Gå til innhold

Tanker rundt Sjelen


Anbefalte innlegg

Kom over denne tråden Jeg vil selge min sjel og da slo det meg at dette ville være et usedvanlig dårlig kjøp. For hva er egentlig sjelen? Fins det noe slikt i det hele tatt? Har noen tatt på sjelen eller sett den?

 

På samme måte som at menneske kan stille seg spørsmål av filosofisk art som 'hva er meningen med livet', så er også spørsmålet om sjelen resultatet av den mennesklige hjerne som har blitt utviklet over millioner av år. Mennesket er det eneste dyret som er i stand til å stille spørsmål om sin egen eksistens og forstå sin plass i verden.

 

Sjelen er for meg et annet uttrykk for at våre hjerne er klar over sin egen eksistens. Sjelen er på sett og vis et utrykk for vår massive hjernekraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men jeg sier det som det er. Hvorfor skal de bli sure hvis de vet de har rett?

9184332[/snapback]

 

hvis en apple fanboy sier at apple sine ting er best og at microsoft sine ting suger hardt nedi asfalten så vil jo microsoft fanboya komme med dritt tilbake. noen mennesker er bare slik at de må forsvare det de liker selvom ingen bryr seg.

Lenke til kommentar

 

hvis en apple fanboy sier at apple sine ting er best og at microsoft sine ting suger hardt nedi asfalten så vil jo microsoft fanboya komme med dritt tilbake. noen mennesker er bare slik at de må forsvare det de liker selvom ingen bryr seg.

9184368[/snapback]

 

Men har er det ikke snakk om estetiske og tekniske preferanser. Det er snakk om svar på universelle og vitenskapelige spørsmål. Enten finnes sjela eller så finnes den ikke. Enten er Jesus Guds sønn, eller så er han det ikke.

Lenke til kommentar
Hahaha, må si jeg lo når jeg kom over denne. : ) Nettopp derfor jeg ville kvitte meg med den. Selge noe som ikke eksisterer, gjerne gang på gang. =)

9184607[/snapback]

 

Det er jo omtrent dette Svein Magne Pedersen, leder for stiftelsen "Misjonen Jesus Leger", gjør i "Telefonkirken" sin. Folk ringer inn, inngangsprisen er på 100,-, de blir bedt om å taste en tast på telefonen sin og så skal Pedersen be en bønn for dem. Blir de ikke helbredet eller "frelst" så blir de oppfordret til å ringe inn igjen ved neste sending.

Les resten selv her: http://mjl.no/art.php?i=254

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Hahaha, din naive tosk. Jeg tror nesten ikke mine egne øyne. Hvordan i all verden er det du har fått det for deg at du kan helbrede gjennom en telefonsamtale? Det er tydlig at det bare er andre hjernevaska folk som deg, som tror på dette oppspinnet. Jeg synes synd på deg.

 

Mvh,

Johni

og resten av Norges befolkning som ikke er blitt hjernevaska og fått kristendommen prakka på seg i ung alder.

 

Jeg mener ikke å være frekk mot deg personlig, bare mot svindelen du driver her.

 

Håper du kan svare meg, men det blir vel noe som "Huff og huff, jeg kan dessverre ikke gjøre noe for deg, mitt tapte barn, som ikke har tatt Jesus inn i ditt hjerte". Sorry ass, dette vrøvlet er det ikke mange som tror på. Utenom "vitnene" dine da.

Skrev dette til ham jeg. :w00t: Et øyeblikks galskap fra min side, men måtte bare få sagt det.

Lenke til kommentar
Hahaha, må si jeg lo når jeg kom over denne. : ) Nettopp derfor jeg ville kvitte meg med den. Selge noe som ikke eksisterer, gjerne gang på gang. =)

9184607[/snapback]

 

Det er jo omtrent dette Svein Magne Pedersen, leder for stiftelsen "Misjonen Jesus Leger", gjør i "Telefonkirken" sin. Folk ringer inn, inngangsprisen er på 100,-, de blir bedt om å taste en tast på telefonen sin og så skal Pedersen be en bønn for dem. Blir de ikke helbredet eller "frelst" så blir de oppfordret til å ringe inn igjen ved neste sending.

