mirius Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 God kveld! Jeg holder på å koble diverse i bilen min(en Volvo 460).. Det jeg holder på med er å koble opp: 1stk Alarm, så skal kobles opp mot sentralåsen 2stk Nakkestøtter med innebygget dvd-spiller Men når det kommer til ledninger å slikt så har jeg ikke så mye peiling, så på dette punktet hadde jeg trengt litt hjelp... Når det gjelder nakkestøttene så trenger jeg bare å koble de opp mot 12V, en svart(minus)- og en rød(pluss) ledning..Men skal jeg koble disse direkte opp mot batteriet eller finnes det andre måter?..Kan jeg koble sammen to minus ledninger og to pluss ledninger til en ledning? Eventuelt hvordan? Tenker da på å koble sammen Minus ledningene fra de to nakkestøttene til en ledning og det samme med pluss ledningene hvis dette er mulig...Tar gjerne i mot erfaringer/tips når det gjelder dette Når det kommer til alarmen så tror jeg at jeg bør koble dette direkte til batteriet slik at den får konstant strøm siden det er en alarm, men hvordan er det med at batteriet da kan bli tappet? Noen som vet noe om dette? Alarmen skal også kobles opp mot sentrallåsen slik at dørene åpnes når jeg trykker av alarmen, og lukkes når den skrus på...også slik at hvis noen åpner døren mens alarmen står på så vil den gå...Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Takker for alle svar! Hvis noen har noen tips eller vet om noe jeg bør vite så skrik ut! Mvh. Marius Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Alarmen er det vanskelig å si hvordan uten å vite hvilket merke og modell. DVDen kan du fint koble sammen (+ og pluss) og (- og -) til en ledning. Koble gjerne disse direkte på batteriet, men det er viktig at du har en sikring nærmest mulig batteriet på denne kursen. Husk da på å sjekke at dvdene ikke trekker noe standby strøm som kan tappe batteriet for mye. Endret 31. juli 2007 av sesteen Lenke til kommentar
mirius Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Har kjøpt denne alarmen: Bil alarmen Men har ikke tenkt å montere "fjernstart" delen med det første, da dette vil bli en del arbeid Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Ok, det jeg skal si nå blir vell litt småelig avansert for deg tror jeg. men prøver forde, så kansje jeg tar feil og at du skjønner det. det med skjermer: 1. koble begge pluss ledningene sammen og begge minus sammen. 2. Koble de svarte til chassi/jord 3. Finn et punkt på bilen der du kun har strøm på når tenninga er på. 4. koble på et 1-veis relee på den som kun har strøm når tenning er på. 5. kjør rød fra skjermene gjennom dette releet også. 6. koble rød på batteriet 7. fest en sikring på rød maks 50cm fra batteriet. da burde disse virke KUN når tenniga er på, du har sikra dem med sikring. pass på å bruk riktig dimensjonerte ledninger.. har sett bil branner før der årsaken var feil-instalert/udeminensjonert ledniger.. det med alarmen er så og si forskjellig fra bil til bil at jeg ville anbefalt deg og dra inn på et merke verksted med bilen eller finne en person som har maks mye kunnskap om denne bilens elektro systemer. Lenke til kommentar
mirius Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ok, det jeg skal si nå blir vell litt småelig avansert for deg tror jeg. men prøver forde, så kansje jeg tar feil og at du skjønner det. det med skjermer: 1. koble begge pluss ledningene sammen og begge minus sammen. 2. Koble de svarte til chassi/jord 3. Finn et punkt på bilen der du kun har strøm på når tenninga er på. 4. koble på et 1-veis relee på den som kun har strøm når tenning er på. 5. kjør rød fra skjermene gjennom dette releet også. 6. koble rød på batteriet 7. fest en sikring på rød maks 50cm fra batteriet. da burde disse virke KUN når tenniga er på, du har sikra dem med sikring. pass på å bruk riktig dimensjonerte ledninger.. har sett bil branner før der årsaken var feil-instalert/udeminensjonert ledniger.. det med alarmen er så og si forskjellig fra bil til bil at jeg ville anbefalt deg og dra inn på et merke verksted med bilen eller finne en person som har maks mye kunnskap om denne bilens elektro systemer. 