Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke etter fjerning av linux

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et oppsett som så slik ut:

hdd1: windows xp osv.

hdd2: en partion med filmer osv, en med linux

Jeg trengte mer plass og fant derfor ut av jeg skulle rydde litt og bla. fjerne linuxpartionen, tok backup av det jeg skulle ha fra denne hdd og satt den opp til å bli en partion. Alt er ok.

Men, så skal jeg jo starte maskinen på nytt etterhvert, kom det en feilmld under "loading grub" error 22. Linux har vært hoved OS, og nå starter hverken windows eller kommer til meny hvor jeg velger hvilket os jeg vil bruke.

Siden også hdd1 skal formateres setter jeg hdd2 til master og installerer xp på denne. Starter opp og alt er ok, starter å kopiere alt jeg skal ha fra hdd1 til hdd2. Men så kommer jeg til problemet, så og si alt jeg trenger fra denne hdd ligger under brukeren min under documents and settings, og denne mappen får jeg ikke kopiert eller åpnet. Hiver i en knoppix cd og starter til linux for å se om jeg får kopiert den der, da klarer jeg å åpne filene, men får ikke kopiert dem.

Noen som har en enkel løsning på dette?

Eneste jeg kommer på i farten er å kjøpe (eller laste ned siden butikken har steng) en XP cd, og prøve å fikse boot-oppsettet på hdd1. Jeg har jo selvfølgelig bare gjennoppretingscd da dette i utgangspunktet er ferdig bygget pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker og bukker, men finnes det noen enkle måter på å få kopiert bruker-mappene? Siden jeg skal formatere den uansett, vil jeg tro det må finnes raskere måter å få fatt i de filene enn å laste ned en cd:)

Lenke til kommentar
Blir det ikke det samme å sette hdd1 inn i annen maskin som å kjøre xp fra hdd2 med hdd1 som slave?

Får sove litt mens jeg venter på xp cden skal komme seg hjem :)

9184017[/snapback]

Jo, det skulle vel bli det ja. Men koble fra HDD1 når du installerer XP på HDD2 så sliper du og få 2 XP og velge mellom når du booter, siden ny XP installasjon vil oppdage den du har på HDD1 vil jeg tro :-)

Lenke til kommentar

Løst et problem og et nytt oppstår, prøver dette under samme tråd, og ser om jeg får noe svar her :)

Har nå fått xp cd og ordnet hdd1 til å boote normalt, la alt jeg skulle ha over på hdd2 og la inn xp på nytt på hdd1 (brukte recovery cd).

Så kommer det kjekke lille problemet, hdd2 står nå som uformatert, og får ikke tilgang til filene jeg la på den. Noen som har gode forslag til å få tak i disse?

Endret av 305
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...