simrem Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 SELECT a.id, a.title, a.userID, a.time, a.views, r.userID, r.time, ua.nick, ur.nick FROM article AS a LEFT JOIN reply AS r ON a.id=r.articleID LEFT JOIN users AS ua ON a.userID=ua.id LEFT JOIN users AS ur ON r.userID=ur.id; Holder på å lage en enkel innleggsside, her er spørring til oversiktsiden. Fikk helt hjerneteppe...problemet er at jeg får ut alle reply på hver article, vil bare ha den siste... Tanken er iallefall: -articleID(a.id) skal ikke listes opp med samme verdi flere ganger. -r.userID og r.time skal være siste reply på hvert enkelt articleID. Article table: id, title, content, userID, time, views Reply table: id, articleID, content, userID, time Users table: id, nick, email, password, totalposts, joined Bruker mysql btw...takker for alle svar Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 for å hente ut a.id kun EN gang bruker du keyword DISTINCT SELECT DISTINCT(a.id), a.UserID.... Lenke til kommentar
simrem Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det jeg har lyst å få til, er å finne userID og time fra reply ut ifra articleID med høyeste id i reply (ettersom den inkrementerer). Det skal da ikke ver umulig det vell Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 SELECT TOP 1 DISTINCT(a.id), ..... ORDER BY r.ID DESC Noe slikt? Lenke til kommentar
simrem Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 SELECT a.id, a.title, a.userID, a.time, a.views, max(r1.id), r2.userID, r2.time, ua.nick, ur.nick FROM article AS a LEFT JOIN reply AS r1 ON a.id=r1.articleID LEFT JOIN reply AS r2 ON max(r1.id)=r2.id LEFT JOIN users AS ua ON a.userID=ua.id LEFT JOIN users AS ur ON r2.userID=ur.id GROUP BY a.id; Kan noen rette på denne da? Fikk ut rett id på max(r.id), men får ikke userID og time til å stemme. Får ikke til å bruke max metoden i en LEFT JOIN (Invalid use of group function) Jeg fikk ikkje til å bruke DISTINCT funksjonen, er sikker meg som ikke får det til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå