Gå til innhold

Tanker rundt Sjelen

Anbefalte innlegg

Hjernen vår er elektriske impulser som blir sendt fra hjerne celle til hjerne celle, hvilke celler strømmen treffer og hvor sterk strømmen er, er det vi selv som bestemmer når vi tenker og utfører handlinger. Så det er noe materielt jo :)

9239299[/snapback]

Hvordan styrer vi strømmen da?

Tenk på hjernen som en datamasking. Sansene våre er input kilder. Alle signalene går til hjernen der de blir bearbeidet og sender signaler ut igjen. Plukker man bort alle delene som bare er der for å overføre signaler til og fra 'bearbeidelsessenteret' så sitter vi kanskje igjen med noe. Jeg tror man trygt kan si at den biten er 'JEG'et. Men, så blir spørsmålet. Hvis den biten finnes, så må den kunne reagere forskjellig på samme signal. Hvis den ikke kan det så er jo den også bare en del av inn/ut delen av hjernen.

Den eneste måten jeg kan tenke meg at det kan testes på er gjennom data simulering. Hvis en slik simulering skulle vise seg å konkludere med at vi på likt inn signal gir likt ut signal så har vi ikke fri vilje, eller så har vi en ikke-fysisk del ved vår eksisten som kan kalles en sjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjelen går mot naturlovene...

Dersom noe utenom den fysiske verden påvirker hjernen våre, så vil de enten legge til eller fjerne energi fra verden.

Sjelen kan påvises gjennom testing, og har aldri blitt påvist -- noe som betyr at ingenting tyder på at det er rom for en "sjel", da den åpenbart ikke påvirker oss.

Fri vilje er forsåvidt umulig uten en sjel, da fri vilje uansett er et resultat av naturlovene -- og alt vi gjør kan enten være basert på tanker og valg: determinisme -- eller "tilfeldig input", en tilfeldighetsgenerator, som er uønskelig i forhold til ren determinisme, og ulogisk når man ser på mennesker som velger: De velger alltid det de mener er best.

Lenke til kommentar
... og ulogisk når man ser på mennesker som velger: De velger alltid det de mener er best.

9239818[/snapback]

Hvorfor ulogisk? En tilfeldighetsgenerator ville i mine øyne nesten være en bedre forklaring på mennesklig oppførsel, enn at alt vi gjør er det vi mener er det beste å gjøre. Bare se på hvor mye dumt mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Når jeg gjør noe dumt er det alltid fordi jeg tror valget vil føre til noe jeg ønsker.

Det er bare etterpåklokskap som får oss til å forstå at valget var lite lurt.

9239932[/snapback]

jeg synes fortsatt tanken på en tilfeldighetsgenerator er bedre en tanken på den nesten bunnløse idioti mennesker finner på :)

Men, hvorvidt en slik ting finnes eller ikke krever mer forskning på hvordan hjernen funker. Skal bli spennnde å se om det kommer noe fullstendig kart over hjernen før jeg dør.

EDIT:

Dens eksistens er i det minste noe det går ann å finne ut av :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...