Les resten selv her: http://mjl.no/art.php?i=254

9186267[/snapback]

 

Syke greier. Det eneste de tenker på er penger. Griske j*vler.

Lenke til kommentar
Kom over denne tråden Jeg vil selge min sjel og da slo det meg at dette ville være et usedvanlig dårlig kjøp. For hva er egentlig sjelen? Fins det noe slikt i det hele tatt? Har noen tatt på sjelen eller sett den?

 

På samme måte som at menneske kan stille seg spørsmål av filosofisk art som 'hva er meningen med livet', så er også spørsmålet om sjelen resultatet av den mennesklige hjerne som har blitt utviklet over millioner av år. Mennesket er det eneste dyret som er i stand til å stille spørsmål om sin egen eksistens og forstå sin plass i verden.

 

Sjelen er for meg et annet uttrykk for at våre hjerne er klar over sin egen eksistens. Sjelen er på sett og vis et utrykk for vår massive hjernekraft.

9183774[/snapback]

 

sjelen er et flere tusen år gammelt religiøst begrep som har sin virkemåte å forklare evig liv.

Uten begrepet sjel ville religiøse grupper slik som kristne ha fått et forklaringsproblem med å forklare hvordan lik spretter opp av graven og lever i uendelighet uten å bli sett.

Eneste måten å forklare et fiktiv liv etter døden er å lage en fiktiv eksistense "sjelen"

 

-må si det begynner å bli en stund siden jeg har sett noen zombier................

Lenke til kommentar

Har tatt et kjapt søk i bibelen.no på sjel og funnet dette:

 

Salmenes bok (salmer vers, osv.. Bibelen brukes språkelig.. ord har makt. Du må vite at bibelen har et system på hva den snakker om.. Her er salmene, altså ønsker om at herren skal komme og fortelle noe til dem..

 

Kroppen er et tempel, for skjelen som er blod og vann.. Hva kalles hodet vårt i bibelen? Det kalles kirken... Det kalles også Kristus...

 

Herrens lov er fullkommen,

den gir sjelen nye krefter.

Herrens lovbud er pålitelig,

det gir den uerfarne visdom.

 

Den dagen jeg ropte, svarte du meg;

du gav meg mot og kraft i sjelen.

 

Ordspråk.. (ord og språk.. det vi bruker til dagelig)

 

19 Et oppfylt ønske gjør sjelen godt,

å avstå fra ondskap er en gru for dårer.

20 Den som omgås vismenn, blir vis,

men dårers venn går det ille.

 

Di som vet mye fordi di ønsker og lære og de som ikke ønsker og lære..

 

Ordspråk.. (

 

Vennlige ord er som dryppende honning,

søte for sjelen og sunne for kroppen.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Sjelen er bare et fantasibegrep. En forestilling om noe ved menneskets bevissthet som vil overleve døden. Ønsketenkning.

9184193[/snapback]

 

det første ordentlig fornuftige jeg har lest i dag. mennesket er bare en maskin, og hjernen vår hadde kunne forklares med matte, hadde vi hatt nok teknologi til det.

Et menneske har ikke noe mer "sjel" en enn datamaskin vi er lagd på samme måte. ett menneske av metal med hjerne konstruert akkurat som våres(skal nok skje en gang) har akkurat like mye sjel som oss, som er 0.

 

Du har like mye sjel som en pc, når den dør, føres ikke elekroner gjennom den lenger, når vi dør, føres ikke elektroner i hjernen vår rundt lenger.

 

Når vi dør forsvinner ingenting fra kroppen vår, det er bare maskinen vår som slutter å snurre.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Sjelen er bare et fantasibegrep. En forestilling om noe ved menneskets bevissthet som vil overleve døden. Ønsketenkning.

9184193[/snapback]

 

det første ordentlig fornuftige jeg har lest i dag. mennesket er bare en maskin, og hjernen vår hadde kunne forklares med matte, hadde vi hatt nok teknologi til det.