9200972[/snapback] Heisann! Takk for utfyllende svar! Skjønte det meste, men er bare en ting jeg lurer på, har vella dlri skjønt dette med "jord" , men hører mange snakker om det...Vil dette si at overalt på bilen sitt metall/chassi så er det minus? Vil det si at uannsett hva kobler til så trenger jeg bare å å koble "pluss" til batteriet og den svarte til metallet? Når det gjelder ledninger så har jeg kjøpt to 10m/1,5mm svarte og røde ledninger, tror dere dette er bra nok? Er det bedre med for store enn for små eller hvordan er det med dette?...Når det kommer til sikringer så er det sikringer på alle ledningene, men disse sitter nesten helt med spilleren/alarmen...bør jeg koble til nye nesten helt med batteriet? Det holder med sikring bare på den røde/pluss? Takker for all hjelp! Mvh. Marius Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) "Minus" som du sier, er jord. Jord defineres som 0V, og er da negativ i forhold til 12V som er pluss. "Jord" har ingen funksjon elektrisk og elektronisk sett. Det er kun en referanse en bruker på skjemaer og for å beregne spenninger i teorien bak koblingen. All jording, dvs. minus, kan kobles til chassiset. Hvis du følger ledningen som går fra minuspolen på batteriet et stykke, så ser du hvorfor det er slik. Mindre enn en halvmeter fra batteriet står denne ledningen godt festet med en stor bolt i chassis. Chassiset er av metall og fungerer dermed som en leder av nærmere uendelig dimmensjon. Når det gjelder sikringer, så er det nødvendig å skille mellom enhetens egen sikring og ledningens sikring. Sikringen som går fra batteriet skal dimmensjoneres etter dimensjonen på ledingen, og er for å hindre brann dersom det blir en kortslutning i ledningen eller ved termineringen av ledningene. Dersom man bruker to eller flere ledninger bør de sikres separat med sikringer dimmensjonert for hver leder. F.eks ved 2x1.5kv setter man en 10A sikring på hver av ledningene. Det er skjeldent nødvendig å sikre jordledningen. Det er nødvendig dersom jordledningen er av mindre dimmensjon enn plussledningen. Da må enten jordledningen være sikret, eller plusslederen må være sikret med sikring for jordledningens dimmensjon. Det må alltid tas hensyn til den delen av ledningen med minst dimmensjon for sikringen. Typisk sikringsdimmensjon kan være 10A for 1.5kv og 20A for 2.5kv. Man kan også bruke 15A på 1.5kv og 25A på 2.5kv, men med visse forutsetninger at alle termineringer er av topp kvalitet osv. Endret 3. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
mirius Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 "Minus" som du sier, er jord. Jord defineres som 0V, og er da negativ i forhold til 12V som er pluss. "Jord" har ingen funksjon elektrisk og elektronisk sett. Det er kun en referanse en bruker på skjemaer og for å beregne spenninger i teorien bak koblingen. All jording, dvs. minus, kan kobles til chassiset. Hvis du følger ledningen som går fra minuspolen på batteriet et stykke, så ser du hvorfor det er slik. Mindre enn en halvmeter fra batteriet står denne ledningen godt festet med en stor bolt i chassis. Chassiset er av metall og fungerer dermed som en leder av nærmere uendelig dimmensjon. Når det gjelder sikringer, så er det nødvendig å skille mellom enhetens egen sikring og ledningens sikring. Sikringen som går fra batteriet skal dimmensjoneres etter dimensjonen på ledingen, og er for å hindre brann dersom det blir en kortslutning i ledningen eller ved termineringen av ledningene. Dersom man bruker to eller flere ledninger bør de sikres separat med sikringer dimmensjonert for hver leder. F.eks ved 2x1.5kv setter man en 10A sikring på hver av ledningene. Det er skjeldent nødvendig å sikre jordledningen. Det er nødvendig dersom jordledningen er av mindre dimmensjon enn plussledningen. Da må enten jordledningen være sikret, eller plusslederen må være sikret med sikring for jordledningens dimmensjon. Det må alltid tas hensyn til den delen av ledningen med minst dimmensjon for sikringen. Typisk sikringsdimmensjon kan være 10A for 1.5kv og 20A for 2.5kv. Man kan også bruke 15A på 1.5kv og 25A på 2.5kv, men med visse forutsetninger at alle termineringer er av topp kvalitet osv. 9203194[/snapback] Hei og takk for et svært utfyllende svar som gav meg mening..Nå skjønner jeg hva folk mener med "jord"... men du skriver <<1.5kv>> og <<2.5kv>> hva mener du med dette? 1.5mm og 2.5mm eller? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Forkorter bare kvadratmillimeter (mm2) til kv. Det er helt korrekt akkurat det samme. Lenke til kommentar
