Gå til innhold

Forskjellen på sjalusi og misunnelse

WarpX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg.

Med mindre kompisen til Bergesether mener at Bergesether bruker så mye tid sammen med lappen sin at han er sjalu på lappen, men dette er selvsagt ikke tilfelle her.

(Akkurat som at samboeren min er "sjalu" på PCen min. Ikke fordi hun ville ha PCen, men fordi hun synes jeg bruker for mye tid på den.)

Man tillegger da en ting en menneskelig egenskap som den egentlig ikke kan ha.

Det jeg synes er litt rart er ordet bruken av ordet misunnelse.

Hvis jeg unner deg noe, da synes jeg at dette har du virkelig fortjent.

Hvis jeg mis-unner deg noe, da mener jeg at du egentlig ikke fortjener det. Likevel brukes dette som at "jeg skulle ønske jeg og hadde en slik dings".

Ordbok

Så setningen

"Å så kjekt for deg at du endelig har fått lappen, det fortjente du virkelig, jeg misunner deg (den)"

er egentlig ganske selvmotsigende.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Mener at sjalusi har med kjærligheten å gjøre, og misunnelse alt annet. Likevel er det mange som bruker sjalusi om matrielle ting.

9183875[/snapback]

Kan du ikke misunne at bestevennen din har funnet seg kjærligheten? I teorien kan du vel, bare veldig usannsynlig :p Dårlig eksempel anyway..

Lenke til kommentar

Kan du ikke misunne at bestevennen din har funnet seg kjærligheten? I teorien kan du vel, bare veldig usannsynlig :p  Dårlig eksempel anyway..

9185532[/snapback]

Det kan du, men underforstått så mener du at han ikke fortjener det, ihvertfall ikke like mye som du hadde fortjent det. Kort sagt så ville du sjelden si til noen, ansikkt til ansikt at jeg "misunner deg den bilen/båten/damen" da det egentlig betyr at han/hun ikke fortjener det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...