Et menneske har ikke noe mer "sjel" en enn datamaskin vi er lagd på samme måte. ett menneske av metal med hjerne konstruert akkurat som våres(skal nok skje en gang) har akkurat like mye sjel som oss, som er 0.

 

Du har like mye sjel som en pc, når den dør, føres ikke elekroner gjennom den lenger, når vi dør, føres ikke elektroner i hjernen vår rundt lenger.

 

Når vi dør forsvinner ingenting fra kroppen vår, det er bare maskinen vår som slutter å snurre.

9233013[/snapback]

 

Det er det mest idiotiske jeg har hørt..... finnes det ingen som har en klok hjerne her inne og som kan filosofere og tenke selv?

Lenke til kommentar
Sjelen er bare et fantasibegrep. En forestilling om noe ved menneskets bevissthet som vil overleve døden. Ønsketenkning.

9184193[/snapback]

 

det første ordentlig fornuftige jeg har lest i dag. mennesket er bare en maskin, og hjernen vår hadde kunne forklares med matte, hadde vi hatt nok teknologi til det.

Et menneske har ikke noe mer "sjel" en enn datamaskin vi er lagd på samme måte. ett menneske av metal med hjerne konstruert akkurat som våres(skal nok skje en gang) har akkurat like mye sjel som oss, som er 0.

 

Du har like mye sjel som en pc, når den dør, føres ikke elekroner gjennom den lenger, når vi dør, føres ikke elektroner i hjernen vår rundt lenger.

 

Når vi dør forsvinner ingenting fra kroppen vår, det er bare maskinen vår som slutter å snurre.

9233013[/snapback]

 

Det er det mest idiotiske jeg har hørt..... finnes det ingen som har en klok hjerne her inne og som kan filosofere og tenke selv?

9238691[/snapback]

 

Det er det mest idiotiske du har hørt? Det er sånn verden fungerer :), du har ikke så mye annet valg en å leve med det.

Lenke til kommentar
Kom over denne tråden Jeg vil selge min sjel og da slo det meg at dette ville være et usedvanlig dårlig kjøp. For hva er egentlig sjelen? Fins det noe slikt i det hele tatt? Har noen tatt på sjelen eller sett den?

 

På samme måte som at menneske kan stille seg spørsmål av filosofisk art som 'hva er meningen med livet', så er også spørsmålet om sjelen resultatet av den mennesklige hjerne som har blitt utviklet over millioner av år. Mennesket er det eneste dyret som er i stand til å stille spørsmål om sin egen eksistens og forstå sin plass i verden.

 

Sjelen er for meg et annet uttrykk for at våre hjerne er klar over sin egen eksistens. Sjelen er på sett og vis et utrykk for vår massive hjernekraft.

9183774[/snapback]

 

Noen bruker kansje sjelen som et utrykk for vår hjernekraft, men da er det teit å bruke ordet "sjelen". Bruk "Hjernen" som utrykk i steden. da høres det ikke så religiøst ut.

Lenke til kommentar

Hvis alt vi gjør er stimuli-respons så vil jeg påstå at vi ikke har fri vilje. Har vi derimot en "random generator" i hodet et sted så kan kanskje det kalles en sjel, og om (mot formodning) det skulle være noe ikke-materiellt (som kan påvirke materie) ved vår eksistens så kan det også kalles en sjel.

 

Utifra det jeg skriver her kan jeg si at vi enten har en 'sjel' eller så har vi ikke fri vilje :)

 

PS: det er ikke nødvendigvis noe negativt å ikke ha fri vilje siden faktisk fri vilje og illusjonen av fri vilje er subjektivt det samme :)

Lenke til kommentar

Folk må bare fatte at hjernen er bare en vanvittig avansert maskin, ikke noe mer. hjernen er så avansert har vi har fri vilje.

 

Du skrev: og om (mot formodning) det skulle være noe ikke-materiellt (som kan påvirke materie) ved vår eksistens så kan det også kalles en sjel.

 

Hjernen vår er elektriske impulser som blir sendt fra hjerne celle til hjerne celle, hvilke celler strømmen treffer og hvor sterk strømmen er, er det vi selv som bestemmer når vi tenker og utfører handlinger. Så det er noe materielt jo :)

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...