forholdene være temmelig like, for jeg mener bestemt de bruker samme default cipher (AES128-CBC), om man da ikke har overrida det noe sted. AES er forøvrig en av de kjappeste cipherne tilgjengelig (Blowfish er også kjapp).

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

jeg bruker scp fra komando linja ja. har ikke satt opp noen ftp eller samba siden det er like greit og bruke scp. selv om det er temlig fort gjort. begge maskinene bruker et temlig default sshd oppsett så jeg antar at det er blowfish som benytes.

det er ikke noe serlig avansert komando jeg benyter:

scp -2 -r  mappe user@host:/remote-path

i WinSCP krysser jeg da av på protocol 2 local og remote paths osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...