mirius Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Okey! Tror jeg skal klare det da, tror jeg skal ta en liten pause og vente litt med dette, så jeg har tatt for meg ett nytt prosjekt i bilen...det blir å fikse vindussveiven i høyre bakdør..med hjelp fra Heynes boken har jeg fått demontert dørtrekket, jeg fant da ut at vaieren på sveiven var slitt seg..og siden selve "boksen" er naglet sammen med plast nagler blir jeg nødt til å kjøpe eller finne meg en ny "boks" med vaier...skal ringe til en høgger i nærheten...men hvis jeg finner en bil med elektriske vinduer, tror dere det går ann å sette dette inn i bilen i stedenfor? Tror dere dette er vanskelig? Mvh. Marius Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Er nok ikke så veldig vanskelig å montere elektrisk vindusheis. Men du trenger å legge opp ledninger for dette isåfall ut til døra. Disse bør være med gode koblinger fordi disse motorene trekker enormt med strøm når de går. Det som kan være problematisk er å montere en brukbar bryter. Sansynligvis best om du klarer å få tak i et komplett dørpanel med påmontert bryter, så du slipper å montere dette selv. Du må selvsagt ta ut hele vindusheissystemet, og montere nytt. Det kan være allerede klargjort for dette, og dersom det ikke er tilfellet kan det være at du må finne nye metoder å feste det på. Lenke til kommentar
mirius Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Er nok ikke så veldig vanskelig å montere elektrisk vindusheis. Men du trenger å legge opp ledninger for dette isåfall ut til døra. Disse bør være med gode koblinger fordi disse motorene trekker enormt med strøm når de går. Det som kan være problematisk er å montere en brukbar bryter. Sansynligvis best om du klarer å få tak i et komplett dørpanel med påmontert bryter, så du slipper å montere dette selv. Du må selvsagt ta ut hele vindusheissystemet, og montere nytt. Det kan være allerede klargjort for dette, og dersom det ikke er tilfellet kan det være at du må finne nye metoder å feste det på. 9208902[/snapback] Okey! Tar en tur til høggeren å ser hva jeg finner til uka:P Lenke til kommentar
mirius Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Da var jeg på bil opphøggeriet i dag..Fant ikke en helt lik vindusheis, men som lignet..Den jeg hadde var festet med 3 skruer, mens den jeg fant bare er festet med 2 skruer så jeg håper jeg får en til å passe fordi.. Ellers så var jeg innom biltema i dag for å handle litt ledninger å sånt for bilen...kjøpte med en bryter som jeg har felt inn slik at den passer inn i dashbordet..den har jeg koblet sammen med nakkestøttene slik at jeg kan koble til/fra strømmen som jeg vil...da kan jeg kontrolerer slik at batteriet ikke blir tappet...ble en del kabel legging i dag, har lagt alle kablene frem til batteriet, har også lagt et par jord kabler som jeg har festet i den ene bolten som holder baksete... I morgen skal jeg prøve å montere vindus-heisen, og få montert ferdig alarmen Lenke til kommentar
mirius Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 I dag fikk jeg montert vindus-heisen...Det var ikke den samme, men jeg fikk den til å passe for det..Det var masse knoting, men det kom på plass til slutt etter et par timer med demontering, knoting og montering :!: Etter at den var demontert og montert prøvde jeg den andre, og da hørtes det ut som at den snart kom til å ryke også!! Hørtes ut som vaieren hadde blitt slitt! Trodde at dette skulle holde ut bilens levetid? Bør jeg kanskje gå tilbake til høggeren å skaffe meg en heis til denne døren også? Eller over reagerer jeg kanskje.. Ellers har jeg montert to automat sikringer som jeg kjøpte på biltema i dag, en til alarmen og en til nakkestøttene..de ble koblet med en 30cm ledning til batteriet så dette bør holde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå