Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-3 kilometerstand ++

mbst

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på når dere mener en Saab 900 / 9-3 har gått langt.

Vurderer å kjøpe en Saab 9-3, og da jeg ikke kan gå særlig over 100.000 kr (helst litt under, gjerne 90k), begrenser utvalget seg litt. Blir nok i tilfelle en 2.0L på ca 130hk, fra feks 1998-2000. Kan jo også være interessant å se på en 900, mange av dem er ganske rimelige. Problemet er bare at jeg ønsker et greit drivstoff-forbruk, og har forstått det slik at 900 bruker noe mer drivstoff enn 9-3?

Ser mange interessante biler på Finn.no etc som har kjørt 150.000 km og mer. Lurer på om det er i det meste laget? Hva med de som nærmer seg 180.000-200.000 km?

Det er vel klart at det har mye sammenheng med individuelt vedlikeholdsnivå, men kan dere si noe generelt? Er det noen spesielle problemer som går igjen etter en del kilometer, og hvilke feil er det da snakk om? Er det noen deler som skal skiftes etter et gitt antall km, og hvilke er det?

Tar også gjerne imot andre erfaringer. Feks hvordan er Saab fra sent nittitall-2000 med tanke på rust? Særlig dersom man kjøper i Oslo-området, hvor det vel saltes en del?

Forresten fant jeg en omtale på Forbruker.no, der fikk Saab 900 / 9-3 ganske hard medfart i forhold til det jeg har lest her på forumet. Utifra det jeg kunne lese i denne omtalen, virket det som om disse bilene ikke kunne by på noe særlig annet enn problemer og feil. Noen kommentarer til denne omtalen? Andre oversikter på nettet, feks denne på Amotor.no, hevder at de har svært få feil.. Vanskelig å bli klok på dette.

--

Fant nå en ganske omstendelig omtale på adressa.no også, for de som skulle være interessert. Den utdyper litt om feilene, og deres kronologi. Er dog fortsatt litt i villrede om feil grunnet litt forskjellig informasjon på forskjellige steder..

En annen, litt gammel, omtale ligger på bilnorge.no. Den tar stort sett for seg Saab 900.

(Opprettet en annen tråd i går om Saab 900/9-3, men tenkte det var bedre å starte en ny for nytt spørsmål, for ordens skyld.)

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder anmeldelsen på forbruker.no, så tror jeg journalisten bommer litt når han skriver om drivverket på 900. 1. generasjons 900 (79-93) hadde problemer med en svakhet i girkassa. På nyere 900 og 9-3 har ikke dette vært noen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...